نامزد مقام وزارت امور خارجه آمریکا در دولت ترامپ در جلسه سنا گفت‌، واشنگتن باید به جای آنکه روسیه را به چشم دشمن نگاه کند، او را شریک در نظر بگیرد. او همچنین ساخت‌وسازهای چین در دریای چین جنوبی را غیر قانونی خواند. رکس تیلرسون همچنین گفت که هیچ طرحی برای تغییر سیاست "چین واحد" در دست نیست.

تیلرسون: فقدان "رهبری آمریکا" راه را برای روسیه باز کرد/به سیاست "چین واحد" پایبندیم

به گزارش "قدس آنلاین"، به نقل از پایگاه خبری راشا تودی، رکس تیلرسون، نامزد مقام وزارت امور خارجه آمریکا در دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در سخنانی در جلسه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا مدعی شد، "دشمنانی مانند ایران و کره شمالی به دلیل خودداری از پذیرفتن استانداردهای بین‌المللی، جهان را با تهدید جدی روبرو کرده‌اند. "

جلسه کمیته سنا برای بررسی سابقه کاری تیلرسون و شایستگی او برای احراز سمت وزیر امور خارجه برگزار شد. نامزدهای ترامپ برای تصدی مقام وزارت باید در کمیته‌های سنا مورد پرسش و پاسخ قرار گیرند و صلاحیت آنها تایید شود.

نامزد تصدی وزارت امور خارجه آمریکا در اظهارات خود گفت که نابودی گروه موسوم به داعش به آمریکا اجازه خواهد داد تا "به عوامل دیگر اسلام افراطی مانند القاعده، اخوان‌المسلمین و عناصر مشخصی در ایران" توجه بیشتری نشان داده شود.

او تاکید کرد که شکست دادن دشمنان تنها در میدان نبرد محقق نمی‌شود بلکه آمریکا باید در جنگ عقاید پیروز شود. تیلرسون همچنین تاکید کرد که اولویت دولت تازه آمریکا مبارزه با "بنیادگرایی" است.

تیلرسون در این جلسه گفت این "فرضی منصفانه" است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه عامل هک حزب دموکرات آمریکا در جریان انتخابات بود. او گفت که گزارش دستگاه‌های اطلاعاتی درباره تلاش روسیه "به روشنی نگران‌کننده" است. او در پاسخ به سوالات سناتور مارکو روبیو، عضو کمیته روابط خارجی سنا اظهارنظر می‌کرد.

به گزارش پایگاه خبری بی‌بی‌سی، ارتباط تیلرسون با پوتین "خوب" توصیف می‌شود؛ مساله‌ای که باعث نگرانی بعضی از سیاستمداران آمریکایی شده است.

سناتور مارکو روبیو در بحثی جدی از رکس تیلرسون پرسید آیا گزارش‌ها درباره مداخله روسیه در هک ایمیل‌های حزب دموکرات دقیق است یا نه و آیا پوتین عامل مدیریت آنها بوده است یا خیر. تیلرسون گفت او اطلاعات کاملی در مورد جزییات آن گزارش ندارد اما گزارش غیرمحرمانه‌ای که هفته پیش در این مورد منتشر شد را خوانده است.

سناتور روبیو همچنین گفت که پوتین به خاطر حمایت از دولت بشار اسد در سوریه "مسئول جنایات جنگی" در این کشور است. اما رکس تیلرسون در جواب گفت که پوتین را "جنایتکار جنگی" نمی‌داند.

او گفت: "من از این عبارت استفاده نمی‌کنم. اینها اتهامات خیلی خیلی جدی است و من مایلم پیش از رسیدن به این نتیجه اطلاعات خیلی بیشتری در اختیار داشته باشم. "

سناتور روبیو گفت او "نگرانی‌های جدی" درباره سپردن سکانداری دستگاه دیپلماسی آمریکا به تیلرسون دارد.

تیلرسون در مورد ناتو نیز گفت: "متحدان ما در ناتو حق دارند از قدرت‌گیری مجدد روسیه نگران باشند. اما این ناشی از غیبت رهبری آمریکا بوده که درها را (به روی روسیه) باز گذاشت. "

او در عین حال گفت هرجا که منافع مشترکی موجود است مانند مبارزه با تروریسم باید البته آنها را مورد بررسی قرار داد.

تیلرسون در اوت ۲۰۰۱ از معاونان ارشد اکسون موبیل شد. او در ژانویه ۲۰۰۶ مدیر عامل آن شد. او اکنون این شرکت را ترک کرده است. او همچنین به عنوان رئیس این شرکت بزرگ با روسیه در ارتباط بوده است. منتقدان این ارتباط‌ها را نقطه ضعفی برای او و دفاع از منافع آمریکا به عنوان وزیر امور خارجه این کشور می‌دانند.

حامیان تیلرسون در مقابل سابقه او به عنوان یک سرمایه‌گذار و رئیس شرکتی با بیش از ۷۰ هزار کارمند که موفقیت‌های بزرگی داشته است دفاع و تاکید می‌کنند که در راس چنین شرکتی او سفرهای مختلفی به نقاط مختلف دنیا داشته و با رهبران کشورها ملاقات و گفت‌وگو کرده است و همین او را در موقعیت مناسبی برای تصدی مقام وزارت خارجه قرار می‌دهد.

تیلرسون در سخنان خود در جلسه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا همچنین درباره چین گفت که این کشور شریکی مشکل‌ساز است.

جلسه کمیته سنا دست‌کم دو بار با اعتراض افرادی که در آن شرکت کرده بودند روبرو شد. در یک جا صدای زنی شنیده می‌شد که می‌گفت: "رکس (تیلرسون) را تایید نکنید. لطفا اکسون را متصدی وزارت امور خارجه (آمریکا) نکنید. " تعدادی از اعضای خانواده تیلرسون نیز برای حمایت از او در این جلسه حضور داشتند.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها