دومین دوره جشنواره علمی دانش‌آموزی ابن سینا، روزهای ۱۷ و ۱۸ فروردین سال آینده، در پردیس دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

دومین دوره جشنواره علمی دانش‌آموزی ابن سینا فروردین ۹۶ برگزار می‌شود

به گزارش «قدس آنلاین»،  مهدی رشیدی دبیر علمی جشنواره ابن سینا با  اشاره به اهمیت آشنایی دانش‌آموزان با مفاهیم علمی، پژوهشی و مهارتی اظهار داشت: دومین دوره جشنواره علمی دانش‌آموزی ابن سینا روزهای ۱۷ و ۱۸ فروردین سال آینده در پردیس شمالی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه اولین دوره جشنواره علمی ابن سینا در فروردین سال جاری برای برگزار شد، ادامه داد: این جشنواره در سطح استان تهران بین مراکز استعدادهای درخشان در قالب ۶۲۳ شرکت کننده و ۱۳ رشته گرایش در محور سمینارهای علمی برگزار شد.

رشیدی یادآور شد: جشنواره امسال بر خلاف سال گذشته که تنها در غالب محور سیمنار برگزار شد، شامل سه محور «مسابقات مهارتی»، «فیلم کوتاه» و «محتوای دیجیتال» نیز است؛ ضمن اینکه در همین راستا امسال در جشنواره کارگاه‌های تخصصی برگزار خواهیم کرد؛ در این کارگاه‌ها آموزگاران آموزشی و پژوهشی مدارس حضور پیدا خواهند کرد که مجموعه‌ای از آموزش‌های تخصصی را فرا گرفته و می‌توانند مفاهیم علمی و پژوهشی را تبدیل به مفاهیم مهارتی و کاربردی کنند.

دبیر علمی جشنواره ابن سینا افزود: مسابقات مهارتی شامل سه گرایش «هوا فضا»، «رباتیک» و «عمران سازه» است که هر کدام از این گرایش‌ها شامل چند زیر گروه خاص هستند و علاوه بر محور مهارتی، بخش هنری یا همان محور فیلم کوتاه نیز برگزار خواهد شد که دانش‌آموزان در این محورها رقابت خواهند کرد.

وی با اشاره به بازخورد برگزاری این جشنواره متذکر شد: متأسفانه در بخش آموزش پرورش کشور یک نوع تئوری زدگی ایجاد شده است؛ یعنی تمام دروس آموزش پرورش بر مبنای حفظ محوری پیش می‌رود؛ البته در این چند سال اخیر تغییرات مثبتی در این بازه ایجاد شده اما کافی نیست.

رشیدی با اشاره به اهداف برگزاری این جشنواره خاطر نشان کرد: هدف ما از برگزاری این جشنواره این است که دانش‌آموزان مفهوم‌های تئوری که در مدارس آموزش دیده‌اند را به شکل کاربردی و عملی اجرایی کنند و درحوزه کار آفرینی، کسب کار و اقتصاد دانش بنیان با بهره‌گیری از مفاهیم علمی بتوانند در آینده درآمد زایی داشته باشند.

دبیر جشنواره ابن سینا تصریح کرد: برای بهبود هرچه بیشتر در این حوزه دانش‌آموزی اساتید و آموزگاران آموزش و پرورش، باید آنها در یک سری دوره های خاص شرکت کرده تا مهارت‌های آموزش پژوهش محور دروس و نیز فعالیت عملی در کنار دروس تئوری را کسب کنند تا بتوانند دانش‌آموزان را برای ورود به عرصه‌های علمی و کار آفرینی آماده کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که «برای برگزاری چنین جشنواره‌هایی، آموزش و پرورش در چه زمینه کمک می‌کند؟» گفت: بخش‌های زیر مجموعه آموزش و پرورش مثل مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و مرکز دانش پژوهان جوان که حوزه پژوهش را بیشتر مورد توجه قرارداده‌اند، بصورت جدی در جهت اصلاح و تکمیل این فضا گام بر می‌دارند.

رشیدی عنوان کرد: اقتصاد دانش بنیان صحنه نقش آفرینی آموزش و پرورش کشور است و این مهم محقق نمی‌شود، مگر آنکه دانش‌آموزان ما در دوران نوجوانی و جوانی با مفاهیم علمی، پژوهشی و مهارتی آشنا شوند و پایه‌های اقتصاد دانش بنیان کشور طی دوره‌های تحصیلی آموزش پرورش شکل بگیرد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها