اهواز- مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: ۷۶ میلیون مترمکعب فاضلاب سالانه به رودخانه کارون می ریزد که استفاده از آن را خیلی سخت کرده است.

سالانه ۷۶ میلیون مترمکعب فاضلاب به رودخانه کارون می ریزد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، محمد رضا شمسایی در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان خوزستان که  با حضور نوبخت معاون رئیس جمهوری  درسالن شهید رجایی استانداری برگزار شد اظهاکرد: برای ۷۶ شهر طرح آبرسانی مطالعه شده است که همه در دو فاز ظرف ۱۲ سال اخیر انجام و برخی از آنها نیز اجرایی شده و برخی دیگر هم درحال اجرا هستند.

وی افزود: در حال حاضر جمعیت ۴ میلیون و ۸۲۱ هزار که در آینده به هشت میلیون نفر می رسد ومجموع آب استحصالی بالغ بر یک میلیون و ۶۰۵ هزار مترمکعب است که ۴۵۰ مترمکعب آن از منابع زیرزمینی استحصال می شود.

شمسایی ادامه داد: اندیمشک و دشت آزادگان مشکل کمیت و کیفیت ندارند و مابقی شهرها مشکل کمیت، کیفیت یا هر دو با هم را دارند.

وی بااشاره به اینکه کمتر استانی به اندازه خوزستان تجهیزات و تأسیسات فرسوده و قدیمی دارد تصریح کرد: در زمان جنگ به دلیل بهره برداری و نگهداری غلط از تأسیسات کیفیت عمده آنها تحت تأثیر قرار می گرفت.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان بااشاره به اینکه ظرف ۱۲ سال اخیر که کیفیت آب رودخانه ها در مقاطع شهرها با مشکل مواجه شده دیگر نمی توان از آب رودخانه برای شهر و جمعیت آن استفاده کرد گفت: بحث خشکسالی ها که از سال ۷۹ تاکنون ادامه دارد نیز باعث شوری آب در رودخانه ها شده است.

شمسایی اظهارکرد: مشکل بعدی وضعیت اتلاف آب در شبکه ها است و در شبکه های شهری اصلا حالت عادی ندارد و  استاندارد کشور ۲۴ درصد است ولی در برخی از شبکه های شهری ما بالای ۴۰ درصد است.

وی عنوان کرد:برای حل این مشکلات از ۱۲ سال پیش طرح های جامعی را برای تأمین آب همه شهرهای خوزستان درنظر گرفتیم که بالای ۸۰ درصد آنها به سه شهر تقسیم می شود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان  اضافه کرد: شمال شرق، جنوب شرق و غدیر عمده طرح های آبرسانی در خوزستان هستند. افق طرح های آبرسانی خوزستان تا سال ۱۴۲۵ است.

شمسایی با اشاره به ۱۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به عنوان اعتبار طرح های آبرسانی خوزستان، اظهارکرد: منبع تأمین آب طرح های آبرسانی از سد دز، کارون سه، کوثر، گتوند و غیره است.

وی ادامه داد: تنها استانی هستیم که بیشترین مصرف آب ما سطحی است و هزنیه تأمین آب و انتقال آن از سدها بسیار بالاتر از سایر استان ها است.

وی افزود: در مجموع دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم تا اتلاف آب در شبکه های آبرسانی را کاهش دهیم.

 مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: در زمینه فاضلاب به دلیل فاصله کم سطح آب های زیرزمینی با سطح زمین بیشتر از سایر استان ها به اجرای شبکه فاضلاب نیاز داریم.

وی افزود: در مجموع طرح های اصلاح شبکه فاضلاب استان خوزستان به اعتباری بالغ بر ۵ هزار و ۲۵۰ میلیون تومان نیاز دارد.

شمسایی ضمن ابراز تأسف از اینکه متأسفانه تمام فاضلاب شهرها وارد رودخانه های موجود می شوند، گفت: ۷۶ میلیون مترمکعب فاضلاب سالانه به رودخانه کارون می ریزد که استفاده از آن را خیلی سخت کرده است.

وی ادامه داد: پساب های کشاورزی و زهاب ها نیز وارد رودخانه شده و باعث شوری آب می شود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: در مقطع ۱۴۱۰ و ۱۴۲۵ طرح های جامع تأمین آب شرب و فالاب شهرهای استان خوزستان را اجرایی خواهیم کرد.

شمسایی عنوان کرد: ظرف چند سال آینده به دلیل سرازیر شدن زهاب های کشاورزی و شوری آب حتی در صورت حل مشکل فاضلاب دیگر امکان استفاده از آب رودخانه ها را نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: شهرهای دشت خوزستان عمدتا با شوری آب مواجه هستند و در مواقعی که با مشکل برق مواجه شویم.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان اظهارکرد:این موضوع باعث نارضایتی شده و باید هرچه سریعتر طرح های آبرسانی را به اتمام برسانیم.

شمسایی بیان کرد: تقاضا داریم تا از صندوق توسعه ملی بحث دو میلیارد دلار را برای ما تأمین کنند که این پروژه ها را بدون فاینانس و مناقصه ملی اجرایی کنیم.

برچسب‌ها