رئیس دولت الوفاق ملی لیبی امروز در سفری ناگهانی برای بررسی اوضاع لیبی با مقامات مصری وارد قاهره شد.

رئیس دولت الوفاق ملی لیبی در سفری غیرمنتظره وارد قاهره شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، یک منبع دیپلماتیک مصری از سفر «فایز السراج» به قاهره خبر داد و گفت که وی در این سفر با عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر و شماری از مقامات این کشور به منظور بررسی تحولات لیبی، چگونگی توافق طرف‌های لیبی و حل بحران سیاسی در این کشور، دیدار می‌کند.

قاهره اخیرا شاهد برگزاری 4 نشست شخصیت‌های سیاسی، پارلمانی، رسانه‌ای و اجتماعی لیبی بوده است که آخرین این نشست‌ها روز پنج‌شنبه گذشته به منظور بررسی میزان پایبندی به توافقنامه الصخیرات و با حضور «محمود حجازی» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح مصر و «سامح شکری» وزیر خارجه این کشور برگزار شد.

طبق گزارش خبرگزاری آناتولی، آخرین سفر فایز السراج به قاهره در روز 15 سپتامبر گذشته بوده است که وی در این سفر با شماری از مقامات مصری دیدار و درباره بحران لیبی بحث و گفت‌وگو کرد.

نشست روز 13 دسامبر گذشته در قاهره نیز با مشارکت حجازی و شخصیت‌های لیبی از جمله محمد شعیب معاون رئیس مجلس نمایندگان طبرق و 11 نماینده پارلمانی و تعدادی از شخصیت‌های لیبی و شیوخ قبایل برگزار شد و در بیانیه پایانی این نشست بر اصلاح توافقنامه سیاسی الصخیرات به گونه‌ای که توازن ملی و استقلال نهاد نظامی محقق شود، تأکید شده است.

برخی طرف‌ها در منطقه غربی لیبی درباره این نشست گفتند که این نشست تنها با مشارکت یک طرف بحران لیبی برگزار شده و دیگر طرف‌های تأثیرگذار در منطقه غربی به خصوص شورای نظامی شهر مصراته و نمایندگان جریان اسلامی در آن شرکت نداشتند.

هم اکنون لیبی دارای دو ارتش، یکی به فرماندهی ژنرال حفتر که مورد حمایت مصر و روسیه بوده و دیگری فرماندهی تحت امر دولت وفاق ملی لیبی به نخست وزیری سراج است.

افزون بر این، در این کشور دو پارلمان وجود دارد؛ پارلمان طبُرق که مورد حمایت ژنرال حفتر است و پارلمان طرابلس وابسته به دولت وحدت ملی.

هیچ یک از این دو ارتش و دو پارلمان یکدیگر را به رسمیت نمی‌شناسند و عملا لیبی به بخش شرقی (منطقه تحت کنترل ژنرال حفتر) و بخش غربی تحت کنترل دولت وفاق ملی تقسیم شده است.

برچسب‌ها