یزد - مدیرکل دفتر توسعه و ترویج صنایع دستی میراث فرهنگی کشور گفت: ثبت جهانی شهر میبد با برند زیلوی این شهر می تواند زمینه رونق و تجاری سازی این محصول را فراهم سازد.

ثبت جهانی شهر میبد با برند زیلو زمینه ساز رونق تجاری  این شهر است

به گزارش قدس آنلاین، علی حاجی شیزری پیش ازظهر پنجشنبه در همایش ملی زیلوی میبد در دانشگاه آیت الله حایری میبد اظهارداشت: شهرستان میبد به عنوان شهر جهانی زیلو به ثبت می رسد و برای ثبت یک شهر به عنوان شهر جهانی در زمینه خاص هماهنگی های زیادی اتفاق افتاده و اعتباراتی قابل توجهی نیز در این زمینه اختصاص یافته است .

وی افزود: باید اقدامات اساسی و آموزش های به روز در این زمینه صورت گیرد چرا که مخاطبان جهانی این محصول سلیقه های کلاسیک دوره قاجار را نمی پسندند و برای بازارهای جهانی باید محصولاتی با طرح ها و نقشه های متناسب با علاقه آنان تولید شود.
حاجی شیزری  تصریح کرد: اقدامات لازم برای ثبت شهر اصفهان به عنوان شهرجهانی صنایع دستی، تبریز به عنوان شهر جهانی فرش و میبد به عنوان شهر جهانی زیلو در حال انجام است.

این مسئول خاطرنشان ساخت: باید طرح های مورد پسند و سلیقه بازارهای هدف شناسایی و با برندسازی، هنر و صنعت زیلوی میبد مطابق با این سلایق عرضه شود

 وی افزود: به منظور شتاب بخشی به ثبت جهانی میبد به عنوان شهر زیلو، ۷۰ دستگاه به تعداد دستگاه های زیلوبافی این شهر اضافه شده که بیش از ۱۲ میلیارد ریال تسهیلات برای هنرمندان و صنعتگران این بخش در نظر گرفته شده که بخشی از آن پرداخت شده و مابقی آن نیز پرداخت می شود

شیزری تصریح کرد: با دستور مقام معظم رهبری تمام زیرانداز های حسینیه امام خمینی (ره) جمع آوری شد وبه جای آن از زیلو استفاده شد که این رویه می تواند الگویی برای همه باشد.

مدیرکل دفتر توسعه و ترویج صنایع دستی میراث فرهنگی افزود: صنایع دستی ایران بابیش از ۳۰۰ رشته بیشترین میزان تنوع را در دنیا دارد و بعد از کشورهای چین و هند نیز در حوزه تولید محصول جایگاه سوم را در این زمینه ایران به خود اختصاص داده، اما در حوزه صادرات ایران جز ۳۰ کشور اول دنیاست که در این زمینه باید کار بیشتری صورت گیرد.

برچسب‌ها