نمایندگان مجلس در لایحه برنامه ششم تصمیم‌گیری درباره مرخصی دو هفته‌ای پدران در دوران وضع حمل همسر و استخدام مردان متأهل در دستگاه‌های اجرایی را به کمیسیون تلفیق سپردند.

تصمیم‌گیری درباره مرخصی دو هفته‌ای پدران و استخدام مردان متأهل به تلفیق واگذار شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارسریال نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه) پارلمان و در جریان بررسی لایحه برنامه ششم توسعه، ماده 118 این لایحه را که درباره مرخصی اجباری دو هفته‌ای دوران وضع حمل همسر، اولویت استخدام مردان متأهل دارای فرزند و بی‌فرزند در دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و چند موضوع دیگر بود را برای رفع برخی ایرادات به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

در ماده 118 لایحه برنامه ششم آمده بود:

الف- دستگاه‌های اجرایی مکلفند مردان متأهل دارای فرزند را در شرایط مساوی با مردان متأهل فاقد فرزند در اولویت استخدام قرار دهند.

ب- از تاریخ تصویب این قانون کلیه مردان شاغل در بخش‌های دولتی و غیردولتی که صاحب فرزند می‌شوند از دو هفته مرخصی اجباری (تشویقی) برخوردار می‌شوند.

ج- در بند 4 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری عبارت «حداکثر تا سه فرزند» حذف می‌شود.

د - وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است در راستای سیاست‌های تحکیم خانواده ظرف شش ماه تمهیدات لازم برای ایجاد بیمه تأمین اجتماعی زنان متأهل خانه‌دار حداقل دارای 3 فرزند را در قالب نظام چند لایه تأمین اجتماعی فراهم آورد.

هـ- قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت صرفاً جهت بانوان متأهل دارای حداقل 2 فرزند تا پایان برنامه تمدید و لازم‌الاجراست. اعتبار مورد نیاز این کار همه ساله در قوانین بودجه سنواتی کل کشور پیش‌بینی و تأمین خواهد شد.

و- دولت مکلف است بخشی از اعتبارات عمرانی خود را به تأمین خوابگاه‌های مناسب برای دانشجویان متأهل اختصاص دهد. اولویت استفاده از این خوابگاه‌ها با زوجین دارای فرزند است.

برچسب‌ها