استان ها-اهواز: با وجوداینکه خوزستان آخرین روز هفته گذشته تعدادی از اعضای هیئت دولت و رییس جمهور را به میزبانی پذیرفت و حکایت از توجه مسوولان برای همدلی با مردم این استان داشت اما این حضور نیز نتوانست مرهمی بر دل‌های نمایندگان مردم استان بگذارد ولذا حضور اعضای کابینه دولت در قالب شورای اداری و کارگروه مقابله با ریز گردها با واکنش‌های مختلفی همراه بود.

خوزستان در انتظار اقدام و عمل دولتمردان

مرتضی حیدری آل کثیر یکی از شاعران خوزستانی با سرودن شعری، نسبت به سفر روحانی به استان به نمایندگی از هنرمندان این استان واکنش خود را به حضور رییس جمهور با این این سروده نشان داد: با سراب وعده‌ها؛ رویایمان را ساختی؛ هر چه همت داشتیم از آب‌وتاب انداختی؛ آمدی جانم به قربانت ولی حالاچرا؟!

چرا به مردم دروغ می‌گویید؟

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی نیز ازجمله افرادی بود که در کارگروه ملی مقابله با ریز گردها با اعتراض به ادعاهای معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط‌زیست گفت: کجای تالاب ماهیگیران در حال صید هستند؟

علی ساری نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با سخنان معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط‌زیست که مدعی بود که تالاب‌های خوزستان در حال آبگیری هستند و مردم مشغول ماهیگیری در آن هستند با صدای بلند ضمن اعتراض به این ادعاهای ابتکار از جای برخاست و با فریاد اظهار کرد: چرا دروغ می‌گویید کجای «هور» آب دارد که ما نمی‌بینیم؟ کجا مردم خوزستان در حال ماهیگیری در تالاب‌ها و هورها هستند؟

علی ساری درحالی‌که صدایش به لرزش افتاده بود با آوای بلند خطاب به معصومه ابتکار گفت: من پدرم در نزدیکی تالاب هورالعظیم زندگی می‌کند اظهار داشت: کدام ماهیگیری در تالاب ماهی می‌گیرد؟

وی خطاب به خانم ابتکار گفت: چند بار به شما عرض کردم این حرف‌های دروغ را تحویل مردم استان ندهید.

نماینده اهواز افزود: تالاب هورالعظیم به‌وسیله فاضلاب نیشکر آبگیری می‌شود و هیچ شخصی آنجا ماهی گیری نمی‌کند.

وی گفت: سازمان محیط‌زیست باید پاسخگوی کم‌کاری‌ها و بی‌توجهی‌های خود به پدیده گردوغبار باشد.

وی مدعی شد: این اظهارات واقعیت ندارد ما چند بار این ادعا را با مدرک و سند رد کردیم و به شما گفتیم ولی بازهم شما این را تکرار می‌کنید.

نیاز به راه‌اندازی دبیرخانه ملی داریم

نماینده مردم اهواز، باوی،کارون و حمیدیه نیز بابیان اینکه نیاز اهواز با مشکلات موقتی قابل‌حل نیست در گفت‌وگو با قدس آنلاین اظهار کرد: در این راستا نیاز به یک دبیرخانه ملی با جدیت ویژه داریم.

همایون یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار کرد: این جلسه امیدوارم منشاء خیر باشد بالاخره مهم اینکه پیگیری‌ها  مرکز انجام شود و نیاز به یک دبیرخانه ملی داریم.

وی بابیان اینکه  مشکل خوزستان با جلسات موقتی حل نمی شود افزود: انشاء الله این جلسات تداوم داشته باشد و درعرصه ملی یک کارگروه برای آن تعریف شود.

وی در پاسخ به اینکه ریاست جمهوری بر موضوع آب و فاضلاب استان خوزستان تأکید کرد گفت: هر دو جزء مهم است و هر دو موضوع را می‌خواهیم درعمل پیگیری شوند.

منتظر  اقدام دولت هستیم

 جواد کاظم نسب الباجی  دیگر نماینده مردم اهواز بابیان اینکه ما صحبت‌ها را قبلاً هم شنیدیم ولذا منتظر عمل هستیم بیان کرد: اگر عمل و یا اقدامی انجام شد بعد می‌توانیم ادعا کنیم که اری برای مردم انجام‌شده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین در پاسخ به این سؤال که ارزیابی شما از سفر رییس جمهور به خوزستان چیست ادامه داد: منتظر عمل هستیم.

وی بابیان اینکه درخواست ما از ریاست جمهوری  جلوگیری از انتقال آب طرح بهشت‌آباد است ادامه داد: باید اعتباری برای موضوع ریز گردها و همچنین حق آبه ها هورالعظیم و هور شادگان تأمین کنندکه اگر این خواسته‌ها انجام شد به‌طور طبیعی همه‌چیز حل می‌شود.

وی در ادامه در خصوص بازدیدها تصریح کرد: تاکنون ما چیزی لمس نکرده و ندیدیم که بگوییم چگونه بوده است و بعدازاین نشست باید ببینیم چه مصوباتی تصمیم‌گیری می‌شود و چه قول‌هایی می‌دهند و آیا عملی می‌شوند؟

با عذرخواهی مشکل حل نمی‌شود

نماینده دشت آزادگان و هویزه نیز گفت: این‌گونه نیست که  وزیر نیرو با یک عذرخواهی بخواهد همه‌چیز را تمام کند.

قاسم ساعدی اظهار کرد: در تمام تذکراتی که به دولت دادیم خوشبختانه تازه خانم ابتکار به این نتیجه رسیده که شرکت‌های نفتی به‌صورت غیرقانونی به هورالعظیم دشت آزادگان تجاوز کردند و شرایط این تالاب را به هم زدند.

وی افزود: بارها به وزیر نیرو گفتم که حقابه کشاورزی، آبزیان و آب شرب تالاب هورالعظیم را تأمین کنید. مردم هندیجان در بعد تأمین آب کشاورزی مانده‌اند زیرا تمام سرمایه خود را در کشاورزی هزینه کردند اما در حال حاضر با خشکی رودخانه مواجه شدند.

وی عنوان کرد: وزیر جهاد کشاورزی به‌جای اینکه از کشاورز دفاع کند متأسفانه با وزارتخانه نیرو و آقای چیت‌چیان هم‌نوا و هم‌صدا شده  و آقای چیت چیان نیز با همنوایی با آقای زنگنه وزیر نفت دولت یازدهم تالاب هورالعظیم که پنجمین تالاب کشور به شمار می‌رود را  خشکاند.

نماینده دشت آزادگان و هویزه بابیان اینکه دولت فقط به فکر نفت است بیان کرد: دولت تنها این فکر را داشت که با اندک هزینه‌ای نفت را استخراج کند و این بزرگ‌ترین خیانتی است که به مردم شده، دولت به‌جای خدمت گذاری به مردم یک توسری به مردم خوزستان زد و بنده از رئیس‌جمهور کشور تعجب می‌کنم که در سال ۹۲ به مردم خوزستان قول داد به کدام قول خود عمل کرده است.

برچسب‌ها