یکی از مهمترین تاکیدات و دغدغه های همیشگی رهبر انقلاب، رفع فقر و محرومیت زدایی از جامعه است و ایشان همواره مدیران و نهادهای مسوول را در رسیدگی به امور محرومان جامعه و بهبود شرایط معیشت آنها دعوت می کند.

بازخوانی/ رفع فقر و محرومیت در آیینه سخنان رهبر معظم انقلاب

اختصاصی قدس آنلاین / رهبر معظم انقلاب رفع فقر و محرمیت را از جمله مسائل نظام بر می شمرد و همگان را دعوت به حرکت اساسی برای حل مشکل فرا می خواند. همچنین ایشان تلاش برای بهبود زندگی محرومان را از اموری می داند که باعث رضایت الهی می گردد و اسلامی را که بفکر فقیران نباشد و به آنها امید ندهد را اسلام واقعی نمی دانند.

در این مطلب به بازخوانی بخشی از بیانات ایشان خطاب به مسوولین و مردم در رفع فقر و محرومیت زدایی می پردازیم.

رفع فقر و محرومیت، مهمترین مساله نظام جمهوری اسلامی

مهم‌ترین مسأله‌ی دستگاه ما و نظام جمهوری اسلامی کوشش برای رفع فقر و محرومیت در جامعه، و حمایت و کمک به طبقات مستضعف و محروم است. واقعا باید صحت برنامه‌ها را به این سنجید و دنبال این قضیه رفت و کارهای دیگر را در اولویتهای بعد قرار داد. کارهای مربوط به طبقات محروم و مستضعفان جامعه - که تعدادشان هم زیاد است - حقا و انصافا یک حرکت اساسی را می‌طلبد.

بیانات در دیدار با رئیس جمهور و اعضای هیأت وزیران، به مناسبت گرامیداشت هفته‌ی دولت ۰۳/۰۶/۱۳۷۰

رفع فقر امر خداست

مبارزه‌ی با استبداد، با فساد، با وابستگی، با عقب‌افتادگی و فقر و تلاش برای بهسازی زندگی انسان‌ها و رفع فقر از زندگی فقرا و مستضعفان، چیزهایی است که مورد رضای الهی است. خدای متعال انسان‌ها را به این چیزها امر کرده است.

بیانات در دیدار علما، طلاب و اقشار مختلف مردم قم به مناسبت سالروز ۱۹ دی ماه ۱۹/۱۰/۱۳۷۵

از رهبری تا مردم؛ بیشترین توجه‌مان به محرومان باشد
امروز در نظام اسلامی، همه‌ی کارگزاران حکومت، از پایین تا بالا؛ از رهبری - که خدمتگزار همه است - از رئیس جمهور، از وزرا، از مسؤولین قضایی، از نمایندگان مجلس و از مدیران گوناگونی که در اکناف کشور هستند، باید همتشان این باشد که دین خدا را اقامه کنند، عدالت را احیا کنند، تبعیض در اجرای مقررات را از میان بردارند، بیشترین توجه‌شان به طبقه‌ی محروم و مستضعف و فقیر باشد - همچنان که امیرالمؤمنین بود - شعار تقوا را شعار شخصی و عمومی خودشان قرار دهند؛ این وظیفه‌ی ماست.

بیانات در دیدار با اقشار مختلف مردم به مناسبت میلاد امیرالمؤمنین علی (ع) ۳۰/۰۶/۱۳۸۱

 کمک به مستضعفان نباید در جامعه تعطیل بشود
در جامعه‌ی ما باید عادت کمک به ضعفا که یک عادت اسلامی است، روزبه‌روز بیشتر شود. صدقاتی که مردم می‌دهند، اطعامهایی که می‌کنند و کارهای بزرگی از قبیل وقف و حبس و امثال آن‌ها که انجام می‌شود، از سنتهای حسنه‌ی اسلامی است. این سنت‌ها به حیات اجتماعی طیب کمک می‌کند. لذا نباید بگذارید در جامعه تعطیل شود. وقتی که مردم خود را در رفع گرفتاری مستضعفان و ضعفا و مستمندان سهیم بدانند، کارها اصلاح می‌شود.

بیانات در دیدار جمعی از اعضای نیروی انتظامی ۲۹/۰۴/۱۳۷۳

اسلامی که مستضعفان را امیدوار نکند، اسلام نیست
اسلام ناب، اسلامی است که باید ابوجهل‌ها از آن بترسند. اگر اسلامی بود که ابوجهل‌ها و ابوسفیان‌ها از آن نترسیدند و با آن دشمن نبودند، باید در اسلام بودنش شک کنیم. آن اسلامی هم که طبقات مستضعف و محروم به آن امیدوار نشوند و دل ندهند، اسلام نیست. اسلامی که نتواند آرزوهای خفته و فروکشته‌ی قشرهای مظلوم را در سطح دنیا - نه فقط در سطح کشور خودمان - زنده و احیا کند، شک کنید در این‌که این دین، اسلام باشد.
...
مردم نباید فراموش بکنند که ما هرچه داریم، به برکت اسلام ناب و اسلام انقلابی است؛ اسلامی که به فکر طبقات مستضعف و محروم است، نه اسلامی که در خدمت قدرتمندان و اغنیاست.

سخنرانی در سالروز میلاد امام حسین (ع) و روز پاسدار ۱۰/۱۲/۱۳۶۸
سخنرانی در اجتماع بزرگ مردم مشهد و زایران حضرت رضا (ع) ۰۲/۰۱/۱۳۶۹

تاکید دائمی امام بر احقاق حقوق مستضعفان
آن کسی که محرومیت دارد و دستش از حقوق خود خالی مانده است، باید بیشتر توجه و همت و تلاش را اختصاص داد. لذا امام به طور دائم بر حقوق مستضعفان و محرومان و پابرهنگان تکیه می‌کرد. عملا هم در تمام مدت پیروزی انقلاب تا امروز و قبل از آن، کسانی که بیش از همه سینه سپر کردند، از نظام دفاع کردند، سختیهای نظام را به جان خریدند و در مقابل دشمنان ایستادند، طبقات محروم و پابرهنه و مستضعفان جامعه بوده‌اند. این‌ها باید بیش از دیگران مورد توجه قرار گیرند.

بیانات در اجتماع زائران مرقد مطهر امام خمینی (ره) ۱۴/۰۳/۱۳۸۰

برچسب‌ها