منابع آگاه می‌گویند یک نفتکش با ظرفیت بالا (LR۱) برای ارسال محموله ۵۵ هزار میلیون تنی نفتای ایران به ژاپن اجاره شده است که نخستین محموله‌ بزرگ نفتای ایران به ژاپن پس از لغو تحریم‌ها خواهد بود.

نخستین محموله بزرگ نفتای ایران پس از لغو تحریم‌ها به ژاپن می‌رود

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از پلاتز، به گفته چند دلال، مالک و اجاره‌کننده نفتکش‌ها، در یک قرارداد مهم، یک نفتکش با ظرفیت بالا (LR۱) برای ارسال محموله ۵۵ هزار میلیون تنی نفتای ایران به ژاپن برای ماه آینده میلادی اجاره شده است.

منابع صنعت کشتیرانی گفتند این نفتکش که در سال ۲۰۰۹ ساخته شده است و با پرچم باهاماس تردد می‌کند، به اجاره شرکت میتسوبیشی درآمده است و قرار طی دو هفته آینده در یکی از بنادر ایران این محموله را بارگیری کند.

مقامات میتسوبیشی برای پاسخ‌گویی در این رابطه در دسترس نبودند اما منابع صنعتی که این قرارداد را دنبال می‌کنند، می گویند همچنین گزینه دیگری برای دریافت این محموله در نقاط دیگر شمال آسیا وجود دارد.

این قرارداد از این جهت اهمیت دارد که درصورتی‌که این محوله در یکی از بنادر ژاپن تحویل داده شود، نخستین محموله‌ پس از لغو تحریم‌های ایران در سال گذشته خواهد بود که نفتکش با ظرفیت بالا (LR۱) نفتای ایران را به ژاپن ارسال کرده‌اند.

به گفته منابع آگاه، از اکتبر سال گذشته، محموله‌های کوچک نفتای ایران به ژاپن ارسال شده است که اکثرا با نفتکش‌های با ظرفیت متوسط، با ظرفیت کمتر از ۴۰ هزار میلیون تن بوده است.

نفتکش با ظرفیت بالا (LR۱) می‌تواند بیش از ۵۵ هزار میلیون تن محموله در بنادر ژاپن تحویل دهد.

از آنجایی‌که بخش عمده‌ای از تحریم‌های مالی آمریکا علیه ایران هنوز پابرجاست، شرکت‌های کشتیرانی که در ارتباط مستقیم با بازارهای مالی و بورس آمریکا هستند، از پهلو گرفتن در بنادر ایران خودداری می‌کنند.

شرکت‌های دیگر نظیر شرکت‌های که در اروپا مستقر هستند که محموله‌ها را در بنادر ایران بارگیری یا تخلیه می‌کنند، رقم بیشتری از ایران دریافت می‌کنند.

با آغاز به کار پالایشگاه ستاره خلیج فارس، صادرات نفتای ایران به کشورهای شمال آسیا نظیر ژاپن افزایش خواهد یافت.

با این حال، گاهی این واردات به عنوان نفتا در آمارهای رسمی دولت به علت مشخصات فنی ثبت نمی‌شود. مدیر یک شرکت کرایه کشتی در توکیو گفت: «ممکن است این محموله‌ها به عنوان نفتا یا میعانات گازی ثبت شوند.»

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها