رئیس اتحادیه نانوایان تهران با بیان اینکه نان متولی ندارد، گفت: برای کیفی‌سازی نان باید فضای تولید رقابتی شود.

نان متولی ندارد/ پیشنهاد ثبت روز ملی نانوا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، قاسم زارعت‌کار رئیس اتحادیه نانوایان تهران امروز در نشست خبری اولین آیین بزرگداشت نانوایان استان تهران گفت: 80 درصد آرد کشور یارانه‌ای است که در نانوایی‌های سنتی به مصرف می‌رسد و 20 درصد هم آزاد است که در نانوایی‌های فانتزی و بخشی هم در نانوایی‌های سنتی که آزادپز شده‌اند مصرف می‌شود.

وی در مورد اینکه گفته می‌شود نانوایان سنتی آرد خود را به نانوایان فانتزی می‌فروشند، گفت: چنین چیزی صحت ندارد چرا که آرد نان سنتی برای پخت نان فانتزی مناسب نیست.

زراعت‌کار تصریح کرد: 72 هزار نانوایی در استان تهران وجود دارد که این تعداد نانوایی 95 درصد نان سنتی و 5 درصد نان فانتزی تولید می‌کنند.

رئیس اتحادیه نانوایان تهران تصریح کرد: در سامانه نانوایان، نانواها مازاد آراد خود را به ثبت می‌رسانند و در نتیجه امکان تخلف وجود ندارد.

وی افزود: ممکن است یک یا نیم درصد تخلف صورت گیرد اما این موضوع را به همه نانوایان نمی‌توان تعمیم داد.

زراعت‌کار با بیان اینکه هیچ سازمانی برنامه‌ای برای افزایش کیفیت نان ندارد، گفت: در گذشته اداره نان و غلات وجود داشت اما هم‌اکنون نان متولی ندارد.

رئیس اتحادیه نانوایان تهران تصریح کرد: زمانی می‌توان کیفیت نان را افزایش داد که شرایط رقابتی ایجاد شود و یکسان‌سازی صورت گیرد و نانوایان اختیار داشته باشند مواد اولیه خودشان را انتخاب کنند.

وی گفت: با 400 کیلوگرم آرد یارانه‌ای که به نانوایان داده می‌شود نانوایی‌ها از عهده هزینه‌های تولیدشان برنمی‌آیند به طوری که 9 نفر کارگر یک نانوایی هم‌اکنون به 3 نفر کاهش یافته و با این شرایط نانوایی‌ها ممکن است کارگران خود را به 2 نفر نیز کاهش دهند.

زراعت‌کار همچنین به بخشنامه 95.7.6 در مورد دادن مجوز نانوایی به متقاضیان گفت:‌ ما مخالف این موضوع نیستیم اما باید برحسب نیاز منطقه مجوز تأسیس نانوایی صادر شود.

رئیس اتحادیه نانوایان تهران بیان داشت:‌ هم‌اکنون 12 هزار نانوایی مازاد در کل کشور وجود دارد که اگر فضای تولید رقابتی شود نانواهایی که کیفی‌تر تولید می‌کنند به تولید ادامه می‌دهند و بقیه حذف می‌شوند.

به گزارش فارس، بعد از این نشست همایش بزرگداشت نانوایان استان تهران برگزار شد که در این همایش از 10 نفر از نانوایان نمونه تجلیل به عمل می‌آید. همچنین در همایش مذکور نانوایان پیشنهاد ثبت روز ملی نانوا را دادند.

برچسب‌ها