۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۵
کد خبر: 513191

بررسی‌های انجام شده از میزان تأثیر تورم اعلامی مراجع رسمی کشور نشان می‌دهد که با تورم کنونی ۱۸۹ هزار تومان تا ۲۵۰ هزار تومان بر هزینه‌های معیشت کارگران افزوده شده است.

بازگشت به قدرت خرید ۹۵ با افزایش ۲۲ درصد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از  فارس، مرکز آمار ایران نرخ تورم منتهی به بهمن‌ماه را 6.8 درصد اعلام کرد که این میزان تورم تأثیر مستقیمی بر اقلام موجود در تأمین سبد معیشت کارگری دارد.

براساس این گزارش، با وجود اینکه نمایندگان کارگری و کارفرمایی هزینه تأمین معیشت یک خانوار 3.5 نفری کارگری را حدود 2 میلیون و 500 هزار تومان اعلام کرده‌اند، اما بررسی میزان تأثیر تورم موجود بر حداقل دستمزد سال 95 (812 هزار تومان) نشان می‌دهد که برای توقف کاهش قدرت خرید باید 189 هزار تومان دیگر به آن اضافه شود.

بنابراین تأثیر تورم بر حداقل دستمزد کارگردان حدود 200 هزار تومان است که نرخ رشدی بالغ بر 22 درصد به دست می‌آید.

بنابراین برای اجرای ماده 41 قانون کار و کاهش فاصله دستمزد با هزینه معیشت کارگران، با توجه به تورم اعلامی بانک مرکزی، باید رقمی بین 189 هزار تا 250 هزار تومان به حد اقل مزد 812 هزار تومانی امسال اضافه شود، تا علاوه بر جبران تورم قدرت خرید همانند سال 95 باقی بماند.

هم‌اکنون نشست شورای عالی کار با حضور تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در حالی برگزار می‌شود که دولت افزایش حدود 10 درصدی حد اقل مزد را پیشنهاد کرده است.
 

برچسب‌ها