معاون امور بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان از ثبت رکورد بارگیری بزرگترین محموله قیرصادراتی به یک کشتی ۹هزار تنی برای نخستین بار در این استان خبر داد.

بارگیری بزرگترین محموله قیرصادراتی در بندر خلیج فارس

به گزارش قدس آنلاین، محمدعلی اصل سعیدی پور ضمن با بیان ثبت رکورد بارگیری بزرگترین محموله قیر صادراتی اظهار کرد: کشتی" وی وِکا " (VIVEKA) به تناژ حدود ۹ هزار تن، طول ۱۲۵متر و آبخور ۷.۵ متر در اسکله ۵۷ بندر خلیج فارس پهلو گرفت. 
 
وی افزود: عملیات بارگیری محموله قیرصادراتی به این کشتی طی مدت دو روز با نرم عملیاتی مناسب به انجام رسید. 
 
سعیدی پور با تأکید بر اینکه پهلوگیری این شناور نه هزار تنی حمل قیر در بندر خلیج فارس برای نخستین بار صورت گرفت، خاطرنشان کرد: تا پیش از این، صادرات قیر توسط کشتی های با تناژ زیر ۵هزار تن در این بندر انجام می شد که با این اقدام یک رکورد در بزرگترین بندر تجاری کشور به ثبت رسید. 
 
لازم به ذکر است، بندر خلیج فارس بخشی از منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با کاربری عمدتاً نفتی و فرآورده های آن است که دهانه ورودی آن به عرض مفید ۱۰۰ متر می باشد و شناورهایی با ظرفیت حداکثر ۱۲ هزار تن می توانند در حوضچه آن تردد کنند. 
 
این بندر با اولویت جذب شرکت های سرمایه گذار که با هدف استفاده بیشتر از بازار سوخت رسانی در منطقه و بهره گیری از امکان بانکرینگ( سوخت رسانی)، صادرات، ترانزیت و سوآپ فرآورده های نفتی و پتروشیمی به کشورهای همسایه ایجاد شده و از سال ۸۳ مورد استفاده قرار می گیرد. 
 
بندر خلیج فارس از ۳۲۰هکتار وسعت و مخازنی به ظرفیت ۳۳۰ هزار متر مکعب  در حال حاضر بهره مند است که ۹ پست اسکله به طول بیش از ۱۲۰۰ متر به عمق متوسط ۷.۵ متر در آن وجود دارد. 
 
در پسکرانه این بندر، زمین هایی به وسعت بیش از ۴۰ هکتار به منظور ایجاد مخازنی با حجم افزون بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب و احداث یک پالایشگاه کوچک در آینده، در حال آماده سازی و بهره برداری است.
منبع: میزان

برچسب‌ها