در پی این حکم نهایی، بسیاری از مردم مصر به خیابان‌ها آمده و شادی می‌کنند. نیروهای امنیتی مصری نیز در اطراف ساختمان عالی اداری مصر حضور گسترده دارند. مطبوعات مصری در وبسایت‌های خود با تیتر «حکم تاریخی» به استقبال این خبر رفتند.

حکم تاریخی در مصر علیه عربستان

قدس آنلاین / احمد یوسفی صراف-  خبر حکم نهایی دادگاه مصری در خصوص بازپسگیری جزایر استراتژیک تیران و صنافیر موجی از انشقاق میان دو کشور مصر و عربستان را در جهان عرب و کشورهای منطقه ایجاد کرد. جزایری پر بحث که در سال های اخیر با تغییر دولت ها در دو کشور همواره مورد مذاکره بوده اند. مصر و عربستان سعودی در جهت گسترش روابط دیپلماتیک یک معامله سرزمینی تقریبا نظامی را با یکدیگر امضا کردند که جای تامل بسیاری دارد. "ملک سلمان" در آخرین سفری که به مصر داشت و توافق هایی که با "عبدالفتاح السیسی" رئیس جمهور این کشور انجام داد، توانست مالکیت جزایر "تیران" و "صنافیر" را از آن خود کند. 

جزیره تیران" با وسعت ۸۰ کیلومتر مربع در ورودی تنگه تیران قرار دارد و خلیج عقبه را از دریای سرخ جدا می‌کند. "جزیره صنافیر" با مساحت حدود ۳۳ کیلومتر مربع، قبل از جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ در کنترل "جمال عبدالناصر"  رئیس جمهور وقت مصر بوده و قرار شد  تا این کشور  از این جزایر در جنگ علیه اسرائیل استفاده کند.

با از دست رفتن این دو جزیره  در جنگ ۶ روزه اسرائیل و اعراب،   "پیمان کمپ" دیوید بین اسرائیل و مصر امضا و درباره آن ها تصمیم گیری شد. براساس این پیمان رژیم صهیونیستی می‌بایست از این دو جزیره خارج می‌شد و آن را در اختیار نیروهای ناظر بین المللی وابسته به سازمان ملل متحد قرار می‌داد تا بدین وسیله مناقشه مصر و رژیم صهیونیستی پایان یابد. در واقع عربستان  "تیران" و "صنافیر"  را به نفع رژیم صهیونیستی در اختیار نیروهای بین المللی قرار داد و عملا از آنها چشم پوشید.

دادگاه توافق واگذاری دو جزیره به عربستان را باطل اعلام کرد

اما  پایگاه خبری العهد،  در خبری اعلام کرد، دادگاه عالی مصر طی حکمی توافق واگذاری دو جزیره «تیران» و «صنافیر» به  عربستان سعودی توسط دولت قاهره را باطل اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، دادگاه عالی مصر اعلام کرده است که شواهد و قرائن کافی مبنی بر مالکیت عربستان سعودی بر جزایر فوق وجود ندارد. پیشتر دادگاه تجدید نظر مصر اعلام کرده بود که توافق واگذاری این دو جزیره به عربستان، کاملا قانونی و بلامانع است.

در پی این حکم نهایی، بسیاری از مردم مصر به خیابان‌ها آمده و شادی می‌کنند. نیروهای امنیتی مصری نیز در اطراف ساختمان عالی اداری مصر حضور گسترده دارند. مطبوعات مصری در وبسایت‌های خود با تیتر «حکم تاریخی» به استقبال این خبر رفتند. وکلای این پرونده، بارها واگذاری این دو جزیره را به عربستان سعودی مخالف قانون اساسی مصر دانسته و گفته‌اند که در قانون اساسی واگذاری خاک کشور ممنوع اعلام شده است.

همچنین در حالی که دولت مصر اعتقاد بر این دارد که این دو جزیره در بخش خلیج عقبه قرار گرفته‌اند اما دیوان عالی اداری به طور قطع تیران و صنافیر را مصری دانسته است. کارگروه مخصوص این پرونده نیز در گزارش خود به دادگاه عالی اداری آورده است: توافقی که بر اساس آن از جزئی از خاک مصر صرف نظر شده به علت مخالفت صریح با قانون اساسی به طور مطلق باطل است.

همپیمانی اسرائیل وعربستان برای مقابله با ایران بهم ریخت 
 پیش از این نیز وبگاه صهیونیستی «مدیا لاین» در خصوص واگذاری این جزایر به عربستان نوشته بود؛ واگذاری این جزیره‌ها به ریاض در واقع نوعی گشایش جبهه دیپلماتیک جدید علیه ایران است،   "ملک سلمان" و "عبدالفتاح السیسی" در جریان دیدار با هم ۳۰ توافقنامه به ارزش میلیاردها دلار امضا کردند اما یکی از آن‌ها که واگذاری دو جزیره  "تیران" و "صنافیر" به  "ریاض"  است که  موجب می‌شود عربستان سعودی بابت استفاده از این دو جزیره کوچک واقع در دهانه خلیج عقبه ۲ میلیارد دلار به  "قاهره"  پرداخت کند.
"
اسحاق لوانون" سفیر اسرائیل در مصر از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱  نیز در این باره گفته بود: "این امر موجب تقویت روابط مصر و عربستان سعودی می‌شود و برای منطقه نیز خوب بوده و تبعات مثبتی نیز برای اسرائیل دارد. مصر برای ما مهم است و ما با از این طریق می‌توانیم با عربستان سعودی در تماس باشیم و  این رویداد آشکارا به نفع اسرائیل است."
وی در ادامه افزود:"من شخصا بر این باورم که  باید از عربستان بخواهیم تا تنگه تیران را بخشی از آب‌های بین‌المللی اعلام نماید تا تردد دریایی در آن به صورت آزاد برقرار شود".  "موشه یعلون" وزیر جنگ اسرائیل گفت: عربستان سعودی در این زمینه به اسرائیل ضمانت کتبی داده بود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها