مشهد- به مدد فناوری روز و ورود تلفن همراه به زندگی مردم دیگر کمتر شخصی به سراغ استفاده از تلفن همگانی یا به اصطلاح قدیم «دکه تلفن» عمومی می‌رود، بنابراین کاربرد استفاده از کارت تلفن هم نسبت به گذشته بسیار کمرنگ شده است.

تلفن های همگانی در خراسان رضوی بدون کارکرد ماندند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین «تلفن همگانی» به عنوان یک نوستالوژی قدیمی در پادگان‌ها و زندان‌ها پرکاربرد بوده و همچنین در سطح شهر نیز سربازان، بیشترین آمار استفاده از تلفن عمومی را به خود اختصاص داده‌اند.

با این همه کمبود کارت تلفن، استفاده کنندگان از این دستگاه را با مشکل مواجه کرده است.

تحریم و اقتصاد مقاومتی

رئیس روابط عمومی مخابرات منطقه خراسان رضوی در این خصوص اظهار داشت: کیت تلفن همگانی وارداتی است که باید از خارج وارد شود. از سوی دیگر تحریم و نیز توجه به بحث عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی ایجاب می‌کند که از کارت مشابه تولید داخل استفاده شود.

هاشم بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه سیاست کشور هم مبنی بر به کار گیری کارت هوشمند است،افزود: در حال حاضر اگر کارت تلفن قبلی کمتر وجود دارد، در مقابل کارت جایگزین در بازار تحت عنوان کارت هوشمند موجود است که افراد می‌توانند با خرید آن نسبت به استفاده از تلفن همگانی اقدام کنند.

مشهد و ۶ هزار باجه تلفن عمومی

وی با اشاره به وجود ۶ هزار دستگاه تلفن عمومی در سطح شهر مشهد و اینکه این آمار در سطح استان با احتساب مشهد ۱۰ هزار دستگاه است، تصریح کرد: با توجه به دسترسی اکثر مردم به تلفن همراه، در حال حاضر تنها از پنج درصد از دستگاه‌های تلفن عمومی و همگانی و البته آن هم در زندان‌ها و پادگان‌ها استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: طی جلسه و ارتباط با مسؤولان در هفت شهر، این قابلیت ایجاد شده که بر روی تلفن‌های همگانی قدیم امکان قابلیت شارژ ایجاد شود، افزون بر اینکه جایگزین کارت هم وجود دارد.

بختیاری با بیان اینکه این امکان در تلفن همگانی زندان‌ها و پادگان‌های شهرهای یاد شده فراهم شده است، گفت: سیستمی برای اولین بار در کشور توسط کارشناسان فنی استان ابداع شده که امکان شارژ کارت در دستگاه‌های تلفن عمومی را فراهم می‌کند و این امکان در تلفن‌های مستقر در زندان‌ها و پادگان‌های هفت شهر استان برقرار شده و افراد می‌توانند نسبت به شارژکارت تلفن اقدام کنند.

کارت‌های هوشمند سه نرخی

وی خاطر نشان کرد: در کنار آن کارت‌های هوشمند نیز با سه نرخ ۲، ۵ و ۸ هزار تومانی با تخفیف در مراکز فروش مطبوعاتی و دفاتر پیشخوان دولت قابل عرضه است.

مشاور مدیر مخابرات منطقه خراسان رضوی با اشاره به تخفیف‌های در نظر گرفته شده برای این کارت‌ها یادآورشد: کارت ۲ هزار تومانی برای افراد به نرخ هزار و ۶۰۰، کارت ۵ هزار تومانی به قیمت ۴ هزارتومان و کارت ۸ هزار تومانی به نرخ ۶ هزار و ۴۰۰ قابل عرضه و خریداری است.

وفور کارت تلفن هوشمند

وی با بیان اینکه هیچ گونه محدودیت و کمبودی در خصوص کارت تلفن هوشمند وجود ندارد، گفت: منتهی چون افراد از کارت‌های قدیم استفاده می‌کردند، اکنون هم تمایل و انتظار دارند از همان کارت استفاده کنند در حالی که به کارگیری کارت هوشمند آسان و تنها دارای رمز و پسورد ورود است که پس از وارد کردن رمز، فرد می‌تواند، نسبت به شماره گیری و انجام مکالمه اقدام کند.

وی با اشاره به کاربرد کارت هوشمند تلفن خاطر نشان کرد: این کارت در تلفن منزل و محل کار نیز قابل استفاده است که با توجه به تخفیف‌های یاد شده، استفاده از آن به صرفه است.

وی درباره کاهش تعداد باجه‌های تلفن همگانی با توجه به اینکه شماری از آنان استفاده نمی‌شود، تصریح کرد: استان مطابق سیاست کشور عمل خواهد کرد که البته ممکن است روزی سیاست کشور در سطح کلان، کاهش و جمع‌آوری باجه‌های تلفن همگانی باشد.

۶۰ درصد تلفن‌های عمومی فاقد کارکرد

بختیاری با بیان اینکه ۶۰ درصد تلفن‌های عمومی فاقد کارکرد در سطح شهر مشهد هستند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر از ۶ هزار باجه تلفن عمومی موجود در شهر مشهد ۳ هزار و ۶۰۰ باجه به دلیل استفاده نکردن مردم فاقد کارکرد است.

برچسب‌ها