یک نشریه هنگ کنگی در گزارشی نوشت: افغانستان می تواند به یکی از مهمترین عرصه های همکاری میان روسیه، ایران و چین برای جلوگیری از نفوذ آمریکا تبدیل شود.

رسانه هنگ کنگی: افغانستان عرصه جدید همکاری روسیه، ایران و چین برای مقابله با آمریکا

به گزارش "قدس آنلاین"؛ ساوت چاینا روز پنجشنبه گزارش کرد: یکی از اهداف اصلی و محوری همه این کشورها این است که اجازه ندهند آمریکا در منطقه آسیای مرکزی خودنمایی کند.
روزنامه هنگ کنگی با اشاره به همکاری های نزدیک ایران و روسیه در سوریه می نویسد: بعد از این قلمرو دو کشور در کنار چین، ‌ترکیه، پاکستان و افغانستان می توانند در آسیای مرکزی هم نقشی محوری ایفا کنند.
گزارش نشریه خاطر نشان می کند که مقام های روسیه، چین و پاکستان یک ماه قبل در باره موضوع افغانستان نیز در مسکو گفت و گو کرده اند.
ساوت چاینا تصریح می کند که این کشورها احتمالا به این نتیجه رسیده اند که برای مقابله و مهار آمریکا در آسیای مرکزی باید ایران و ترکیه نیز در این گروه قرار گیرند و طرفین با مشارکت یکدیگر در افغانستان نفوذ و حضوری قوی داشته باشند.
گزارش می افزاید: پس از خروج غرب از افغانستان و با توجه به موفقیت های روسیه در سوریه به نظر می رسد که زمان برای خودنمایی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری سوریه در افغانستان نیز فرا رسیده است.
بنا به این گزارش، آنچه مسلم است اینکه برگزاری نشست های مختلف نشان داده است که چین هم برای کمک به روسیه در این زمینه بی میل نیست و طرفین به مهار نفوذ آمریکا در آسیای مرکزی امیدوارانه تاکید دارند.
ساوت چاینا نوشته است که روسیه و چین به دنبال این هستند که از اجلاس مسکو به بهترین شکل برای ایجاد یک چارچوب قدرتمند با هدف مقابله با آمریکا در آسیای مرکزی استفاده کنند.
بنا به گزارش نشریه هنگ کنگی، روسیه می خواهد ایران و ترکیه هم وارد این گروه شوند اما هند از قدرت گرفتن روسیه و چین در افغانستان و آسیای مرکزی خیلی خرسند نیست و به همین دلیل این کشور همکاری های امنیتی خود را با آمریکا تقویت کرده است.
ساوت چاینا می نویسد که برای چین هم حضور قوی در افغانستان برای مبارزه با تروریست های داعش و جلوگیری از قدرت گرفتن آنها در این کشور با اهمیت است.
این گزارش تاکید می کند که روسیه در این میان این امید را دارد که با همکاری کشورهای فوق بخصوص چین بتواند در افغانستان هم گام های بلندی بردارد که البته ساوت چاینا این را ماموریتی بسیار سخت برای مسکو توصیف کرده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها