چالوس- معاون جنگل سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری کشور گفت : بحث استراحت جنگل به عنوان یکی از مسائل راهبردی محسوب می‌شود و معاونت جنگل آن را با اقتدار پیگیری می‌کند.

 بهره‌برداری از جنگل‌ها برای یک دوره تنفس ۱۰ ساله ممنوع می شود

به گزارش قدس آنلاین، معاون جنگل سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری کشور با اعلام این مطلب در چالوس گفت : سیاست این سازمان توقف کامل بهره برداری چوب از جنگل است و برنامه ریزی برای استفاده از دیگر ظرفیت های جنگل در حال انجام است .

عباسعلی نوبخت بیان اینکه بر اساس کتابچه طرح های جنگلداری در مجموع ۱۱۰ قرارداد با مجریان بهره برداری چوب از جنگل بسته شده بود افزود : ۱۵ قرارداد امسال و ۲ قرارداد نیز سال ۱۴۰۳ به پایان می رسد .

وی از برنامه ریزی برای امضای قراردادهای حفاظتی با مجریان برای احیا و توسعه عرصه های جنگلی خبر داد .

به گفته نوبخت بحث استراحت جنگل به عنوان یکی از مسائل راهبردی محسوب می‌شود و معاونت جنگل آن را با اقتدار پیگیری می‌کند .

معاون سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه در شمال ۸۰ گونه درختی و ۵۰ گونه درختچه‌ای وجود دارد گفت: حدود ۱۸۰۰ گونه مختص شمال کشور وجود دارد که میزان آن قابل توجه است. 

وی افزود : هر هکتار جنگل ۲.۵ تن اکسیژن در سال تولید می‌کند و میزان اکسیژن تولیدی جنگل‌های شمال بر مبنای مساحت ۲ میلیون و ۴ هزار هکتاری این منطقه ، حدود ۵ میلیارد و ۱۰ میلیون کیلوگرم اکسیژن در سال است.

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی ، اول آبان امسال طی نامه‌ای به رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ، خواستار توقف سریع‌تر بهره‌برداری تجاری و صنعتی از جنگل‌های شمال کشور شد.

دولت طرح حفاظت و صیانت از جنگل‌ها را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده و این طرح در تاریخ ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ از سوی هیئت‌رئیسه مجلس اعلام وصول شده است. 

در صورت تصویب این طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، هرگونه بهره‌برداری از جنگل‌ها برای یک دوره تنفس ۱۰ ساله ممنوع خواهد شد. 

برچسب‌ها