گرگان- فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: پس از پایان جنگ تحمیلی توان نظامی به قدری پیشرفت کرد که در کشور ما که حتی تصور زیردریایی نداشتیم، الان در حال ساخت زیردریایی هستیم.

ساخت زیردریایی گویای توان نظامی ایران است

به گزارش قدس آنلاین، امیر دریادار سیاری شامگاه دوشنبه در گفت و گوی زنده با مردم استان گلستان در شبکه استانی از انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان خبر داد و هدف خود از سفر به این استان را بازدید از امکانات و توانمندی های نیروی دریای در دریای خزر و ایجاد تعامل با دانشگاه های استان عنوان کرد.

وی با بیان اینکه از مرزهای آبای و منافع کشور در دریا از وظایف نیروی دریایی است، ادامه داد: این نیرو توانست در دوران دفاع مقدس وظایف خود را به خوبی انجام دهد و در ۶۷ روز با شکست دشمن، مرزهای آبی را دفاع کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه بازدارندگی باید تا حدی باشد که دشمن جرات نفوذ نداشته باشد، افزود: این بازدارندگی نیاز به تجهیزات دارد و در قبل از انقلاب این تجهیزات همواره غربی بوده و پس از انقلاب این تجهیزات بومی‌سازی شده است.

وی افزود: از بازسازی تجهیزات قدیمی امروز فراتر رفتیم و به سمت ساخت ناو و موشک‌انداز پیش رفتیم و امروز در جایگاهی قرار گرفتیم که نیروی دریایی نیاز ندارد از کشورهای غربی تجهیزات خریداری کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران  افزود: با صنایع مرتبط و دانشگاه‌های کشور باب همکاری را باز می‌کنیم تا از ظرفیت دانشجو، دانشگاه و علمی که در کشور وجود  دارد، بهره بگیریم.

سیاری با اشاره به پیشرفت تجهیزات نیروی دریایی پس از دوران جنگ، افزود: تعداد کشورهایی که توان ساختن ناوشکن دارند، محدود است و ما امروز با همت دانشجویان و فرهیختگان علمی ناوشکن فرامنطقه ای می سازیم که باعث حیرت دشمنان شده است.

وی با بیان اینکه پیش از پیروزی انقلاب ما زیردریایی نه تنها زیردریایی نداشتیم که شناختی هم از آن نداشتیم، گفت: با این حال وضعیت صنایع دریایی کشور به قدری پیشرفت کرده که امروز در حال ساخت زیردریایی هستیم.

سیاری با بیان اینکه امروز در حوزه دفاع از سواحل و دریای کشور عبور کرده ایم، گفت: در مناطق آزاد دنیا مانند شبهه قاره هند تا سومالی در فاصله ۲ میلیون کیلومتری را تحت مأموریت قرار داده ایم.

وی گفت: امروز شما می‌بینید که در اقیانوس هند نیروی دریایی حضور دارد چرا که اگر آنجا نباشیم امنیت در منطقه وجود ندارد، چرا که بیشترین صادرات و واردات از طریق دریاست.

دریادار سیاری تاکید کرد: امروز خلیج عدن مهم‌ترین مکان برای صادرات و واردات است و اگر ما نتوانیم از منافع خود در آن منطقه دفاع کنیم نمی‌توانیم امنیت اقتصادی را در کشور تامین کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران  ادامه داد: در فاصله ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتری از کشور و در مقابل دزدان دریایی ما ایستادگی نکنیم، مشکل امنیت اقتصادی برای کشور پیش می‌آید.

سیاری اظهار کرد: قبل از انقلاب همه تحصیل‌کرده‌های نیروی دریایی خارجی بودند اما امروز به همت دانشگاه‌های کشور، همه نیروهای دریایی در داخل کشور آموزش می‌بینند و تجهیزات در داخل کشور ساخته می‌شود.

وی با بیان اینکه دنیا ما را به عنوان یک کشور قدرتمند در منطقه قبول دارد، گفت: اعتماد به جوانان سبب این افتخارات شده و اگر حمایت از جوانان شود، هر چیزی در داخل کشور می‌توانیم به دست بیاوریم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه پیشرفته‌ترین تجهیزات در نیروهای مسلح دنیا، متعلق به نیروی دریایی است، گفت: ما به نیروی داخلی اتکا کردیم و توانستیم ناو بسازیم و این مسیر را باید در حوزه‌های دیگر نیز در پیش بگیریم.

سیاری با بیان اینکه لباس‌های ما در نیروی دریایی تولید داخل است، افزود: قطعاتی که نیاز داریم با وجود اینکه تحت فشار تحریم هستیم سعی کردیم خودمان بسازیم.

وی افزود: از همه اساتید و دانشجویان دعوت می‌کنم بیایند و ببینند آن چیزی که ما می‌گوییم حقیقت دارد و ببینند ناوشکن دماوند که پیشرفته‌ترین ناوشکن منطقه است، سال گذشته الحاق شده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: رزمایشی که در چند روز گذشته در دریای جنوب به نمایش گذاشتیم بیانگر این بود که نیروی بازدارندگی در نیروی دریایی وجود دارد تا هیچ کشوری نتواند به این کشور تجاوز داشته باشد.

برچسب‌ها