مشهد- با حضور تولیت آستان قدس رضوی عملیات احداث موزه جامع رضوی در جوار حرم مطهر علی‌بن موسی‎الرضا(ع) آغاز شد.

عملیات احداث موزه جامع رضوی آغاز شد

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی روز شنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی این پروژه با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان به دنبال احداث و توسعه بناهای غیرضروری در اطراف حرم مطهر نیستیم، اظهار کرد: توسعه موزه مرکزی آستان قدس رضوی به دلیل محدودیت فضا در به نمایش گذاشتن و اجبار در انبار کردن نفایس، امروز به عنوان یک اولویت در دستور کار حوزه عمرانی حرم مطهر قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تا ضرورت امری به طور کامل محرز نشود، به هیچ عنوان به حوزه ساخت و ساز اطراف حرم روی نخواهیم آورد، افزود: گنجینه موزه مرکزی آستان قدس رضوی مملو از آثار و نفایس ارزشمندی است که می‌تواند زائران را در کنار بهره‌مندی از فیوضات زیارت بارگاه حضرت رضا(ع) با تاریخ و فرهنگ اسلامی آشنا کند و اوقات پرباری را برای زائران رقم بزند.

وی بر لزوم غنی سازی اوقات و استفاده حداکثری از ظرفیت حضور زائران در مشهد تأکید و بیان کرد: بر اساس مطالعات توقف زائران در مشهد حدود ۳ روز است که می‌توان از این اوقات برای بصیرت افزایی، آشنایی با دین و تمدن بشری و فرهنگ اسلامی استفاده کرد.

موزه آستان قدس رضوی دالانی برای معرفت افزایی و بصیرت آفرینی

وی با بیان اینکه موزه آستان قدس رضوی می تواند دالانی برای معرفت افزایی و بصیرت آفرینی باشد، ابراز کرد: موزه آستان قدس رضوی تنها جایگاهی برای نگهداری نفایس و آثار ارزشمند هنری و تاریخی نیست، چیدمان آثار در این موزه باید به گونه‌ای باشد که زائران را با روند تاریخ و نقش انبیاء و اولیاء الهی در شکل گیری مدنیت بشری آشنا کند.

وی تجسم عینی تاریخ زندگی حضرت رضا(ع) را یکی از رسالت های موزه آستان قدس رضوی معرفی و عنوان کرد: موزه آستان قدس رضوی یکی از پر بیننده ترین موزه‌های کشور است و این خود ظرفیت و فرصتی است که می‌توان بازدیدکنندگان را با مدنیت ادیان توحیدی و تاریخ اسلام آشنا کرد.

وی بر لزوم افزایش بهره‌وری موزه فعلی آستان قدس رضوی تأکید و عنوان کرد: باید ابتدا بهره‌وری را آن گونه بالا برد که از موزه فعلی حداکثر استفاده شود، سپس توسعه و احداث موزه جدید در دستور کار است و در گام سوم احداث فضایی در سطح شهر مشهد برای پر کردن اوقات فراغت زائران و مجاوران با احداث فضایی که آهنگ حرم مطهر را داشته باشد و بتواند بر غنای فرهنگی و معرفتی جامعه بیافزاید.

وی با اشاره به نفایس تقدیمی از سوی رهبر معظم انقلاب به این موزه، گفت: از مجموع نفایس و هدایای تقدیمی رهبر انقلاب به موزه آستان قدس رضوی حدود یک سوم هدایا در معرض نمایش عموم است و دو سوم در گنجینه ها نگهداری می‌شود، این آمار  برای مجموع نفایس نیز می تواند صادق باشد و این امر خود نشان از ضرورت احداث موزه جامع رضوی دارد.

برچسب‌ها