معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی نسبت به کمک به پایان درگیری‌ها متعهد است، گفت: ایران بر این باور است که مهم‌ترین وظیفه اجلاس آستانه تسهیل گفت‌وگوهای سوری-سوری با هدف تامین صلح و امنیت سوریه است.

امید بی‌سابقه مردم سوریه به خاتمه بحران

به گزارش قدس آنلاین، حسین جابری‌انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه و رئیس هیات جمهوری اسلامی ایران در دومین اجلاس بین‌المللی سوریه در آستانه، در آغاز این نشست با تقدیر و تشکر از دولت قزاقستان برای مهمان‌نوازی و پشتیبانی مداوم از ابتکار آستانه، اظهار داشت: پس از نشست بین‌المللی سوریه که در تاریخ 23 و 24 ژانویه در آستانه برگزار شد، ما موفقیت‌های قابل توجهی در زمینه مهار بحران سوریه داشته‌ایم. در هفته‌ها و روزهای گذشته، مذاکرات فشرده کارشناسی بین هیات‌های سه کشور ضامن آتش‌بس برای نهایی کردن آئین‌نامه کاری کمیته مشترک نظارت بر آتش‌بس انجام شده است.

وی افزود: موارد نقض آتش بس کمتر شده‌اند، هزاران نفر از آوارگان به شهرهای خود از جمله حلب بازگشته‌اند و جمهوری اسلامی ایران، در کنار جامعه بین‌المللی، موفق شده کمک‌های بشردوستانه بیشتری به شهروندان سوری برساند. در برخی مناطق از جمله حلب، بازسازی شهر آغاز شده و مردم سوریه امیدی به خاتمه بحران موجود یافته‌اند که بی‌سابقه است.

رئیس هیأت ایرانی حاضر در نشست آستانه ادامه داد: تلاش‌های ایران، روسیه و ترکیه جایگزین تلاش‌های پیشین جامعه بین‌المللی نبوده و نیست، بلکه مکمل آن است و ارزش‌هایی افزوده دارد. روند آستانه با اهتمام سه کشور گام‌های اولیه در مسیر حل بحران را برداشته است، ولی برای تکمیل این روند نیاز به اراده و کوشش بیشتر داریم.  

جابری‌انصاری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نسبت به کمک به پایان درگیری‌ها متعهد است، تاکید کرد: ایران بر این باور است که مهم‌ترین وظیفه اجلاس آستانه تسهیل گفت‌و‌گو‌های سوری-سوری با هدف تامین صلح و امنیت سوریه است. سازمان ملل متحد در تحقق این هدف از نقشی مهم برخوردار است.

وی افزود: اصول ما در این زمینه شامل تاکید بر تمامیت ارضی، حاکمیت ملی سوریه و حق تعیین سرنوشت برای ملت سوریه است. جمهوری اسلامی ایران از همه گروه‌های سوری دعوت می‌کند که به گفت‌و‌گو‌های مسالمت‌آمیز با دولت سوریه روی آورند و سرنوشت آینده فرزندان خویش را در دست گیرند.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: کودکان و زنانی که در چند سال اخیر، با زندگی در خون و آتش، بیشترین تبعات بحران سوریه را تحمل کرده‌اند، چشم انتظار تلاش مشترک ما و نتایج روند آستانه هستند.
منبع: فارس
 

برچسب‌ها