اهواز _ آیین کاشت نهال در ۴ هزار هکتار از زمین‌های خوزستان با حضور رئیس سازمان بسیج، وزیر جهاد کشاورزی، استاندار خوزستان، فرمانده سپاه ولی عصر(عج) خوزستان و سایر مسئولان و بسیجان  برگزار شد.

۵ میلیون نهال در کانون های فوق بحرانی خوزستان غرس می شود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، وزیر جهاد کشاورزی در سفر خود به خوزستان و در مراسم نهال کاری بابیان اینکه خوشبختانه اولین موضوعی که در دستور کار قرار گرفته بحث تامین حق آبه برای نهال کاری این مناطق بوده است اظهار کرد: بخش عمده ای از طراحی  این کار انجام و چندین دستگاه در حال حفره کانال آب برای این مناطق هستند.

محمود حجتی عنوان کرد:  دومین کار نیز بحث کاشت نهال تا قبل از فصل گرما است و این کار در حال عملیاتی شدن است.

وی ادامه داد: خوشبختانه کارنهال کاری از اواخر بهمن ماه شروع و حدود ۵ میلیون نهال در حال آوردن به منطقه ای هستند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: همه با هم همیار و بسیج شدند تا این عرصه ۴۲ هزار هکتار که کانون فوق بحرانی است را به همراه ۱۶ اکیپ دیگر نهال کار کنند.

 حجتی باابراز امیدواری که تا قبل از فصل گرمای خوزستان این مقدار زیاد از کانون  ریزگرد ها نهال کاری شود بیان کرد: بتوانیم برای آبیاری نهال های کاشته شده نیز آب را منتقل بکنیم.

۵۰ هزار هکتار بیابان زدایی توسط بسیج

در ادامه نیز رییس سازمان بسیج سازندگی کشور با اشاره به اینکه از ۵۰ هزار هکتار بیابان‌زدایی که قرار شده بسیج در کشور انجام دهد، ۴ هزار هکتار در خوزستان پیشنهاد شده که مطالعات این ۴ هزار  هکتار توسط سازمان منابع طبیعی انجام گرفته است  اظهار کرد:  انتخاب گونه‌هایی که قرار که در این مناطق کشت شود، توسط منابع طبیعی صورت گرفته است.

سردار نعمان غلامی افزود: امیدواریم بتوانیم با استفاده از ظرفیت بسیج و با کمک مردم در بخش غیزانیه و ظرفیت بسیج در نقاط مختلف به صورت ضربتی این ۴ هزار هکتار را در فرصت محدود باقی مانده و تا ۱۵ فروردین کشت کنیم.

رییس سازمان بسیج سازندگی کشور تصریح کرد: تفاهم‌نامه‌ای میان وزیر جهاد کشاورزی، رئیس بسیج و سازمان برنامه و بودجه کشور برای انجام ۴۵۰ هزار هکتار آبخیزداری و ۵۰ هزار هکتار بیابان‌زدایی در کشور منعقد شده است.

سردار غلامی بااشاره به اینکه سازمان بسیج سازندگی اعلام آمادگی کرده است تا برای حل مشکلات به منابع طبیعی کمک کند ادامه داد:  اجرای طرح‌ها، به منابع دولت بستگی دارد و بسیج آماده است تا به تناسب آمادگی دولت و منابعی که دولت ایجاد می‌کند، نیرو و ظرفیت‌های خود را برای اجرای طرح‌ها به کمک دولت بیاورد.  

وی بابیان اینکه شیوه نگهداری نهال‌های کشت شده در مناطقی که کانون ریزگرد هستند، به گونه‌ای است که نهال‌ها حدود دو سال نیاز به آب دارند، اضافه کرد:  با توجه به اینکه مهمترین موضوع در خصوص این نهال‌ها، نگهداری و آب‌دهی به موقع به آن‌ها است، باید با احداث کانال‌ها، آب را تا نزدیکی مناطق کشت شده آوریم و سپس با تانکر به آبیاری نهال‌ها بپردازیم.

 رییس سازمان بسیج سازندگی کشور ادامه داد: اداره کل منابع طبیعی، آب کارون را از طریق احداث کانال به محل کشت نهال‌ها، نزدیک می‌کند و انتقال آب توسط این سازمان به منطقه انجام می‌گیرد و سپس آب به وسیله تانکر به نهال‌های کشت شده می‌رسد.

سردار غلامی اظهار کرد: استان‌های دیگری برای انجام عملیات کشت ۴ هزار هکتار نهال تا ۱۵ فروردین ماه جاری حضور یافتند.

وی بیان کرد: اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی نیاز به منابع بسیار گسترده‌ای دارد که بسیج سازندگی با استفاده از امکانات خود و با کمک منابع دولت به اجرای این کارها خواهد پرداخت و بسیج با استفاده از توان مدیریتی و امکاناتی که دارد اقدام به بیابان‌زدایی و حل مشکلات خواهد کرد.

 همچنین فرمانده سپاه ولی عصر (عج) خوزستان گفت: با کمک فرماندهان سپاه استان های همجوار این پروژه افتتاح  و کار کاشت درخت توسط بسیجیان در حال انجام است.

سردار حسن شاهوار پور افزود: ان شاء الله بتوانیم با اقداماتی که صورت می گیرد  بخشی از مشکلات مردم را کم و فرمایشات مقام معظم رهبری را محقق کنیم.
وی در پایان صحبت های خود از تمامی بسیجان و مردمی که در این کار حضور یافتند قدر دارنی کردند.

خوزستان مانند یک عضو به درد آمد

در پایان استاندار خوزستان بابیان اینکه ۱۱ هزار هکتار رهاسازی آب انجام می دهیم اظهار کرد: از مهر ماه به بعد نیز نهال کار را تکثیر می کنیم و مابقی ۳۴ هزار هکتار را انجام خواهیم داد.

غلامرضا شریعتی افزود: هشت هزار هکتار را به دو قسمت ۴ هزار هکتاری تقسیم و این ۴ هزار هکتار را به بسیج سپرده ایم و ۴ هزار هکتار دوم نیز به پیمانکاران بومی داده شد.

وی در ادامه بابیان اینکه خدار را شاکریم که همه با هم همدل و تمام امکانات بسیج شدند تا این کار بزرگ انجام شود گفت: ریزگرد ها برای مردم استان خوزستان مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه یک برکتی برای کشور این اتفاق داشته و آن نیز همان طور که شاعر صاحب نامه سعدی گفتند بنی آدم اعضای یکدیگرند-که در آفرینش ز یک گوهرند، چو عضوی به درد آورَد روزگار-دگر عضوها را نمانَد قرار اظهار کرد: خوزستان مانند یک عضو به درد آمد و دیگر عضو ها که استان های دیگر کشورند قرار برایشان نمانده و برای اجرای این کار بزرگ حضور یافتند.

برچسب‌ها