سازمان حج و زیارت در بسته شماره یک توصیه‌هایی را به زائران نوروزی عتبات عالیات ارائه کرد.

تذکرات و توصیه‌های سازمان حج و زیارت به زائران نوروزی عتبات عالیات

 به گزارش «قدس آنلاین»،  توجه به امکانات موجود در عراق، تلاش شده بهترین خدمات برای استفاده زائرین فراهم شود، لیکن در شرایط فعلی عراق، خدمات رفاهی از قبیل مسکن، تغذیه، بهداشت، درمان و حمل و نقل در مقایسه با سفر زیارتی حج و عمره در سطح پایین تری بوده لذا زائران محترم باید از قبل به مراتب فوق آگاهی لازم را داشته باشند.

با توجه به وضعیت کشور عراق احتمال قطع آب، روشنایی، سیستم گرمایش و سرمایش و آسانسور بدلیل قطع برق در تمام ساعات شبانه روز وجود دارد.

با عنایت به شرایط امنیتی، سیاسی و اجتماعی در عراق، اجرای برنامه های مدون و از پیش تعیین شده قابل تضمین نبوده و همگی نسبی است لذا امکان تغییر در برنامه اسکان، تغذیه، حمل و نقل(هوایی و زمینی) و ایام اقامت یا عدم انجام سفر متصور می باشد.

به دلیل شرایط نامساعد جوی یا هر دلیل دیگر، احتمال لغو پرواز از ایران به مقصد بغداد و نجف و بالعکس وجود دارد. در این صورت مسئولان تلاش می‌کنند که به نحوی پرواز جایگزین تهیه گردد و در غیر اینصورت گاهی کاروان‌های هوایی به زمینی تبدیل شده و در همان زمان یا روزهای بعد با اتوبوس اعزام شوند؛ لذا شایسته است زائرین در این مورد همکاری داشته باشند. در صورت بروز چنین مشکلی حداکثر تا دو هفته پس از مراجعت کاروان به ایران مبلغ ما به التفاوت هزینه سفر محاسبه و توسط کارگزار عامل به زائران ذینفع پرداخت خواهد شد.

در صورت بروز هرگونه مشکل، اعم از حوادث طبیعی یا تروریستی، سرقت، درگیری، بی اطلاعی از همراهان و ... ابتدا مدیر کاروان را مطلع و با هماهنگی وی موضوع را پیگیری نمایید.

عزیمت به شهرهایی که در برنامه سفر زائران نمی باشد ممنوع بوده و عواقب آن مستقیماً متوجه زائر خواهد بود و افراد متخلف مشمول استفاده از تسهیلات بیمه نمی شوند.

مسئولیت هرگونه سرگردانی و مفقود شدن به علت همراه نداشتن کارت شناسایی کاروان و یا کارت هتل محل اقامت بر عهده زائر بوده همچنین پیامد تردد به شهرها و اماکن ممنوعه نیز به عهده خود آنها خواهد بود.

از حمل و نقل هرگونه اشیاء ممنوعه مثل سلاح سرد و گرم، مواد محترقه، مواد مخدر و انواع قرص های روان گردان خودداری گردد.

اقلامی که در صورت خرابی یا مفقود شدن بیمه نمی باشند عبارتند از : تلفن همراه، سمعک، عینک طبی و آفتابی، طلا و جواهرات و سایر سنگ های قیمتی و تزئینی، وجوه نقد، اوراق بهادار، مدارک شناسایی، ویلچر، تجهیزات پزشکی، دندان مصنوعی، خودکار و خودنویس، دارو، مواد غذایی، ساعت، انگشتر، عطر و ادکلن، دستگاه اکو و آمپلی فایر و بلندگو، لپ تاپ و تبلت و تجهیزات جانبی آنها، فلش مموری و هارد اکسترنال، دستگاه های پخش صوت و فیلم، کالسکه و هر آنچه عنوان بار به آن اطلاق نشود.

در هزینه دریافتی از زائران هوایی یک شب اقامت در کاظمین محاسبه شده و در صورتی که کاروان به ناچار بجای کاظمین در بغداد اقامت نمایند ما به التفاوت آن نقداً از کلیه زائران در محل دریافت خواهد شد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها