هر چند اظهار نظر ترامپ در خصوص حل مسائل و مشکلات اساسی با روسیه با شکستن پیمان ایران و روسیه در تناقض است اما ایران می تواند با ارتباط های تجاری و فرهنگی روابط خود و مسکو را تقویت کند. ایران دوره اعتماد سازی مطلوبی را با روسیه پشت سر گذاشته بنابراین مقدمه مناسبی برای همکاریهای آتی دو کشور است

افزایش همکاری های اقتصادی و فرهنگی با روسیه موجب تداوم روابط خواهد شد/حل اختلافات روسیه وآمریکا در زمان کوتاه بعید است

 قدس آنلاین-ساحل عباسی  : روزنامه وال استریت ژورنال به نقل یک مقام ارشد دولت ترامپ و مقام های اروپایی و عربی که در مذاکرات سیاسی حضور داشته اند، تاکید کرده که دولت ترامپ در حال ارزیابی و بررسی راه هایی است تا اتحاد نظامی و سیاسی ایران و روسیه را از بین ببرد تا از این طریق هم به جنگ سوریه پایان دهد و هم مقابله با گروه تروریستی داعش را تقویت نماید.

هرچند  راهبرد اعلام شده از سوی رئیس جمهور آمریکا   در تناقض با وعده های وی برای بهبود روابط با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه است، اما دولت آمریکا درصدد است تا با در هم شکست ائتلاف ایران و روسیه از این طریق ایران را مهار کند. قدس آنلاین در گفتگوی پیش رو با شعیب بهمن کارشناس مسائل روسیه به بررسی طرح شکست ائتلاف ایران و وروسیه و نقش ایران در تداوم تعامل با روسیه پرداخته است.

شعیب بهمن کارشناس مسائل روسیه با اشاره به اینکه اظهار نظرهای ترامپ در خصوص شکستن ائتلاف ایران و روسیه با وعده های وی درخصوص برقراری ارتباط مطلوب با روسیه در تناقض است گفت: تمامی متغیرهایی که پیش از این در روابط دو کشور امریکا و روسیه بوده و محل اختلافات بنیادی و اساسی مختلفی بین دو کشوراست همچنان به قوت خود باقی است. ورود آقای ترامپ به کاخ سفید به معنای حل اختلافات این دو کشور نیست بنابراین بسیاری از اختلاف ها و رقابت هایی که دو دولت آمریکا و روسیه پیش از این داشتند و نگرش های منفی نخبگان و سیاستمداران این دو کشور همچنان به قوت خود باقی است. هر چند در آمریکا رئیس جمهور جدیدی پا به کاخ سفید گذاشته است و درابتدا نشان می داد که قصد دارد تا راهبردهای جدیدی را در قبال روسیه داشته باشد، اما این ادعا به معنای آزادی کامل وی در تصمیم گیریهای آمریکا نیست چرا که اقای ترامپ نیز همانند سایر روسای جمهور این کشور با محدودیت های زیادی در کشور از امور داخلی و سیاست خارجی رو به رو است. از این رو شخص رئیس جمهور تعیین کننده نهایی سیاست خارجی این کشور نیست و نمی تواند به تنهایی درخصوص موارد مورد توجه اش درباره روسیه یا هر کشور دیگری تصمیماتی اتخاذ کند. بی شک سایر عناصر حاکمیتی آمریکا در روند سیاست های اجرایی روسیه تاثیر گذار هستند و مسائل را نه از دیدگاه آقای ترامپب بلکه با توجه به مصالح کوتاه وبلند مدت کشور خود برنامه ریزی و دنبال می کنند. از این رو میتوان گفت هر چند آقای ترامپ درصدد شکستن ائتلاف ایران و روسیه است واین ادعا با مباحث برقراری روابط مطلوب با روسیه در تناقض است اما  اظهار نظرهایی که دراین باره داشته است پرداخته است اما به معنای تحقق آن نیست چرا که در ساختار حاکمیتی آمریکا تغییر و تحولی صورت نگرفته است.

وی افزود: بی شک دو کشور روسیه وآمریکا در صورتی به تعامل می رسند که بتوانند برخی از مشکلات استراتژیک خود را حل کنند. به نظر میرسد عمق اختلافات به حدی است که در زمان کوتاهی نمی توان انتظار حل مشکلات موجود بین  روسیه وآمریکا را داشت. مثلا در موضوع اوکراین اگر آمریکا با روسیه همراه شود مسلما با تنش واعتراض های اروپا مواجه می شود. هر چند اگر امریکا در خصوص اوکراین موضع بی طرفی بگیرد بنحوی که موضوع لاینحل باقی بماند عواقب آن در سیاست خارجی  دو کشور تاثیر گذار خواهد بود و تحریم های آمریکا همچنان پا برجا می ماند. بی شک تمامی مسائل موجود عوامل محدود کننده ای است که روابط دو طرف را با مشکلات اساسی مواجه کرده بنابراین حل و فصل اختلافات دو طرف نیازمند تغییر وتحولات جدی تری است.

مدیر بخش اوراسیای موسسه اندیشه سازان نور در خصوص نوع روابط ایران و روسیه خاطر نشان شد: مباحث امنیتی و نظامی در سطح منطقه اصلی ترین عامل همکاری ایران و روسیه در سالهای اخیر است؛ مساله ای که آمریکاییها نگاه مطلوبی به آن ندارند و بی شک از این همکاری خشنود نیستند. موضوع همکاری امنیتی و نظامی که بین  ایران و روسیه شکل گرفته با محور خارج کردن تروریست ها از سوریه و حفظ منافع هر دو کشور در سوریه در برابر دشمنان منطقه ای و فرامنطقه ای است. به نوعی می توان گفت منافع و تهدیدهای مشترک منجر به شکل گیری همکاری ایران و روسیه شده است. بی شک پایان یافتن موضوع تهدید یا منفعت ایران و روسیه  می تواند منجر به پایان همکاری این دو کشور شود، بنابراین احتمال می رود که بعد از پایان مسائل سوریه همکاری ایران و روسیه به شکل امروزی قطع شود.

شعیب بهمن با اشاره به اهمیت جریان اعتماد سازی بین ایران و روسیه افزایش همکاریهای ایران و روسیه را عامل تقویت رابطه در سالهای آتی دانست و گفت: واقعیت این است تا زمانی که  روابط ایران و روسیه  در ابعاد اقتصادی، فرهنگی و افزایش شناخت و ارتباط و تعامل دو ملت با هم ارتقاء نیابد نمی توان به ادامه همکاری با روسیه امیدوار بود. بی شک ایران وروسیه در پرونده سوریه همکاری قابل توجهی با هم داشته اند بنحوی که بارزترین مولفه آن اعتماد دو جانبه در موضوع سوریه است. ایران با در اختیار قرار دادن پایگاه هوایی "نوژه" در اختیار روسها کمک شایان توجهی به افزایش اعتماد دو جانبه نمود. بنابراین اعتماد شکل گرفته در همکاری ایران و روسیه در موضوع مناقشات سوریه همکاری قابل توجهی است از این رو نمی توان با قاطعیت گفت که طرح های آمریکا بتواند مانع انسجام موجود و از هم پاشاندن آن شود.

بهمن دراین باره افزود: امید می رود سطح همکاریهای ایران وروسیه از تعامل نظامی و امنیتی فراتر رود تا با جایگزین شدن ارتباطات تجاری و فرهنگی دو کشور قادر به ادامه تعامل و همراهی بیشتر با یکدیگر در ابعاد و حوزه های مختلفی باشند. در این صورت است که با پایان مناقشات و مسائل جنگ سوریه ایران و روسیه می توانند فارغ از دغدغه های احتمالی و تاثیر گذاری آمریکا برارتباط طرفین دو کشور ایران و روسیه  ارتباط بلند مدت و مداومی را در موضوعات مختلفی با یکدیگر دنبال کنند.

برچسب‌ها