ضمن اینکه مطمئن باشید به صرف پرداخت این سود، حداقل چیزی حدود دو درصد به نرخ تورم اضافه خواهد شد در حالی که در نهایت کمتر از ۶ درصد قدرت خرید مردم افزایش می یابد.

ایجاد بحران در اقتصاد ایران با پرداخت سود سهام عدالت/ پرداخت سود سهام عدالت باعث افزایش تورم می شود/ پرداخت سود سهام عدالت در مقطع کنونی کاملا انتخاباتی است

اختصاصی قدس آنلاین- پرویز دلداده جاوید، استاد دانشگاه و عضو انجمن اقتصاددانان ایران در واکنش به راه اندازی سامانه سهام عدالت ۱۴۰ روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ به قدس آنلاین گفت: اگر چه اصل طرح سهام عدالت مورد تایید است اما من جز افرادی بوده و هستم که از ابتدای اجرای این طرح با آن مخالفت داشتم چرا که از همان ابتدا اشکالات اساسی در نحوه اجرای این طرح وجود داشت. وی در ادامه افزود: به هر حال قرار است سود این سهام از سود کارخانه های مشمول این طرح  پرداخت شود. سوال این است کارخانه هایی که با پرداخت مالیات و عوارض و هزینه های بالای تولید به سختی در حال گذران وضعیت خود هستند آیا توان پرداخت سود به صاحبان سهام این شرکت ها را خواهند داشت؟ جاوید خاطرنشان کرد: حتی اگر این کارخانه ها سودی نیز داشته باشند اگر بخواهند این سود را به سهامداران بدهند منابعی برای به روز کردن تکنولوژی های خود و بهینه کردن تولید نخواهند داشت.

این کارشناس اقتصادی افزود: وقتی سود ناشی از سهام عدالت به دارندگان این سهم ها پرداخت شود چه طور و با چه منابعی ممکن است کارخانجات مشمول این طرح، اقدام به بروزرسانی فناوری های خود کنند؟ باید اذعان داشت تنها چشم امید این کارخانه ها به همان سودهای ناچیز است. وی ادامه داد: پرداخت سود به مردم باید از محل هایی نظیر سود بانک ها یا عایدات نفتی پرداخت شود وگرنه با اجرای سهام عدالت و پرداخت سود آنها این کارخانجات هر چه زودتر به سمت ورشکستگی خواهند رفت. این استاد اقتصاد اظهار داشت: ضمن اینکه مطمئن باشید به صرف پرداخت این سود، حداقل چیزی حدود دو درصد به نرخ تورم اضافه خواهد شد در حالی که در نهایت کمتر از ۶ درصد قدرت خرید مردم افزایش می یابد.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران با اشاره به قصد دولت برای پرداخت سود این سهام در ماه های آینده  به قدس آنلاین گفت: این اقدام به لحاظ اقتصادی غیر قابل قبول و  کاملا اشتباه است چرا که پرداخت این سودها آن هم به صورت دستوری یک کار کاملا انتخاباتی است که نشان می دهد دولت قصد دارد در آستانه انتخابات صرفا حرکتی انجام دهد. وی تصریح کرد: عمده کارخانه هایی که دولت قصد دارد از سود آن ها به مردم این مبالغ را پرداخت کند با بحران روبه رو بوده و حتی در صورت سوددهی این کارخانجات هم نباید این سود به صورت نقدی به مردم پرداخت شود. این کارشناس اقتصادی با اشاره بر افزایش سه برابری نرخ ارز نسبت به سال ۸۸ و اولین مرحله پرداخت سود این سهام خاطرنشان کرد: طبیعی است که اگر دولت بخواهد سود این سهام را به مردم پرداخت کند رقم پرداخت شده باید چند برابر رقم پرداختی در آن مقطع باشد، اما قطعا این رقم نه تنها ثمره ای در زندگی مردم نخواهد داشت بلکه تبعاتی را نیز به همراه دارد.

این اقتصاددان در ادامه ضمن تاکید بر جنبه انتخاباتی این طرح در صورت اجرا درباره تبعات پرداخت سود این سهام اظهار داشت: اقتصاد ایران دیگر توان تحمل چنین شوک هایی را نداشته و ساختارهای اقتصادی ما در نحیف ترین زمان ممکن خود به سر برده و دیگر توان تحمل یک شوک دیگر را ندارد. وی افزود: به نظر می رسد در صورت پرداخت سود سهام عدالت ایجاد بحران در سازمان اقتصادی ایران یحتمل باشد ضمن اینکه این اتفاق تاثیر چندانی بر افزایش قدرت خرید مردم نیز نخواهد داشت. جاوید در خاتمه به قدس آنلاین گفت: من اعتقادی به تورم تک رقمی اعلام شده از سوی نهادهای آماری ندارم بلکه تورم فعلی را حداقل چیزی حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد می دانم. چرا که اگر کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی موجود را ناشی از افزایش فروش نفت خام نیز بدانیم طبیعتا این رشد و نرخ تورم واقعی نخواهد بود.

برچسب‌ها