مشهد- مشاور معاون اول رئیس جمهور در نخستین جشنواره ملی، علمی فرهنگی آب و زندگی در مشهد مقدس با انتقاد از برنامه ششم توسعه، ماده ای از این قانون را به نشانه اعتراض پاره کرد.

حفظ منابع آبی کشور مهمتر از مرگ گفتن به اسرائیل و امریکا است

به گزارش قدس آنلاین،  دکتر عیسی کلانتری در این جشنواره گفت: متاسفانه سیاسیون ما مشکل کمبود اب را درک نمی کنند ، نمونه آن مصوبه اخیر مجلس تحت عنوان  برنامه ششم است که با این برنامه میخ تابوت مشکل آبی را هم محکم کوبیدند.

وی ادامه داد:  آقایان دولت را موظف کردند که تا پایان برنامه ششم ۹۵درصد از مواد غذایی کشور باید در داخل تولید شود که با این مصوبه به بار آبی کشور حدود ۳۶ میلیارد مترمکعب اضافه کردند که با این مصوبه مجلس،  ۱۴۰درصد از اب های تجدید پذیر کشور استفاده باید شود.

وی با گفتن این جمله  همزمان کاغذی را که ماده ای از قانون ششم توسعه درباره موضوع  آب وتولید مواد غذایی در داخل کشور  در ان نوشته شده بود را دربرابر حضار پاره و دور انداخت و افزود: با این قانون شما توقع دارید کشور اصلاح شود، مشکل کشور کشاورز نیست انها تابع قانون  هستند مشکل اصلی از قانون گذاری های اشتباه است از یک طرف قانون می گوید که وزارت نیرو موظف است از منابع آبی کشور محافظت نماید و از طرفی بااین قوانین بر مشکل کم ابی کشور دامن می زنند.

حفظ منابع آبی کشور مهمتر از مرگ گفتن به اسرائیل و امریکا است

مشاور معاون اول رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه جشنواره علمی فرهنگی اب و زندگی در مشهد مقدس گفت: حفظ منابع آبی تصمیم بزرگی می خواهد،  بزرگتر از تصمیم قطع رابطه سیاسی با اسرائیل، حکومت کردن سخت است، حکومت کردن فقط این نیست که بگوییم مرگ برآمریکا و مرگ براسرائیل حکومت کردن یعنی این که در عین اینکه این شعارهای سیاسی را می گوییم به فکر اینده کشور نیز باشیم و منابع کشور رانیز حفظ کنیم و  زندگی مردم راهم بهبود دهیم .

دکتر عیسی کلانتری اظهار داشت: به اندازه ای که دولت قبل برای مسکن مهر بودجه و پول کشور را  روی زمین ریخت برای برطرف کردن مشکل اب بودجه نیاز است تا با بستن چاه های غیرمجاز و پرداخت پول به کشاورزان در برابر حق آب های انها از روند برداشت آب های زیر زمینی کاسته و در نگه داری آن برای ایندگان تلاش کرد.

دبیر ستاد احیا دریاچه ارومیه تصریح کرد: چاه های غیر مجاز درحال حاضر ۷.۲ میلیارد مترمکعب برداشت می کنند و چاه های مجاز هم ۸.۳ مترمکعب برداشت غیر مجاز دارند که کسی هم به انها توجه نمی کند که علت اصلی این عامل این است که قانون راه آنها را باز نگه داشته است .

وی بااشاره به این موضوع که خود خواه ترین انسان هایی که در طول زندگی بشر وجود داشته اند انسان هایی هستند که در شرایط کنونی دارند زندگی می کنند و کوچکترین اهمیتی  به نسل کنونی  و فرزندان آینده کشور نمی دهند یاد اور شد: نسل های آینده هم حق وحقوقی دارند، به چه حقی چون تکنولوژی  وامکانات دراختیارداریم سهم نسل های اینده را می سوزانیم چه کسی همچین اجازه ای به ما داده است امروز ۶ میلیون بیکار فارغ التحصیل بیکار درکشور وجود دارد ، یک کشور بیکار و بی آب داریم.

وی ادامه داد: اگر به همین روند مصرف اب را ادامه دهیم یقین داشته باشید  در سال ۱۴۱۰ایران صحرای سوخته ای خواهد شد.

 مشاور جهانگیری اظهار داشت: بهره وری از اب در کشور بسیار ضعیف است هنوز بهره وری به یک کیلو گرم در یک مترمکعب نرسیده است در حالی که متوسط دنیا بالای ۲ است.

وی بیان کرد: منابع توسعه ای سازمان ملل می گویند هیچ کشوری حق ندارد بیش از ۴۰ درصد از منابع آب های تجدید پذیر خودش استفاده نماید  این درحالی است که شش کشور بین ۴۰تا ۵۵ درصد استفاده می کنند و هفتمین کشور ایران است. 

وی اذعان کرد: امروز طبق آمار وزارت نیرو آب های تجدید پذیر کشور ۸۸ میلیارد متر مکعب در سال است اما مصرف اب کشور ۹۵ میلیارد مترمکعب در سال است و این حرکت به سمت نابودی منابع آبی است.

گفتنی است نخستین جشنواره ملی، علمی فرهنگی آب و زندگی دیروز در مشهد مقدس با حضور مسئولان ملی از جمله مشاور معاون اول رئیس جمهور در امور آب ، مدیر کل امور آب و خاک کشاورزی کشور و مسئولان استانی خراسان رضوی در مشهد مقدس برگزار شد.

هدف این همایش که به همت انجمن علمی گروه علوم و مهندسی  اب دانشگاه فردوسی مشهد زیر نظر اتاق فکر استان خراسان رضوی طی یک هفته از تاریخ ۱۰  الی۱۶ اسفند ماه در محل ساختمان تحصیلات تکمیلی دانشکده کشاورزی سالن ابونصر هروی دانشگاه فردوسی برگزار می گردد ، بررسی جوانب مختلف موضوع آب ، از طریق مواردی همچون ، آب فرهنگ رسانه، فرزندان امروز ناجیان فردای آب  و تدبیر تامین آب استان خراسان رضوی است.

برچسب‌ها