کرج-سیل عظیم مهاجران جویای کار به استان البرز و روستائیانی که این روز ها ترجیح داده در شهر رندگی کنند تا روستا موجب شده است که کمبود های این استان به ویژه در حوزه آموزش و پرورش بیش از گذشته نمایان و برجسته شود.

نیمکت های مدارس ناتوان از پذیرش مهاجران

به گزارش قدس آنلاین، یدالله آهنگر معاون مشارکت های مردمی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز با بیان اینکه این استان دارای شرایط خاصی است بیان می کند: در شرایط کنونی البرز ۸ هزار کلاس درس کم دارد و ۵۵۰ مدرسه نیاز به تخریب و بازسازی دارند.

«دانش آموزان» شهر نشین شدند

مدیر کل آموزش پرورش استان البرز نیز با بیان اینکه در حال حاضر بیشترین محدودیت فضای آموزشی استان مربوط به کلانشهر کرج است به گونه ای که سرانه فضای آموزشی در کرج از میانگین سرانه فضای آموزشی کشور ۲ متر و ۵۰ سانتی متر پایین تر است بیان می کند: طبق آخرین آمار منتشر شده در کشور سرانه فضا ی آموزشی نسبت به هردانش آموز ۴ متر و ۹۰ سانتی مترمربع است.

در شرایط کنونی البرز ۸ هزار کلاس درس کم دارد و ۵۵۰ مدرسه نیاز به تخریب و بازسازی دارندخسرو ساکی اظهار می کند: متاسفانه درالبرزاز جمله درشهر کرج این میزان کمتر از۲ متر و ۵۰ سانتی متر مربع است.

مدیرکل آموزش و پرورش البرز کمبود سرانه، دو نوبته شدن مدارس، تراکم بالای دانش آموزی در کلاس درس، کمبود و مازاد نیروی انسانی و فضای آموزشی را از مشکلات اصلی این استان در عرصه تعلیم و تربیت اعلام می کند و می افزاید: رشد ۱۲ درصدی سالانه دانش آموزی در این استان به دلیل مهاجرت پذیری به ویژه درکرج است که به تراکم دانش آموزان دامن می زند.

وی یادآ؛ور می شود: اکنون جمعیت دانش آموزی البرز با جمعیت تعدادی از استان های کشور برابری می کند و این درحالی است که به رغم تلاش و پیگیری ها، محدودیت فضا، امکانات و تجهیزات آموزشی در البرز محسوس است.

۳۰ درصد مدارس فرسوده است

وی همچنین با بیان اینکه تکنون حدود ۴۳ پروژه آموزشی نیمه تمام آموزشی در استان البرز وجود دارد که در انتظار توجه دولت و خیرین است می افزاید:۳۰درصد و یا بیشتر از مدارس استان البرز فرسوده است.
وی ادامه می دهد: در ۳ سال اخیر پروژه های بسیاری کلنگ زنی و یا تخریب و بازسازی شده است که در این رابطه حضور خیرین بسیار فعال بوده ولی کافی نبوده است.

ساکی با اشاره به اینکه تراکم در کلاس های نظرآباد و اشتهارد از متوسط کشور کمتر است ادامه می دهد: حتی مدارس روستایی نیز دانش آموزان بسیار کمی دارند چراکه بیش از ۹۵ درصد دانش آموزان شهر نشین هستند.

زیرساخت های آموزشی البرز پاسخگونیست

استاندار البرز نیز که پیش از این کمبود های این استان در حوزه فضای آموزشی را با حضور وزیر آموزش و پرورش مرور کرده است بیان می کند: به رغم تلاش های صورت گرفته در دولت یازدهم، به دلیل کثرت مهاجرت ها ، زیرساخت های آموزشی استان پاسخگو نیست.

سید حمید طهایی اظهار می کند: در استان البرز بیش از ۴۲۷ هزار دانش آموز داریم که این جمعیت دانش آموزی با جمعیت چند استان کشور برابری می کند.
وی رشد جمعیت استان البرز نسبت به سایر استان ها را در بخش مهاجرت پذیری رتبه اول دانسته و بیان می کند: البرز رتبه نخست در مهاجرت پذیری و رشد جمعیت را دارد.
استاندار البرز با تاکید بر این موضوع که زیربناهای آموزشی در البرز به علت رشد سریع جمعیت پاسخگو نیست و نسبت به استان های دیگر عقب تر هستیم یادآور می شود: از اعضای هیات دولت تدبیر و امید انتظار داریم با اختصاص بودجه ی مناسب به کمک آموزش و پرورش البرز بیایند.

طهایی با بیان اینکه علاقه مندی جمعیت البرز به تعلیم و تربیت نسبت به سایر استان ها بالاتر است یادآور می شود: این استان دربخش اشتغال نیاز به حرفه آموزی دارد و مدارس البرز در بخش مهارت آموزی باید فعال تر شوند.

وی افزود: آموزش و پرورش استان البرز در فضاهای آموزشی مهم ترین مشکل را دارد و وزیر آموزش و پرورش و هیات دولت در کنار خیرین باید به این نیاز اساسی استان پاسخگویی لازم را با کمک دولت به وجود آورند.

برچسب‌ها