به طور کلی، اینترنت اشیا، به لوازم و تجهیزاتی گفته می‌شود که در محیط زندگی ما وجود دارند و قابلیت دسترسی به شبکه اینترنت را هم دارند. همچنین می‌توان آن‌ها را با کمک نرم افزارهای نصب شده در گوشی‌ها، تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند کنترل کرد. مفهوم اینترنت اشیا می‌تواند از برقراری ارتباط ساده بین گوشی هوشمند و تلویزیون یا ماشین لباسشویی تا نظارت بر زیرساخت‌های شهری و ترافیکی را شامل شود.

قدس آنلاین - هر یک از ما در طول روزهای خود ممکن است از اینترنت اشیا استفاده کرده باشیم، اما تا به حال توجهی به فضای پر از فناوری زندگی خود نکرده‌ایم.
به طور کلی، اینترنت اشیا، به لوازم و تجهیزاتی گفته می‌شود که در محیط زندگی ما وجود دارند و قابلیت دسترسی به شبکه اینترنت را هم دارند. همچنین می‌توان آن‌ها را با کمک نرم افزارهای نصب شده در گوشی‌ها، تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند کنترل کرد. مفهوم اینترنت اشیا می‌تواند از برقراری ارتباط ساده بین گوشی هوشمند و تلویزیون یا ماشین لباسشویی تا نظارت بر زیرساخت‌های شهری و ترافیکی را شامل شود.

* اینترنت اشیا در زندگی روزمره

حتماً تا به حال برای شما پیش آمده است که هنگام تماشای تلویزیون، کنترل آن دور از دسترس باشد و به جای آن، گوشی هوشمند در دستانتان باشد. حال اگر بخواهید، شبکه تلویزیون را تغییر دهید، دو کار می‌توانید انجام دهید؛ اول آنکه بلند شوید و کنترل را بردارید، دوم آنکه با استفاده از نرم‌افزار نصب شده در گوشی خود، کانال تلویزیونی را تغییر دهید. اگر از آن دسته افرادی هستید که راه دوم را انتخاب می‌کنید، در واقع با تبدیل کردن گوشی هوشمند به کنترل تلویزیون، از مفهوم اینترنت اشیا در زندگی خود بهره برده‌اید.

این روزها اینترنت اشیا در بسیاری از وسایل اطراف ما وجود دارد. البته در فضای پیشرفته‌تر، شرکت‌های معماری و طراحی ساختمان، پیش از آغاز ساخت، تمامی تدابیر را برای به کارگیری اینترنت اشیا در قسمت‌های مختلف ساختمان می‌اندیشند، اما این کاربرد هنوز در بسیاری از کشورهای دنیا گران است، بنابراین طرفداران خاصی دارد. اینترنت اشیا در ساختمان‌ها، می‌تواند، شامل قفل درها، سیستم‌های هشدار حریق و دزدگیرها و همه تجهیزات مشابه باشد.

* تولد اینترنت اشیا

اینترنت اشیا مفهوم جدیدی در فناوری است، سن این مفهوم کمتر از 20 سال است. نخستین بار در سال 1999 فردی به نام کوین اشتون، مفهوم اینترنت اشیا را مطرح و جهانی کرد. به تعریف اشتون، اینترنت می‌بایست به اشیای بی‌جان هویت دیجیتال می‌داد و رایانه‌ها را موظف به کنترل، مدیریت و سازماندهی آن‌ها می‌کرد. این مفهوم در سال‌های اخیر توسعه یافته است، بنابراین می‌توان گفت که اینترنت نه تنها می‌تواند، مردم را با هم مرتبط سازد، بلکه می‌تواند، همه اشیا را به هم مرتبط کند.

* اینترنت اشیا در صنعت

با توسعه اینترنت اشیا، صنعت نیز از این فناوری بی‌بهره نماند. در واقع یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین استفاده اینترنت اشیا، در حوزه‌های صنعتی است. اینترنت اشیا در حوزه صنعت، باعث ایجاد شبکه‌های صنعتی هوشمند و اتصال همه اشیای واحدی صنعتی به یکدیگر می‌شود. اینترنت اشیا به یکپارچه شدن فعالیت‌های صنعتی یک واحد کمک بزرگی می‌کند و امور کنترلی را آسان می‌سازد.

* امنیت در اینترنت اشیا

در حال حاضر، هزاران نفر از مردم دنیا از اینترنت اشیا استفاده می‌کنند، بنابراین امنیت این بخش از فناوری موضوع بسیار مهمی است چرا که با زندگی شخصی افراد سر و کار دارد. به عقیده کارشناسان، سطح ناامنی فعلی در اینترنت بسیار بالاست و در صورتی که تولید کنندگان اشیای هوشمند متصل به اینترنت استانداردهای فنی و اصول امنیتی را در تولید رعایت نکنند، آسیب‌های جدی به آینده فناوری و زندگی‌های مبتنی بر اینترنت اشیا وارد خواهد شد.

* چند کاربرد جالب اینترنت اشیا

کنترل دمای منزل با استفاده از گوشی هوشمند، تنظیم ساعت و هشدار در گوشی هوشمند، تنظیم زمان ضبط خودکار برنامه‌ها با تلویزیون و یا سینمای خانگی، تنظیم شدن خودکار ترموستات دمایی براساس دمای محیط، سنسورهای حساس به دود و چکه آب، دستبندهای دیجیتال مخصوص فعالیت‌های ورزشی، چراغ‌ها و شیرهایی که به صورت اتوماتیک روشن و خاموش و باز و بست می‌شوند و حتی مسیریاب‌های درون خودرو از جمله کاربردهای اینترنت اشیا است.

* اینترنت اشیا در ایران

پروژه ای با عنوان «تدوین کسب و کار اینترنت اشیا» در ایران از دی ماه سال 93 انجام شد. مطالعات این پروژه براساس تجربیات علمی و عملیاتی کشورهای مختلف در حوزه‌های حاکمیت، کسب و کار، کاربردها و فناوری‌ها صورت گرفت و نقشه راه ایران با هدف استفاده ایران از فناوری‌های نوینی همچون اینترنت اشیا برای افزایش رفاه اقتصادی، کیفیت زندگی و حفاظت از محیط زیست برای رسیدن به چشم‌انداز اقتصادی ۱۴۰۴ تعیین شد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها