یزد- در مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با شهرداران سراسر استان مقرر شد: مشکلات شهرداری‌ها به‌ویژه در حوزۀ پیگیری توزیع متوازن درآمد و حمایت قانونی از شهرداران از سوی نمایندگان مردم استان یزد در مجلس شورای اسلامی بررسی ‌شود و مورد پیگیری قرار گیرد.

تعیین خط فقر برای شهرداری‌ها ضروری است

به گزارش قدس آنلاین، نمایندۀ مردم یزد و اشکذر درمجلس شورای اسلامی در نشست مجمع نمایندگان استان با شهرداران سراسر استان با بیان اینکه شهرداران به دلیل مواجهۀ مستقیم با مردم در صف مقدم قرار دارند، گفت: شهرداران باید همواره بر عملکرد خود نظارت داشته باشند.
سیدابوالفضل موسوی بیوکی بر انواع درآمد در شهرداری‌ها اشاره کرد و افزود: در قانون ارزش افزوده سهم شهرداری‌ها  ۹درصد است ولی تفکر عمومی در مجلس این است که مجموع درآمد شهرداری‌ها باید ابتدا وارد خزانۀ کشور و سپس توزیع شود.
وی درباره عوارض شهری نیزافزود: تنظیم رابطه شورای شهر و شهرداری و نوع تعامل آنها به تعیین عوارض کمک کننده است.
موسوی بیوکی نیاز به فرهنگ‌سازی برای اطلاع رسانی شاخص های افراد شایسته برای شوراهای شهر و روستا به مردم را ضروری دانست و گفت: سعی کنیم شوراهای شهر را به سمت شوراهای شهر و نه شوراهای شهرداری ببریم.
نمایندۀ مردم یزد و اشکذر در مجلس به مشکلات استان یزد در ساخت و سازها و مشکلات مربوط به میراث فرهنگی یزد اشاره و خاطرنشان ساخت: اکنون شهرهای استان یزد از حالت شهری، استانی و کشوری خارج شده‌اند و به سمت بین المللی رفته‌اند پس شایسته است شهرداران استان نیز شهرها را بر همین اساس پیش برند و مدیریت کنند.

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد در مجلس نیز در این نشست توزیع عادلانه خدمات و امکانات در استان را ضروری دانست و گفت: ضعف در نگرش علمی و برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در شهرهای استان مشهود است و کمتر از متخصصان مردمی و دانشگاهیان در سیاست‌گذاری‌ و برنامه‌ریزی‌ها استفاده می‌شود.
محمدرضا تابش  ناتوانی طرح‌های شهری در برآوردن نیازهای شهروندان، مقاوم نبودن ابنیه و سازه‌ها و استفاده نکردن از علم و تکنولوژی مدرن را از دیگر مواردی بیان کرد که ضعف آن در شهرهای استان مشهود است.
نمایندۀ مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد: ستادی در استان تشکیل شود که در آن محققان، دانشمندان و متخصصان به شهرداران راهکار ارائه دهند و این ستاد در معاونت عمرانی استانداری مستقر باشد و از طریق آن بر اقدامات علمی و تکنولوژیکی در حوزۀ شهری نظارت شود.
تابش به برخی پیشنهادهای شهرداران در نشست مجمع نمایندگان با شهرداران سراسر استان اشاره کرد و به‌ویژه دربارۀ حمایت قانونی از شهرداران و توزیع متوازن درآمد، گفت: شهرداران راه‌کارهای پیشنهادی خود را ارائه دهند تا نمایندگان آنها را از طریق مجلس شورای اسلامی پیگیری کنند.
نمایندۀ مردم شهرستانهای مهریز، بافق، بهاباد، ابرکوه و خاتم در مجلس شورای اسلامی نیز در نشست مجمع نمایندگان استان یزد با شهرداران سراسر استان با اشاره به مشکلات شهرداری‌ها این پرسش‌ها را طرح کرد که شهرداری‌ها در بحث عوارض‌ها، درآمدزایی، کوچک‌سازی شهرداری، اجرایی کردن قوانین و توسعه بی رویۀ شهر چه میزان پیشرفت داشته‌اند؟
محمدرضا صباغیان به مقولۀ مدیریت شهری تأکید کرد و گفت: به نظر می‌رسد تعیین خط فقر برای شهرداری‌ها ضروری است.
صباغیان با اشاره به وجود برخی بی‌عدالتی‌ها در حوزۀ خدمات شهری و میزان پرداختی کارکنان شهرداری، خواستار شد: شهرداران پیشنهادهای خود را مطرح و برای نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ارسال کنند تا این پیشنهادها در مجلس مطرح شود.

برچسب‌ها