اصفهان-رییس هیئت مدیره مؤسسه خیریه دیابت اصفهان اعلام کرد: در حال حاضر حدود ۵۰۰ هزار نفر در استان اصفهان مبتلا به بیماری دیابت هستند که۳۰۰ هزار نفر آنها در شهر اصفهان زندگی می کنند.

نیم میلیون نفر در اصفهان مبتلا به دیابت هستند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، محمد علی عطاری شامگاه شنبه گفت: دیابت بر خلاف باور عموم مردم یک بیماری خاموش است و بر اساس آمار بدست آمده ۵۰ درصد افراد دچار دیابت از بیماری خود خبر ندارند و فرد تنها در صورت مشاهده عارضه به پزشک مراجعه می‌کند.

وی اضافه کرد: به علت بارسنگین هزینه های درمان دیابت و همچنین کمبود نیروهای سازمانی و حتی کم توجهی خود مردم، افراد دیابتی ۱۵ سال کمتر از افراد سالم عمر می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه کودکان به دلیل شایع شدن اضافه وزن مبتلا به دیابت نوع ۲ و یک سوم افراد بالای ۳۰ سال مبتلا به دیابت و یا در معرض دیابت هستند، اظهارکرد: امروزه تحقیقات علمی اثبات کرده و تجربه هم نشان داده است که اگر یک بیمار دیابتی، قند خون خود را در حد طبیعی کنترل کند، طول عمر او نسبت با سایر افراد تفاوت چندانی ندارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۵۰۰ هزار نفر در استان اصفهان مبتلا به بیماری دیابت هستند که۳۰۰ هزار نفر آنها در شهر اصفهان زندگی می کنند، ادامه داد: مؤسسه خیریه دیابت اصفهان، تنها مؤسسه خیریه بهداشتی درمانی در اصفهان است که با هدف کمک به بیماران دیابتی و آموزش و کنترل این بیماری در سال ۷۸ تشکیل و تاکنون ادامه فعالیت داده است .

عطاری با اشاره به انجام غربالگری و آموزش در این مؤسسه گفت: آموزش امری مهم و اساسی است و آموزش و پرورش باید در این راستا اقدام و حتی بحث پیشگیری از دیابت را وارد کتاب های درسی کنند.

وی اضافه کرد: باید مسؤلان آموزش و پرورش امکان آموزش دیابت و روش مقابله با آن را در مدارس و دانشگاهها فراهم کنند.

رییس هیئت مدیره مؤسسه خیریه دیابت اصفهان از ائمه جماعات هم خواستار فراهم کردن امکاناتی در مساجد و حتی در مجامع مذهبی برای آموزش دیابت شد.

اهمیت بیماری دیابت کمتر از سرطان نیست

در ادامه این همایش نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان اظهار داشت: اهمیت بیماری دیابت کمتر از سرطان نیست با این تفاوت که دیابت به راحتی قابل پیشگیری است.

آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد علت تاکید بر پیشگیری را هزینه های بالای درمان دیابت عنوان کرد و گفت: جدا از هزینه های بالای درمان، اهمیت جان انسان والاتر است زیرا بیماری دیابت به تدریج جان انسان را می گیرد.

وی با اشاره به طرح تحول سلامت، روستاییان و حاشیه اصفهان را مقدم دانست و افزود: یک روستایی تا درد را به شدت احساس نکند، سراغ درمان نمی رود ولی زمانی که دکتر رایگان آنها را ویزیت کند، دردهای روستاییان هم تسکین می یابد.

امام جمعه اصفهان اضافه کرد: در اصفهان حدود ۱۵۰ پزشک وجود دارد که می توان با تقسیم بندی گروه های پزشکی به مناطق محروم، علاوه بر لذت بردن دنیوی، لذت اخروی را  هم به دست می آورند.

برچسب‌ها