قانون جدیدی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا علیه اتباع ۷ کشور مسلمان وضع کرد، تاثیرات منفی را در تحصیل و زندگی و کار اتباع این هفت کشور از جمله دانشجویان، ورزشکاران رشته های مختلف ورزشی و حمل و نقل هوایی در پی داشته است.

سردرگمی ورزشکاران و دانشجویان پس از حکم ترامپ

قدس آنلاین - مینا افرازه /  دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در نخستین تصمیم، قانونی را امضا کرد که برنامه های ایرانیان ساکن یا علاقه مند به تحصیل و زندگی در آمریکا را به هم ریخته یا حداقل برای ۹۰ روز به حالت تعلیق درآورده است. قانون جدید ترامپ برای ایجاد ممنوعیت ورود اتباع ایرانی به آمریکا، تاثیرات منفی داشته که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

فرمان جنجالی و مهاجران

قانون جدید درباره ورود ایرانیان و شهروندان برخی کشورهای مسلمان به آمریکا، اگرچه امکان ورود به این کشور را سخت یا ناممکن کرده اما روی مهاجران ساکن در این کشور هم تاثیرات منفی فراوانی خواهد گذاشت به گونه ای که امکان مسافرت آنها به خارج از آمریکا یا سفر خانواده آنها به ایالات متحده وجود ندارد یا بسیار دشوار خواهد بود.

فرمان جنجالی و دانشجویان ایرانی

تعداد دانشجویان ایرانی در آمریکا بالغ بر ۱۲ هزار نفر است که نسبت به سال تحصیلی گذشته رشد بیش از ۸ درصدی داشته که پس از هند، ویتنام و نیجریه بیشترین درصد رشد را داراست. ایران یازدهمین کشور از نظر تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در آمریکاست.  

فارغ التحصیلانی که ماه ها برای پذیرفته شدن در دانشگاه های آمریکا و دریافت ویزا، تلاش کرده اند و درکنار مطالعه زبان مبالغ زیادی را هم دانشگاه ها و موسسات فعال در این زمینه پرداخت کرده اند. این متقاضیان پس از دستور ۲۸ ژانویه رئیس جمهوری آمریکا چه می کنند و زندگی آنها چه تغییری خواهد کرد؟

دانشجویان مشغول به تحصیل نیز که معمولاً سالانه یا هر دو سال یک بار برای دیدن خانواده خود به ایران می‌آیند، با این دستور و تبعات آن، به‌احتمال بسیار زیاد قید این دیدار را خواهند زد، چراکه قادر به بازگشت نخواهند بود و زحمات تحصیلی آنان به‌راحتی به باد خواهد رفت. خانواده‌های آن عده از دانشجویان نیز که از تمکن مالی برخوردار بوده و برای دیدار فرزند خود راهی آن‌سوی اقیانوس اطلس می‌شدند، نخواهند توانست فرزند دانشجوی خود را ملاقات کنند.

فرمان جنجالی و ورزش

قانون جدید ترامپ برای ایجاد ممنوعیت ورود اتباع ۷ کشور مسلمان به آمریکا می‌تواند تاثیر زیادی بر ورزش بین‌المللی داشته باشد و مهم‌ترین تاثیری که می‌توان به آن اشاره کرد خدشه‌دار شدن رابطه خوب ایران و آمریکا در مسابقه‌های کشتی است. به علاوه لس‌آنجس که قصد دارد میزبان المپیک ۲۰۲۴ شود، آمریکا برای میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۶ نیز نامزد شده که همه این‌ها تحت تاثیر قانون جدید ترامپ قرار می‌گیرند.

NBA هم‌چنین هر ساله یک کمپ بدون مرز برگزار می‌کند. این کمپ سال گذشته در حالی برگزار شد که امیررضا شاه روش، بازیکن ایرانی  در این کمپ شرکت کرد.

لیگ فوتبال آمریکا نیز دارای دو بازیکن است که اصلیت آن‌ها جزو کشورهای ممنوع است. استیو بیت‌آشور که برای تیم ایران بازی کرده است و جاستین مرام که اصلیتی عراقی دارد.

فرمان جنجالی و حمل و نقل هوایی

گفتنی است که دولت آمریکا به انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) اعلام کرده است قانون منع ورود اتباع ۷ کشور به آمریکا حتی شامل خدمه پرواز خطوط هوایی نیز خواهد شد.

برچسب‌ها