مشهد-با تلاش و همت مسؤولان سازمان عمران و توسعه حریم حرم مطهر حضرت رضا(ع)، رواق مبارکه حضرت فاطمه زهرا(س) در سالروز ولادت آن حضرت و در آستانه عید سعید نوروز ۱۳۹۶ آماده بهره‌برداری است.

رواق مبارکه حضرت فاطمه زهرا(س) در حرم رضوی آماده بهره برداری است

قدس آنلاین-محمدحسین مروج کاشانی: مدیرعامل سازمان عمران و توسعه حریم حرم مطهر حضرت رضا(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار قدس  اظهار کرد: تکمیل پروژه رواق مبارکه حضرت فاطمه زهرا(س) و آماده سازی جهت بهره‌برداری از این رواق یکی از پروژه‌های انجام شده توسط این سازمان است.

جمشید میرشاهی اظهار داشت: این اقدام حسب تأکید تولیت معزز آستان قدس رضوی و جهت رفاه حال زائران و استفاده این عزیزان آماده شده است.

وی ادامه داد: تحویل وضوخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی،  ساختمان مهمانسرای جدید آستان قدس رضوی واقع در صحن غدیر، تکمیل پروژه پوشش حیاط مدرسه دو درب  نیز از دیگر پروژه‌ها و اقدام‌های انجام شده توسط این سازمان در جهت رفاه حال زائران مرقد مطهر رضوی است که در آستانه ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و عید سعید نوروز ۹۶ مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

ظرفیت پذیرش ۷۰۰۰ نفر

میرشاهی درباره این رواق گفت: اتمام و تحویل این رواق قبلاً طبق برنامه زمان بندی قرار بود در سال ۱۳۹۷ صورت گیرد، اما حسب تأکید تولیت معزز آستان قدس رضوی که باید همه پروژه‌ها و طرح‌ها با سرعت بیشتری انجام شود تکمیل و آماده بهره‌برداری کردن این رواق نیز با سرعت بیشتر در دستورکار این سازمان قرار گرفت.

وی اضافه کرد: با همت دست اندرکاران عملیات لازم برای تکمیل و تحویل این رواق با سرعت بیشتر به انجام رسید، به گونه‌ای که با رعایت ضوابط و شرایط و دقت لازم، عملیات ساختمانی مربوط به ۱۸ ماه باقی مانده از پروژه احداث این رواق در مدت زمان ۶ ماه به سرانجام و اتمام رسید.

میرشاهی افزود: از مهم‌ترین خصوصیات این رواق، نوع بهره‌برداری آن است که حسب تصمیم مسؤولان عالی رتبه آستان قدس رضوی این رواق برای اجرای برنامه‌های مذهبی، دینی، فرهنگی و تبلیغی ویژه بانوان و خواهران زائر بوده و سعی شده است که امور مربوط به انجام خدمات گوناگون در این رواق نیز توسط خدمتگزاران خواهر انجام شود و گنجایش حدود ۵ تا ۷ هزار نفر از بانوان زائر را دارد.

مدیرعامل این سازمان درخصوص مشخصات فنی رواق مبارکه حضرت فاطمه زهرا(س) بیان داشت: این رواق در قسمت زیر سطحی ناحیه بست باب السلام و بین صحن کوثر و بست شیخ حر عاملی ساخته شده است و ۴ هزار و ۷۰۰ مترمربع مساحت دارد، به گونه‌ای که مساحت خود رواق و غرفه‌های موجود در آن ۴۰۰۰ مترمربع و مساحت ورودی‌های اطراف آن هم حدود ۷۰۰ مترمربع است.

مشخصات فنی رواق

مشاور فنی سازمان عمران و توسعه حریم حرم مطهر حضرت رضا(ع) نیز اظهار کرد: در هر یک ستون‌های های کار شده در این رواق سیستم صوتی (بلندگو)، کانال تأسیسات (شامل کانال‌های دمیدن هوا و برگشت آن به منظور تهویه مطبوع) با رعایت هنرهای معماری تعبیه شده است، به گونه‌ای که این ستون‌ها تنها یک ستون نیست، بلکه شبکه‌ای از تأسیسات و شبکه صوتی است.

حیدری رئیسی افزود: اسکلت این رواق، بتنی با دیوار برشی بتنی و با قاب خمشی است که دارای سه درب ورودی به به رواق شیخ حر عاملی و دارای سه خروجی اضطراری به قسمت زیرگذر حرم مطهر است.

وی ادامه داد: این خروجی‌های اضطراری فعلی در آینده به عنوان راه‌های ارتباطی با رواق‌های زیرسطحی حرم مطهر امام رضا(ع) مورد استفاده قرار می‌گیرد که این موضوع یکی از مهم‌ترین خصوصیات این خروجی‌هاست.

رئیسی بیان داشت: این رواق دارای دو ورودی اصلی از طرفین بست باب السلام است که هم از طرف صحن آزادی و هم از طرف بست باب السلام به داخل رواق امکان ورودی برای زائران فراهم است، همچنین هر کدام از این ورودی‌ها دارای دو پله برقی و دو آسانسور است و هر کدام نیز دارای پله‌های سنگی بوده که جهت تردد و رفت و آمد زائران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مشاور فنی این سازمان یادآور شد: ارتفاع این رواق از کف تا سقف حدود هفت متر است و در عرض این رواق ۳ دهانه ۱۴ متری و در قسمت طول رواق نیز ۶ دهانه ۱۴ متری پیش‌بینی شده است که با لحاظ نمودن ۷۰۰ مترمربع مساحت ورودی‌های اطراف این رواق مساحت کل این رواق حدود ۴۷۰۰ مترمربع است.

رئیسی خاطرنشان کرد: همچنین سازه‌های طرفین بست باب السلام که شامل ورودی‌های این رواق است و نیز فضای اداری و خدماتی قسمت فوقانی متصل به رواق در حدود ۴۵۰۰ مترمربع مساحت دارد که جدا از فضای این رواق احداث شده است.

مشاور فنی این سازمان تأکید کرد: وجود ۱۵ عدد درب جهت سهولت تردد زائرین، دو عدد کفشداری به طول ۱۴ متر، یک عدد محراب در ضلع جنوبی مزین به آیه‌ای از سوره مبارکه فجر با خط نستعلیق و طرح برجسته مخصوص اماکن زیارتی، وجود وضو خانه‌ای به مساحت ۶۵ مترمربع دارای ۲۳ عدد روشویی با شیرآلات مجهز به چشم الکترونیکی، از دیگر امکانات فنی، خدماتی و رفاهی است که در جهت رفاه و آسایش از زائران در این رواق پیش‌بینی شده است.

برچسب‌ها