تبریز- رئیس پلیس فتا استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه استان آذربایجان شرقی در وقوع جرایم سایبری جزء پنج استان اول کشور است گفت: ۹۸ درصد جرایم فضای مجازی در استان منجر به کشف شده است.

۹۸ درصد جرایم فضای مجازی در آذربایجان شرقی شناسایی شد

به گزارش قدس آنلاین، محسن محمودی اظهار داشت: کاربران اینترنتی و شبکه های اجتماعی باید در این فضا نسبت به امر به معروف و نهی از منکر این واجب فراموش شده اهتمام و توجه بیشتری داشته باشند چراکه ترویج معنویت و فضایل اخلاقی سدی محکم در برابر آسیب ها و جرایم فضای مجازی است.

وی در ادامه افزود:با توجه به اینکه میزان وقوع جرایم فضای مجازی استان آذربایجان شرقی جزء پنج استان اول در کشور بوده است  ولی خوشبختانه درکشف ۹۸ درصدی جرایم، جزء استان های برتر کشور و در رتبه چهارم قرار داریم.

 سرهنگ محمودی تصریح کرد: با همکاری و تعامل سازنده اصحاب رسانه به عنوان افسران جنگ نرم در بحث فرهنگ سازی و آگاهسازی اقشار جامعه قدم های موثری برداشته شده است.

وی با اشاره به جرایم اولویت دار فضای مجازی استان،گفت: هتک حیثیت و نشراکاذیب در رتبه اول،برداشت های غیرمجاز و مزاحمت های اینترنتی به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند.

این مقام انتظامی به سن مجرمان در فضای مجازی اشاره کرد و افزود: دوره سنی مجرمان در فضای سایبری استان بین ۱۷ تا ۲۵ سال بوده که با توجه به کاهش سن مجرمان در فضای مجازی تا حدودی نگران کننده و نیاز هست خانواده ها نسبت به کنترل فرزندان شان توجه و عنایت بیشتری داشته و مهندسی اجتماعی را در دستور کار قرار دهند.

 محمودی در کنار اقدامات فنی و کشف جرایم پلیس فتا استان به برنامه های آموزشی و آگاهسازی اقشار جامعه اشاره و تصریح کرد:کارشناسان پلیس فتا برابر برنامه های تنظیم شده توسط معاونت اجتماعی استان در جوامع هدف از قبیل مدارس،مساجد،دانشگاه ها،ادارات و هیئت های مذهبی حضور یافته و بیش از دو هزار و ۵۰۰ مورد مشاوره ، راهنمایی و کلاس های آموزشی برگزار کرده است.

رئیس پلیس فتا استان در بخشی دیگر از سخنان خود به کاربران شبکه های اجتماعی هشدار داد: هیچ وقت تصاویر و اطلاعات محرمانه و شخصی خود را در گوشی های تلفن همراه و رایانه های متصل به اینترنت ذخیره نکنند ، هر خبر و شایعه را در فضای مجازی منتشر نکرده و سواد رایانه ای خود را بالا ببرند و به پیامک های تبلیغاتی و وسوسه انگیز توجه نکرده چراکه هیچ سازمان و ارگانی جهت تحویل جایزه ،هیچ کسی را به پای دستگاه های خودپرداز نمی کشانند.

 محمودی در پایان به شهروندان و مسافران نوروزی توصیه کرد: مراقب خریدهای اینترنتی در این برهه زمانی باشند، در زمان استفاده از دستگاه های خودپرداز بانک ها و همچنین استفاده از دستگاه های پوز  فروشگاه ها و مغازه ها نکات ایمنی را رعایت کرده و رمز اول و دوم کارت بانکی خود را در اختیار افراد غیر قرار ندهند.

برچسب‌ها