اردبیل- وعده سرعت بخشیدن به پروژه راه آهن اردبیل- میانه- پارس آباد، اجرای طرح آبرسانی به اردبیل، کنلگ زنی نیروگاه سبلان،اجرای طرح گردشگری سلامت و ایجاد ۴۰ هزار فرصت شغلی از جمله وعده هایی است که رییس جمهور در سفر به استان اردبیل داده است.

اردبیل غنی از منابع؛ فقیر در برنامه ریزی

قدس آنلاین- علیرضا لعل اکبری: وعده سرعت بخشیدن به پروژه راه‌آهن اردبیل- میانه- پارس‌آباد، اجرای طرح آب‌رسانی به اردبیل، کلنگ زنی نیروگاه سبلان،اجرای طرح گردشگری سلامت و ایجاد ۴۰ هزار فرصت شغلی ازجمله وعده‌هایی است که رئیس‌جمهور در سفر به استان اردبیل داده است.

بنا به گفته کارشناسان، استان اردبیل به لحاظ طبیعی در شرایط بسیار مطلوبی بسر می‌برد دارا بودن مناطق بکر طبیعی، معادن، زمین حاصلخیز و آب فراوان ازجمله پتانسیل‌های این استان بشمار می‌رود اما باوجوداین نقاط قوت استان، جوانان اردبیل با معضل بیکاری روبرو هستند و به دیگر استان‌های کشور مهاجرت می‌کنند!

نبود برنامه‌ریزی صحیح

در همین خصوص نماینده خلخال و کوثر در مجلس به خبرنگار ما می‌گوید: در استان اردبیل آب فراوان، زمین حاصلخیز و معادن داریم اما به دلیل نبود برنامه‌ریزی صحیح بازهم شاهد مهاجرت از این استان هستیم.

بشیر خالقی با اشاره به وضعیت بکر منطقه می‌گوید: سازمان محیط‌زیست یک‌سوم خاک شهرستان خلخال را در سیطره خود دارد و مانع از بهره‌برداری صحیح از منابع و ثروت‌های خدادادی منطقه می‌شود.

وی می‌افزاید: محیط‌زیست اطراف یک منطقه وسیعی از شهرستان خلخال را سیم‌خاردار کشیده است و سرمایه عظیمی را در اختیار دارد و این در حالی است که می‌توان در این منطقه شغل ایجاد کرد.

ضرورت بهره‌گیری صحیح از ثروت

وی تصریح می‌کند: ضروری است برای رفع بخشی از معضل اشتغال در استان از این مناطق به نحو صحیح استفاده شود و حداقل معادنی که مضر نیستند و برای محیط‌زیست مشکلی ایجاد نمی‌کند مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

وی می‌گوید:  اینکه یک منطقه‌ای را بنام شکارممنوع تابلو بزنیم  و اطراف آن را سیم‌خاردار بکشیم و اگر بزغاله از اهالی  روستا وارد منطقه شد جریمه کنیم صحیح نیست.

پیگیری برای بهره‌برداری از منابع طبیعی

نماینده مردم خلخال عنوان می کند: نمایندگان استان برای بهره‌گیری از معادن موجود در سیطره محیط‌زیست پیگیری‌هایی لازم را انجام خواهند داد.

خالقی تصریح می‌کند: باید از ثروت خدادادی در حد معقول استفاده شود و چنانچه از آن استفاده نشود شاهد افزایش بیکاری و مهاجرت در استان خواهیم بود.

وی می‌گوید: متأسفانه وضعیت مهاجرت در استان به‌گونه‌ای است که ما شهرهای خلخال دیگری در حاشیه شهرهای بزرگ همچون خلخال رباط‌کریم و خلخال قطعه حسن خان داریم که این وضعیت خوبی نیست.

تصاحب منابع طبیعی بدون حاصل

خالقی تصریح می‌کند: ضروری است با مدیریت صحیح در استان، زمینه برای سرمایه‌گذاری در استان و اکتشاف معادن فراهم شود تا مردم از ثروت‌های خدادادی استان اردبیل منفعت ببرند و تنها نظاره‌گر منابع طبیعی نباشند.

وی می‌گوید: منطقه حفاظت‌شده ۹۴ هزار هکتاری آق داغ،  منطقه هزار هکتاری غار یخدان و منطقه شکارممنوع مشکوز ازجمله ثروت‌های استان اردبیل است که سازمان محیط‌زیست اطراف آن را سیم‌خاردار کشیده و می‌گوید این ثروت مال من است.

خالقی می‌افزاید: این سؤال مطرح است که  سازمان محیط با تصاحب این مناطق آیا توانسته  زمینه اشتغال یک نفر را فراهم کند یا خیر؟

وی می‌گوید: انتظارمان از دولت این است که در مقابل این تصمیمات واکنش مناسبی داشته باشد.

وفور آب در استان اردبیل

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس می‌گوید: در استان اردبیل آب به‌وفور وجود دارد و این در حالی است که بسیاری از استان‌های کشور از این نعمت کم‌بهره هستند.

وی می‌افزاید: در استان  حتی آب اضافی داریم و  سالانه بیش از ۵۰۰ میلیون مکعب آب در رودخانه‌های فصلی و دائمی استان جاری است اما متأسفانه برای بهره‌برداری از این ثروت خدادادی وزارت نیرو، سازمان محیط‌زیست و منابع طبیعی سرمایه‌گذاری مناسبی انجام نداده است.

وی می‌افزاید: در جنوب استان اردبیل پروژه‌های تأمین آب شرب شهر خلخال و روستاهای اطراف هنوز به اتمام نرسیده است.

نماینده خلخال و کوثر عملیات ساخت سد کیوی در شهرستان کوثر را یادآور می‌شود و می‌گوید: در سال ۱۳۸۲ عملیات ساخت آن شروع‌شده و بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان پول برای تکمیل آن نیاز است.

وی خاطرنشان می‌کند: متأسفانه در سال ۹۶برای پایاب سد کیوی اعتباری پیش‌بینی‌نشده است.

توجه ویژه به تکمیل پروژه‌های راه‌سازی

وی به پروژه راه‌آهن اردبیل – میانه- پارس‌آباد اشاره می‌کند و می‌گوید: این مسیر از نیازهای اصلی استان به شمار می‌رود و از اولین روزهای مجلس دهم نمایندگان استان پیگیر این پروژه بودند.

خالقی می‌افزاید: سال گذشته حدود ۳۰ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه اختصاص یافت اما فقط ۷ میلیارد تومان آن تحقق یافت.

وی تصریح می‌کند:این مبلغ فقط هزینه‌های کارگاه‌ها را پوشش داد و این مبلغ در مقابل سرمایه هزار میلیارد تومانی پروژه رقم خیلی ناچیزی است.

 وی تصریح می‌کند: این مسیر در چند سال گذشته با  رکود و مشکلات روبرو شد  و تغییر مسیر ریل نیز یکی از این مشکلات بود.

بهره‌گیری از امکانات

نماینده خلخال و کوثر به پتانسیل‌های گردشگری استان اردبیل اشاره می‌کند و می‌گوید: وجود مناطق بکر طبیعی ، چشمه‌های آب گرم و فاصله ۴۰ کیلومتری خلخال تا منطقه گردشگری ماسوله گیلان ازجمله ویژگی‌های گردشگری استان اردبیل است که توجه به توسعه و تکمیل راهه‌ای ارتباطی استان را می‌طلبد.

وی موضوع گردشگری سلامت استان اردبیل را نیز یادآور می‌شود و می‌گوید: امکانات درمانی استان در شرایطی قرار دارد که بیماران از کشورها و استان‌های هم‌جوار برای درمان به این استان مراجعه می‌کنند و ضروری است امکانات درمانی استان ارتقا یابد.

برچسب‌ها