گیلان - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: همه مدارس و مهدکودک‌های دارای مراقب بهداشتی یا فاقد آن در استان گیلان به‌صورت ادواری در برنامه مدون بیماریابی و درمان قرار دارند.

مدارس و مهدکودک‌های استان گیلان در برنامه بیماریابی و درمان قرار دارند

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا نقی‌پور اظهار داشت: همه مدارس و مهدکودک‌های دارای مراقب بهداشتی یا فاقد آن به‌صورت ادواری و یا با گزارش مورد بیماری در برنامه مدون آموزشی غربالگری و بیماریابی و درمان قرار دارند.

وی با بیان اینکه آلودگی به شپش سر(پدیکلوز) دارای انتشار جهانی بوده و در تمامی گروهای سنی دیده می‌شود و محدود به طبقه اقتصادی یا اجتماعی خاصی نیست افزود: ساز و کار دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای مقابله با شپش سر(پدیکلوز) بر پایه آموزش و شناخت و خودمراقبتی و معاینات ادواری و بیماریابی و درمان دانش آموزان و اولیاء است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصریح کرد: شپش سر معمولاً در کودکان سنین مدرسه ۵ تا ۱۴ سال و در دختران بیشتر از پسران دیده می‌شود و رعایت بهداشت عمومی به تنهایی جهت کنترل شپش سر(پدیکلوز) کافی نیست.

نقی‌پور با تاکید بر کنترل شپش سر(پدیکلوز) طبق برنامه کشوری در معاینات ادواری گفت: با شروع بازگشایی مدارس، معاینه تمامی دانش آموزان توسط مراقبان بهداشتی مدارس و کارکنان بهداشتی درمانی انجام می‌پذیرد.

وی با بیان اینکه این آلودگی می‌تواند در هر زمان و مکان و در افراد خانواده و دوستان بروز کند افزود: همه افراد در معرض ابتلا به شپش سر هستند اما در مکان‌های تجمع مثل مدارس، مهدکودک‌ها، پادگان‌ها و خوابگاهها به‌دلیل تماس و تراکم جمعیت، بیشتر گسترش می‌یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: رعایت بهداشت فردی و شستشوی مرتب سر و بدن و رعایت بهداشت محیط و عدم استفاده از وسایل شخصی دیگران به‌ویژه در مدارس، خوابگاه‌ها و سربازخانه‌ها و داشتن کیف شخصی هنگام مراجعه به آرایشگاه‌ها از عمده‌ترین راه‌های پیشگیری از شپش سر(پدیکلوز) است.

وی با اشاره به اینکه درمان به‌موقع افراد آلوده به شپش سر و بررسی سایر اعضاء خانواده بیمار یا کسانی که با او در تماس بوده‌اند در پیشگیری بسیار تاثیرگذار است خاطرنشان کرد: وسایل شخصی و پوششی فرد مبتلا نظیر کلاه و روسری و شال و حوله باید با آب جوش به مدت ۳۰ دقیقه جوشانده شده و سپس خشک شود.

نقی‌پور با بیان اینکه مشاهده رشک یا شپش در موهای سر و وجود خارش شدید در ناحیه سر به‌ویژه در کنار گوش و پشت سر از علائم ابتلا به پدیکلوز است گفت: کهیر ناشی از خونخواری شپش به‌ویژه در ناحیه گردن و وجود عفونت میکروبی ثانویه به‌دلیل خارش سر و بیقراری در کودکان از دیگر نشانه‌های شپش سر(پدیکلوز) است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به داروی انتخابی فرآورده‌های پرمترین(Permethrin) برای درمان شپش سر تاکید کرد: در صورت مشاهده آلودگی بیش از یک نفر در خانواده و مدارس، درمان به‌صورت دسته جمعی و همزمان صورت می‌گیرد.

برچسب‌ها