جیمز کومی، رئیس پلیس فدرال امریکا (اف‌بی‌آی)، ادعا کرده هکرهای روسیه توانسته‌اند برخی از گروه‌ها و کمپین‌های حزب جمهوری‌خواه را هک کنند. در واکنش به این ادعا گروهی از سناتورهای هر دو حزب اصلی امریکا قانونی را تدوین کرده‌اند که روسیه را به خاطر آنچه دخالت مسکو در انتخابات ۲۰۱۶ امریکا خوانده می‌شود، مشمول تحریم‌های جدید قرار می‌دهد. این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا، این اتهام را که روسیه با هک کردن دفاتر دموکرات‌ها به پیروزی وی در انتخابات کمک کرده، رد کرده است.

«سیاستمداران امریکایی برای جلوگیری از عادی‌سازی روابط با روسیه تلاش می‌کنند»

به گزارش "قدس آنلاین"، استیون لندمن، نویسنده و روزنامه‌نگار از شیکاگو، چهارشنبه (۲۲ دی) در مصاحبه با پرس تی‌وی گفت دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا، کنگره و دستگاه‌های اطلاعاتی به‌منظور جلوگیری از بهبود روابط بین روسیه و امریکا تلاش می‌کنند از رئیس‌جمهور منتخب این کشور مشروعیت زدایی کنند.

لندمن افزود دولت امریکا تلاش می‌کند «برای جلوگیری از هرگونه عادی‌سازی روابط امریکا-روسیه از ترامپ سلب مشروعیت کند.»

وی تأکید کرد اظهارات جنگ‌طلبانۀ دولت اوباما، دستگاه‌های اطلاعاتی و اعضای کنگره دربارۀ آنچه حملات سایبری روسیه می‌خوانند «دروغی» است که به‌منظور متوقف کردن تلاش ترامپ برای اصلاح روابط با روسیه مطرح شده است.

این تحلیلگر سیاسی در ادامه گفت: «امریکا می‌خواهد به روابط خصمانه با روسیه ادامه دهد و همچنین خواهان آن است که ترامپ برای تغییر سیاست دیرینه‌ای که درواقع به صدسال پیش و هم‌زمان با انقلاب روسیه در سال ۱۹۱۷ برمی‌گردد، اقدامی انجام ندهد.»

به گفتۀ لندمن این احتمال وجود دارد که امریکا درنهایت با روسیه رودررو شود و واشنگتن آغازگر این رویارویی خواهد بود.

وی این گمانه‌زنی را که روسیه در آنچه هک شدن کمپین‌های انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا خوانده می‌شود، دست داشته را رد و خاطرنشان کرد دموکرات‌هایی که «از این مسئله که هیلاری (کلینتون) نامزدی انتخابات را از برنی سندرز ربود» ناراحت بودند، اطلاعاتی را دربارۀ نامزد دموکرات‌ها در انتخابات امریکا فاش کردند.

اخیراً باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا، دستور وضع یک‌رشته تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه و همچنین اخراج ۳۵ دیپلمات روسی را به علت حملات سایبری صادر کرد.

روسیه بارها هرگونه دست داشتن در حملات سایبری را رد کرده است.

منبع: پرس تی وی

برچسب‌ها