سمنان-بسطام با وجود آرامگاه بایزید بسطامی ملقب به سلطان العارفین و نیز با وجود آثار تاریخی، میزبان گردشگران خارجی و هموطنان بسیاری است و عنوان «شهر نمونه گردشگری» را از آن خود کرده است.

مقبره بایزید بسطامی در شأن این عارف نامی نیست

شاهرود- حسین بابامحمدی: بایزید از بزرگان اهل تصوف است که در شهرستان بسطام، ۶ کیلومتری شهرستان شاهرود آرام گرفته، اما این روزها مقبره بزرگ‌ترین عارف قرن سوم هجری مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

بایزید بسطامی می‌گوید: «همواره سواره دل باشید و پیاده تن».

آری سواره دل و پیاده تن اگر نبود، کفش بر سنگ مزار و کالبد خاکی‌اش نمی‌گذاشتند و محل بازی کودکان نمی شد.

پیاده تن بود که حفاظ فلزی حقیری را هم از مزار سلطان العارفین دریغ داشته و از ساخت آرامگاه مجدد مضایقه کرده‌اند.

آیا نوشتن نام بایزید بسطامی بر سنگی سرد و بی روح، شایسته شیخ الشیوخ عرفان و اشراق بود؟

در کنار صومعه و جلوی سنگ مقبره بایزید بسطامی صندوق شیشه‌ای تهیه کرده و روی آن نوشته اند: «خیرات بایزید بسطامی» که نظر هر بیننده را جلب می‌کند.

او سواره دل بود و پیاده تن با این وجود بسیاری از گردشگران اهل دل از این بی‌توجهی که نسبت به بایزید بسطامی شده، تعجب کرده‌اند.

مجموعه فاخر بسطام مستلزم نگاه ویژه

بخشدار بسطام به خبرنگار ما گفت: حراست از مجموعه فاخر و تاریخی بسطام مستلزم نگاه ویژه و همت بلند مسؤولان بویژه فعالان عرصه میراث فرهنگی است. این میراث وزین و ارزشمند امروزه در تارک گردشگری دنیا می‌درخشد.

استیری افزود: این مجموعه با چندین دوره معماری مورد توجه و بازدید گردشگران داخلی و خارجی است و می‌طلبد در حفظ این گنجینه ارزشمند تلاش مضاعفی شود. امروزه آنچه که به یک مطالبه علاقه مندان و گردشگران تبدیل شده، طراحی المان در خور و شایسته این عارف نامی است. ثبت جهانی مجموعه تاریخی بسطام قطعاً مطلوب همه ماست و باید در راه تحقق این مهم تلاش و کوشش و پیگیری‌های مجدانه‌ای داشته باشیم.

وی تأکید کرد: در کنار این خواسته باید به آنچه که مد نظر دوستداران گنجینه‌های ارزشمند تاریخی است نیز اهمیت داد.

طرح آرامگاه بایزید آماده است

در همین زمینه به سراغ استاد نوری رفتیم، هنرمندی که تاکنون المان‌های میدان امام علی(ع)، امام حسین(ع)، تندیس آیت‌الله احمدی در بیارجمند و تندیس‌های میدانی زیادی را در دیزج انجام داده و خالق ظریف ترین خشت جهان «نفس» است. استاد نوری خالق تابلوی ماندلا، تابلوی سید حسن نصرالله. خالق تندیس و المان انتفاضه به ارتفاع ۱۰ متر است.

استاد نوری به خبرنگار ما گفت: تندیس بایزید را در سال ۱۳۷۱ کار کردم، حتی در لباس، پوشاک و آیین منطقه در قرن دوم و سوم هجری تحقیق‌های بسیاری کرده‌ام، ولی مسؤولان وقت استقبال نکردند.

وی به خبرنگار ما گفت: آماده ام در شأن بایزید زیباترین کارم را ارایه دهم و آرامگاه بایزید را نیز طراحی کرده‌ام و آماده ارایه است.

برچسب‌ها