زاهدان: منظره آشنای جاده های جنوبی سیستان و بلوچستان گریز وانت هایی است که سوخت قاچاق بار زده اند و در حالی که پلاک خودروها را با کارتن و پارچه پوشانده اند با افساری لجام گسیخته در جاده های استان می تازند تا سوخت های مازاد بر مصرف سایر ساکنان کشور را به مرز رسانده و به نان تبدیل کنند.

حکایت نفت کش های چهار پا/سوخت قاچاق در جاده های سیستان و بلوچستان می گریزد

قدس آنلاین-گروه استان ها-بابک رحیمیان: قاچاق سوخت و تردد زنجیر وار خودروهای حامل سوخت در جاده های سراوان در جنوب سیستان و بلوچستان صحنه پنهانی نیست بلکه این خودرو ها در همان جاده های قانونی و دولتی می تازند و کمی مانده به پاسگاه انتظامی«گشت» به یکباره به بیراهه می زنند و در حالی که در ستونی از خاک محو می شوند ماموران و قانون را دور می زنند.

متاسفانه در حال حاضر بسیاری از روستاهای کوچک و خانه های روستائیان این منطقه به محل ذخیره سوخت تبدیل شده است و اکثر رانندگان این خودرو ها را جوانان بیکار و فاقد گواهینامه ای تشکیل می دهد که فرار از دست پلیس را جزو افتخارات خود می دانند و البته تنها راه امرار معاش برای ادامه زندگی!

توقیف تعداد 2 هزار دستگاه حامل سوخت قاچاق توسط نیروی انتظامی هر ساله حاکی از آنست که بیش از 3  هزار خودور در امر قاچاق سوخت در جاده های استان تردد دارند.

قاچاقچیانی که از سوخت کره می گیرند

رانندگان خودرو های حامل سوخت قاچاق هیچ واهمه ای از قانون ندارند و حتی برای فرار از دام پلیس گالن های سوخت را به وسط جاده پرتاب می کنند تا با ایجاد لغزندگی موجب انحراف و بازدارندگی خودرو های پلیس از ادامه تعقیب شوندخشکسالی های مستمر و افزایش نرخ بیکاری در شهرهای مرزی که به گفته نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در حاضر به بیش از 40 درصد رسیده است بسیاری از مردم این منطقه و روستاییان را بر آن داشته است تا در مشک هایی که روزگاری از شیر درون آن کره استخراج می شد حال در آن سوخت بریزند و به آن طرف مرز حمل کنند.

از آنجا که استفاده از گالن های پلاستیکی برای قاچاقچیان در هنگام دستگیری درد ساز می شود و بر اساس تعداد آنها نسبت به جریمه و صورتجلسه توسط نیروهای انتظامی و تعزیراتی اقدام می شود حال قاچاقچیان را بر آن داشته تا سوخت قاچاق را درون «مشک» های پلاستیک جای داده و با استفاده از خودرو های سواری برای دور ماندن از چشم ماموران انتظامی جابجا کنند.

قاچاقچیان با بهره گیری از این شیوه در هنگام تعقیب و گریز با نیروهای انتظامی نسبت به پاره کردن مشک ها و جاری ساختن سوخت قاچاق بر کف جاده اقدام می کنند تا پس از دستگیری مدرکی برای اثبات جرم باقی نماند اما حکایت جاده ای لغزنده و به دنبال آن واژگون شدن خودرو های سواری بیگانه همچنان در این محورها باقی است.

ترفند استفاده از مشک های پلاستیکی برای مردم استان و نیروهای انتظامی شیوه غریب و پنهانی نیست زیرا در حال حاضر بسیاری از فروشندگان مواد پلاستیکی نیز در سطح شهر زاهدان و سراوان فروش مشک را برای قاچاق سوخت در سر در مغازه خود تبلیغ می کنند و در تهیه اسباب و لوازم سوخت قاچاقچیان را همراهی می کنند.

نفت کش های چهارپا

سودای قاچاق سوخت در مرزهای سیستان و بلوچستان و سود ناشی از فروش سوخت تا آنجا پیش رفته است که چهار پایان نیز پایشان به این مسیر باز شده است.

قاچاقچیان سوخت که برای فرار از قانون و کاهش خطرات ناشی از دستگیری هر روز به دنبال شگردی تازه برای قاچاق سوخت هستند در این میانه از حیواناتی هم چون الاغ برای حمل سوخت در مناطق کوهستانی بهره می برند.

مناطق جالق، بم پشت و کله گان از توابع شهرستان سراوان از جمله نقاطی است که نقش حیوانات برای حمل سوخت قاچاق پر رنگ تر از انسان ها است و همین موضوع موجب شده تا این چهارپایان از قیمت خودرو های داخلی سبقت گرفته و تا مرز 12 میلیون تومان به خرید و فروش برسند.

سوخت کش های دوپا

افزایش نرخ بیکاری و عدم مهارت در بسیاری از مردم روستایی در این مناطق موجب شده است تا برای دست و پا کردن لقمه نانی جسم خود را به باک های بنزین تبدیل کنند و با پیمودن راه های صعب العبور از حمل چند لیتر بنزین لقمه نانی برای فرزندان خود فراهم سازنند.

استفاده از زنان که جداره لباس های آن ها با باک های سوخت و جیب های بزرگ برای این منظور طراحی شده است حکایتی تلخ از جدال برای ادامه حیات در سیستان و بلوچستان دارد که هنوز قانون بازدارنده و یا برنامه ای برای توقیف باک اضافی آن هم بر روی انسان ها توسط قانون گذار دیده نشده است.

شیشه های خالی آب معدنی و نوشابه در مناطق مرزی به ویژه در سراوان این روز ها حکم زباله را ندارد بلکه نقش همان باک را در پوشش لباس محلی ایفا می کند تا از این رهگذر و در مسیری طاقت فرسا لقمه نانی از فروش چند لیتر سوخت حاصل شود.

فرار از قانون

ایوب دهواری یکی از رانندگان  ادارات دولتی در سراوان در این رابطه می گوید: خودرو های سوخت قاچاق به صورت کاروانی و در قالب گروه های 10 الی 15 خودرو در جاده های استان حرکت می کنند و حتی برای مشغول کردن پلیس به تصادفات ساختگی با دیگر خودرو ها دست می زنند تا راه را برای دیگر قاچاقچیان هموار کنند.

وی بیان داشت: رانندگان خودرو های حامل سوخت قاچاق هیچ واهمه ای از قانون ندارند و حتی برای فرار از دام پلیس گالن های سوخت را به وسط جاده پرتاب می کنند تا با ایجاد لغزندگی موجب انحراف و بازدارندگی خودرو های پلیس از ادامه تعقیب شوند.

وی افزود: آنها با تزریق سوخت گازوئیل در اگزوز خودرو ابری از دود در پشت سر خود در جاده ها ایجاد می کنند تا از هوای دود آلود برای فرار بهره بگیرند.

به نام سیستان و بلوچستان به کام دیگران

هر زمان که صحبت از قاچاق سوخت به میان می آید به دلیل همان اشتباهات تاریخی که تاکنون رسانه ملی در معرفی از چهره سیستان و بلوچستان تکرار کرده است صحنه های تعقیب و گریز خودروهای حامل سوخت قاچاق و افراد دخیل در این موضوع به همان لباس های محلی و ساکنان این استان ختم می شود اما واقعیت اینست که ساکنان استان های همجوار این استان و حتی مرفه نشینان پایتخت کارت های سوخت خودروهای خود را به سیستان و بلوچستان می فرستند تا از این آب گل آلود که در نهایت به نام این استان تمام می شود برای خود ماهی بگیرند.

کشف و ضبط تانکر های 24 هزار لیتری سوخت که تاکنون  توسط نیروهای انتظامی در حالی که از پالایشگاه مستقیم  برای توزیع در خارج از شبکه حمل می شد و خودرو های باری متعلق به سایر شهرهای کشور در کنار پل ها مشغول تخلیه سوخت اضافی هستند خود گواه اینست که سیستان و بلوچستان تنها نام قاچاق سوخت را یدک می کشد.

گلوی قاچاق را گرفتیم

با این وجود معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان معتقد است با اجرای طرح نظارت بر گلوگاههای سیستان و بلوچستان از ورود 100 تانکر سوخت در روز جلوگیری شده است.
علی اصغر میرشکاری به قدس آنلاین مسی گوید: این کامیون ها با بارنامه و حواله جعلی از استانهای کرمانشاه، تبریز، تهران، اصفهان و شیراز به سیستان و بلوچستان سوخت قاچاق می کردند.

وی افزود: این کامیون ها با بارنامه و حواله جعلی از استانهای کرمانشاه، تبریز، تهران، اصفهان و شیراز به سیستان و بلوچستان سوخت قاچاق می کردند.

وی ادامه داد: 25 هزار میلیارد ریال سود ماهانه قاچاقچیان سوخت در سیستان و بلوچستان در گذشته بود.

میرشکاری اظهار داشت: با توجه به اینکه قاچاق ضربه اساسی به اقتصاد کشور وارد می کند باید جلوی آن گرفته شود.

وی تصریح کرد: 8 هزار خودرو در حوزه حمل و نقل درون شهری در سیستان و بلوچستان به دستگاه جی پی اس مجهز شدند که این کار باعث صرفه جویی 6 میلیون لیتر سوخت در ماه شد.

وی افزود: سهمیه سوخت سیستان و بلوچستان به خوبی کنترل می شود و سوخت از سایر استانهای کشور به استان قاچاق می شود.

برچسب‌ها