حضرت آیت الله شبیری زنجانی برخی از آیین های نوروز را مطابق با شریعت دانست و گفت: شریعت با شاد بودن به شکل حلالش مشکلی ندارد؛ شریعت با ظلم، مردم آزاری، اسراف و این گونه مسائل مخالف است.

اسلام با شادی حلال مخالف نیست/ مردم با صله رحم دل‌ها را به هم نزدیک کنند

  به گزارش «قدس آنلاین»،  حضرت  آیت الله شبیری زنجانی برخی از آیین های نوروز را مطابق با شریعت دانست و خاطرنشان کرد: شریعت با شاد بودن به شکل حلالش مشکلی ندارد. شریعت با ظلم، مردم آزاری، اسراف و این شکل مسائل مخالف است.

وی در گفت وگویی به روایات موجود درباره نوروز اشاره کرد و افزود: می شود رجاء به همین روایات عمل کرد.

این مرجع تقلید از طلبه های حوزه علمیه خواست در شادی نوروز در کنار مردم باشند و جامعه را به انجام صله رحم تشویق کنند.

وی بدحجاب بودن برخی از افراد فامیل را دلیل مناسبی برای ترک صله رحم ندانست و برلزوم توجه به سنت اصلاح بین افراد تاکید کرد.

متن کامل گفت وگوی حضرت آیت الله شبیری زنجانی به شرح زیر است:

- شما در نوروز، عیدی هم می دهید؟

• بله

- مرحوم والد هم اهل رسم و رسوماتی مانند عیدی دادن و یا عید دیدنی بودند؟

• نوروز که می شد فامیل و اعاظم قم، برای عیادت ایشان می آمدند. البته ایشان هم برای عیادت آقایان می رفتند اما عیدی نوروز چندان در خانه ما مرسوم نبود. بیشتر در عید سعید غدیر عیدی می دادند.

-گروهی از مذهبی ها بر این باورند که نباید با آیینی مثل نوروز همراهی کرد چرا که تصریحی در این باره در روایات وجود ندارد و بهتر است که به جای آن بیشتر به اعیاد اسلامی توجه شود. نظر حضرتعالی چیست؟

• درباره نوروز هم روایاتی داریم و مصادف بودن این روز با روز عید غدیرخم هم مطرح شده و ممکن است تکریم نوروز نیز از این جنبه دارای اهمیت بوده باشد.

- گفته می شود این روایات معتبر نیست؟

• می شود رجاءً به همین روایات هم عمل کرد. البته شریعت کلیاتی را فرموده که برخی از آیین های نوروز با این کلیات مطابق است. مثلا در شریعت بر انجام صله رحم خیلی تاکید شده، بر محبت و احترام و مهربانی و صله دادن تاکید شده، روایات زیادی برای اصلاح بین افراد داریم. اینها همه سنتهایی است که در نوروز به آن عمل می شود.

- شریعت با شادی مخالف است؟

• اگر کسی گفته شریعت با شادی مخالفت است، اشتباه کرده. شریعت با شاد بودن به شکل حلالش مشکلی ندارد. شریعت با ظلم، مردم آزاری، اسراف و این شکل مسائل مخالف است. البته اینکه در فضای عمومی مواد محترقه منفجر  کنند کار خوبی نیست اگر موجب اذیت دیگران یا آسیب به دیگران یا آسیب جدی به خودش شود حرام هم هست. اینکه خرافات وارد این مراسم ها شود نیز کار صحیحی نیست. اسلام با دورِ هم بودن، میهمانی رفتن و هدیه به یکدیگر دادن و سفر کردن نه تنها مخالف نیست بلکه به آن تشویق می کند.

- اگر قرار باشد به شاگردانتان درباره نوروز توصیه ای داشته باشید به آنها می گویید با مردم همراه شوند یا اینکه از آنها می خواهید در پر رنگ شدن نوروز نقشی نداشته باشند؟

• طلبه ها هم با مردم همراهند. طلبه باید هم در غم و هم در شادی کنار مردم باشد. آنها هم مثل بقیه نیاز به تفریح و مسافرت دارند. من از طلبه ها می خواهم مردم را به انجام صله رحم تشویق کنند و خودشان هم عامل به این فریضه الهی باشند.

- نمی شود به بهانه وجود افراد بدحجاب در خانواده های فامیل صله رحم را انجام نداد؟

• به دید و باز دید اقوام بروید اما سعی کنید به گناه نیفتید.

- چه توصیه ای به مردم درباره نوروز دارید؟

• اگر قرار است مسافرت بروند الان فرصت مناسبی است اما توصیه می کنم که مکانهای زیارتی و معنوی را برای مسافرت انتخاب کنند. سعی  شود به سفری که در معرض گناه قرار گرفتن در آن است نروند. از این فرصت برای اصلاح بین مومنان استفاده کنند و تلاش کنند که دلها به هم نزدیکتر شود. به شکرانه این شادی سهمی را هم برای فقرا در نظر بگیرند که رسیدگی به امور فقرا از عبادات تراز اول است

منبع: خبرگزاری رسا

برچسب‌ها