وبگاه شبکه خبری روسیه نوشت: همکاری ایران با روسیه، سوریه، عراق و حزب‌الله و شکل‌گیری ائتلافی موسوم به «۱+۴» به شدت آمریکا را نگران کرده است.

تقویت مواضع ایران در منطقه برنامه ریزان غربی را عصبی کرده است

  به گزارش «قدس آنلاین»،   وبگاه شبکه خبری  «راشاتودی»  در مطلبی نوشت: دسیسه انگلیسی، آمریکایی تضعیف ایران از طریق نبرد نیابتی در سوریه به طور چشم‌گیری نتیجه عکس داشته و اینک آن‌ها از هر زمان دیگر در مغلوب کردن ایران ناامیدتر شده‌اند.

بر اساس این گزارش، همکاری نظامی ایران با روسیه، سوریه، عراق و حزب‌الله منجر به شکل‌گیری و توسعه ائتلاف رسمی به نام  «۱+۴» شد که نقش مهمی را در آزادی شهر حلب سوریه در سال جاری ایفا کرد. در عراق نیز مبارزان شیعه در بسیاری از نبردها علیه داعش پیشتاز بوده‌اند و البته سقوط موصل در عراق این قدرت را تثبیت می‌کند.

بر اساس این گزارش، قلمروی غرب موصل که اینک در سلطه نیروهای عراقی تحت حمایت ایران قرار دارد یکی از آخرین تکه‌های تکمیل کننده دایره نفوذ ایران از تهران تا مدیترانه است. چنین پل زمینی به مدیترانه به طور قابل توجهی موجب تقویت ایران برابر هر محاصره‌ای در آینده خواهد شد و این موردی است که به ویژه برنامه ریزان غربی را عصبانی کرده و به طور قابل توجهی موجب تضعیف توانایی غرب در کنترل ایران است.

در ادامه این گزارش با اشاره به ابعاد لشگرکشی‌های جدید آمریکا در منطقه با اعزام حدود ۵ هزار نیروی نظامی به این کشور آمده است: همراهی نیروهای عربستان، اردن و امارات با این تعداد نظامیان آمریکایی در نظر گرفته شده و این نیروها ظاهرا برای کمک به نبرد با داعش در رقه واقع سوریه اعزام شده‌اند اما دلیل واقعی آن تقویت نفوذ آمریکا و مواجهه با ایران است. این همان تهاجمی است که اعراب خلیج فارس سال‌هاست از آمریکا می‌خواهند.

بر این اساس، استقرار نظامیان آمریکایی در عراق و سوریه برای مهار نفوذ ایران تنها آغاز این مسیر است. کابینه جنگ طلب ضد ایران   «دونالد ترامپ» رییس جمهور آمریکا  در نهایت در پی نابودی کلی جمهوری اسلامی است و البته مشکل آن‌ها در این مسیر متقاعد ساختن روسیه است، اما سوریه به آن‌ها آموخته که بدون رضایت کرملین هرگونه تغییر نظام واقعا مشکل است. البته باید گفته شود که قرار گرفتن کامل روسیه کنار هرگونه تلاش آمریکا برای ضربه زدن به متحد شماره یک خود در منطقه نوعی خودکشی است.

سرهنگ دوم «ولادیمیر ویسیوف» معاون موسسه تحقیقاتی «سی آی اس» در این زمینه گفت: «منطق کاخ سفید در این زمینه ساده است، هرگونه تخریب روابط ایران _روسیه یا روسیه _ ترکیه تقویت موضع آمریکا در منطقه است.»

خوشبختانه منافع ایران و روسیه به طور عمیقی همگراست و دودستگی و اختلاف در آن بعید است. همانطور که یک اندیشکده آمریکایی (مطالعات رزمی) اشاره نمود این منافع طولانی است و حمایت از دولت سوریه، میل به محدود نمودن نفوذ آمریکا در خاورمیانه و حمایت از ارمنستان برابر جمهوری آذربایجان و ترکیه تا شکل دادن روابطی بر اساس منافع و اهداف راهبردی و عمقی آن‌را شکل داده است.

در خاتمه این گزارش آمده است: بهرحال نگریستن آگاهانه به این موارد مهم است و اعزام نیروهای آمریکا ازسوی ترامپ به سوریه برای نبرد با داعش نیست بلکه همگی برای تضعیف ایران و در نهایت روسیه است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها