۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۵
کد خبر: 513674

مفهومی به نام «توسعه فردی»

ترجمه ریحانه امامیان

توسعه فردی چیست؟ توسعه فردی نتیجه ارتقا، تعالی و تسلط بر مهارت‌هایی است که به ما کمک می‌کند تا با تمام داشته‌هایمان، بهترین باشیم! اما لازمه چنین امری درک و شناخت توانایی‌هایمان، به عنوان یک انسان است. 

مفهومی به نام «توسعه فردی»

قدس آنلاین - توسعه فردی چیست؟ توسعه فردی نتیجه ارتقا، تعالی و تسلط بر مهارت‌هایی است که به ما کمک می‌کند تا با تمام داشته‌هایمان، بهترین باشیم! اما لازمه چنین امری درک و شناخت توانایی‌هایمان، به عنوان یک انسان است.  
همه ما می‌خواهیم زندگی خوب، کامل و مؤثری داشته باشیم اما گاهی اوقات حتی نمی‌دانیم از کجا باید شروع کنیم. اطلاعات زیادی پیرامون ما وجود دارد که ممکن است نادیده گرفته شوند و یا درکشان برای ما دشوار باشد. بسته به نوع مشکلی که پیش می‌آید ممکن است راه‌حلی که برای یک نفر کارگشاست برای دیگری مفید نباشد و با توجه به اینکه راه‌حل‌ها، راهبردها و تکنیک‌های زیادی برای حل مسأله و مشکل وجود دارند، انتخاب راه حل درست کمی دشوار است.
در این باره یک اصل قطعی وجود دارد و آن این است که برای به سرانجام رساندن هر کاری و شناخت کامل توانایی‌هایمان، باید مهارت‌های مربوط به آن کار را بیاموزیم. همانطور که برای پیشرفت در کار، ورزش یا هر فعالیتی، فرد باید مهارت‌های مربوط به آن را بیاموزد و بر آن مسلط شود، داشتن زندگی خوب و مؤثر نیز از این قاعده مستثنی نیست.
علاوه بر این، کسب مهارت‌های زندگی شما را قادر می‌سازد تا در هنگام رویارویی با سختی‌ها و مشکلات اجتناب ناپذیر زندگی، برخورد بهتر و مؤثرتری با مشکل داشته باشید. بدین‌ترتیب احتمال شکست خوردن و به دنبال آن استفاده بیش از حد از داروها و مبتلا شدن به اعتیاد و بطور کلی تجربه ناامیدی و یأس در شما کاهش می‌یابد. هنگامی که شما ابزار و راهبردهای مناسب را در اختیار داشته باشید، کنترل بیشتری بر زندگی خود دارید و در نتیجه شادتر و مفیدتر خواهید بود.
اکنون این پرسش پیش می آید که از کجا باید شروع کرد؟
در ابتدا شما باید شالوده محکم و استواری را پایه‌گذاری کنید. این شالوده «خود شما» هستید. باید بدانید «که» هستید، «چه» می خواهید و چه «توانایی» هایی دارید. سپس باید مشخص کنید که بر پایه چه ارزش‌ها، هدف‌ها و اصولی باید رفتار کنید.
در ادامه ۹ مهارت ضروری زندگی را با شما در میان می‌گذاریم تا به شما کمک کند 
خودتان را بهتر و کامل‌تر شناخته با شناخت و آگاهی بیشتری زندگی کنید و به رضایت شخصی در زندگی دست یابید؛
۱- خودتان را بشناسید ۲- خودتان را دوست بدارید ۳- با خودتان صادق باشید ۴- سیستم ارزش‌گذاری شخصی برای خود تعریف کنید ۵- چشم انداز و وسعت نظر داشته باشید ۶- ذهنی باز داشته باشید ۷- حس شوخ طبعی داشته باشید ۸- انعطاف پذیر باشید ۹- واقعیت زندگی را بپذیرید.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها