قدس آنلاین-قم: استان قم ام القرای جهان تشیع است و وجود حرم کریمه اهل بیت(ع) حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، بقاع متبرکه و حوزه‌های علمیه و همچنین اشتراکات مذهبی با کشورهای همسایه در بخش‌های مختلف موجب حضور ملیت‌های مختلف در این شهر همه ساله افزون بر ۲۰ میلیون گردشگر را به این شهر سوق می دهد.

«دریاچه نمک» قم ثروتی بلااستفاده در دل کویر

به گزارش قدس آنلاین استان قم «ام القرای» جهان تشیع است و وجود حرم کریمه اهل‌بیت(ع) حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، بقاع متبرکه و حوزه‌های علمیه و همچنین اشتراکات مذهبی با کشورهای همسایه در بخش‌های مختلف موجب حضور ملیت‌های مختلف در این شهر همه‌ساله افزون بر ۲۰ میلیون گردشگر را به این شهر سوق می‌دهد.

استان قم از ظرفیت کویرگردی نیز برخوردار است، اما متأسفانه زمینه استفاده از آن در حال حاضر مهیا نشده است تا عموم افراد بتوانند از آن استفاده کنند.

از جاذبه‌های طبیعی استان قم دو دریاچه «حوض سلطان» در نزدیکی اتوبان قم و«دریاچه نمک» در نزدیکی بهشت معصومه با ظرفیت‌های معدنی و جذب گردشگر است که با توجه به جاذبه‌های زیبای دریاچه نمک و امکانی که در طبیعت‌گردی دارد تاکنون بهره‌برداری صحیحی از آن نشده است.

ظرفیت بلااستفاده

معاون استاندار قم بابیان اینکه استان اصفهان از ظرفیت دریاچه نمک استفاده می‌کند ولی در استان قم به علت نبود راه دسترسی بهره‌برداری درستی از این ظرفیت صورت نمی‌گیرد بیان می‌کند: دریاچه نمک یکی از ظرفیت‌های کویر نوردی و گردشگری در استان قم است، ضمن این‌که به خاطر نزدیکی با کاروانسرای «دیرگچین» می‌تواند باعث جذب گردشگران شود.

محسن بهشتی اظهار می‌کند: در همین راستا احداث راه دسترسی به دریاچه نمک یکی از اولویت‌ها و در دستور کار است.

معاون امور عمرانی استانداری قم  با اشاره به اینکه احداث راه دسترسی به دریاچه نمک برای استفاده از منابع معدنی و توسعه زیرساخت‌های گردشگری پیگیری می‌شود می‌افزاید: دریاچه نمک در جنوب غربی استان قم مابین سه استان قم، اصفهان و سمنان واقع‌شده است و لذا ظرفیت جذب گردشگر را به‌خوبی داراست.

عدم همراهی بانک‌ها

وی همچنین عدم همراهی برخی از بانک‌ها در ارایه تسهیلات به سرمایه‌گذاران را یکی از موانع پیش روی سرمایه‌گذاری در این راستا عنوان کرده و ادامه می‌دهد: کمبود سرمایه در گردش و حمایت نکردن بانک‌ها از مهم‌ترین مشکلات سرمایه‌گذاران هست، این در حالی است که در سال‌های گذشته تسهیلات تکمیلی ارایه می‌شد.
بهشتی یادآور می‌شود: قانون تعریف‌شده‌ای در نظام بانکی نداریم و به خاطر هزینه‌های بالا در احداث هتل و بازگشت دیر بازده سرمایه مشکلاتی را در حوزه گردشگری در این استان به وجود آورده است و لذا بستر حضور جذب گردشگران نیز با مشکل مواجه است.

اشتغال نمکی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم البته از زاویه دیگری به این دریاچه می‌نگرد و بیان می‌کند: دریاچه نمک قم، یکی از توانمندی‌های استان در بحث سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال است.

در استان قم به دلیل نبود راه دسترسی بهره برداری مناسبی ازظرفیت دریاچه نمک صورت نگرفته استاحمد ذاکری در این رابطه بیان می‌کند: از سال ۱۳۷۶ مدیریت دریاچه نمک به قم واگذارشده است اما متأسفانه اقدام‌های مؤثری در این زمینه صورت نگرفته است و پس از سفر هیات دولت در سال ۹۳ به استان قم، این مساله با وزیر صنعت، معدن و تجارت طرح موضوع شد.

ذاکری بابیان اینکه یکی از مشکلات فراروی ما، نبود راه دسترسی به دریاچه نمک از استان قم است، افزود: با مطالعات و بررسی‌های میدانی انجام‌شده، بهترین و اقتصادی‌ترین راه برای دسترسی به دریاچه از استان، راه روستای فرج‌آباد است که این مساله قطعی شده و به وزارتخانه نیز اعلام کرده‌ایم.

وی گفت: برای جذب سرمایه‌گذار، خواسته ما این است که از تمام ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان برای ساخت و تعریض این راه استفاده شود که در صورت تحقق این امر می‌توانیم شهرک گنجینه را نیز به‌عنوان شهرک صنایع معدنی و کانی‌های غیرفلزی در این مسیر تعریف کنیم.

وی اضافه کرد: با سرمایه‌گذاری و تعریف، تعریض و تثبیت راه دسترسی به دریاچه نمک قم، علاوه بر استفاده از مواد معدنی آن، این امر می‌تواند در بحث گردشگری نیز مؤثر باشد.

معدن یون منیزیم

رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز بابیان اینکه مجوز سرمایه‌گذاری، اکتشاف و بهره‌برداری از معادن موجود در دریاچه نمک در سال ۱۳۷۶ کسب‌شده است بیان می‌کند: دریاچه نمک ذخیره‌ای بالغ‌بر ۳۲ میلیون تن «منیزیا» یا همان «یون منیزیم» و همچنین ۲۰۰ میلیون تن هالیت و چهار و نیم میلیون تن سیلویت دارد.

محمد نقی کاظم‌زاده بابیان اینکه بهره‌برداری از این دریاچه از سال ۱۳۸۴ آغازشده است افزود: در این مدت آنچه از دریاچه نمک استحصال‌شده تنها فعالیت عمده برداشت نمک آبی در حدود ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تن در سال است که ۹۰ درصد آن مصرف صنعتی و ۱۰ درصد دیگر آن مصرف خوراکی دارد.

اگر قصد سفر دارید

برای سفر به دریاچه حوض سلطان و مشاهده این اثر طبیعی بعد از کمی طی مسیر در بزرگراه قم به سمت تهران و در سمت راست خود، سپیدی چشم‌نوازی در میانه بیابان قابل‌مشاهده است که دریاچه حوض سلطان قم است، هرچند بسیاری آن را با دریاچه نمک قم اشتباه می‌گیرند.

دریاچه حوض سلطان در ۴۰ کیلومتری شهر قم و ۸۰ کیلومتر پایتخت قرار دارد و پیش‌تر به آن دریاچه «شاهی» هم گفته می‌شد.

برای دسترسی به این دریاچه، می‌توان از چند جاده کوتاه آسفالته که به اتوبان متصل است، استفاده کرد هم‌چنین یک جاده خاکی نیز در کیلومتر ۳۵ اتوبان قرار دارد که می‌تواند شمارا به این دریاچه زیبا برساند.

برچسب‌ها