راشاتودی در گزارشی به شکست طرح توطئه‌آمیز آمریکا و انگلیس علیه ایران پرداخت.

راشاتودی: توطئه آمریکایی- انگلیسی علیه ایران شکست خورد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از راشاتودی، انگلیس و آمریکا طرحی توطئه‌آمیز برای تضعیف قدرت ایران اجرا کردند تا با استفاده از جنگ‌های نیابتی در سوریه به این کشور ضربه بزنند. اما نتیجه کاملا خلاف انتظار آمریکا و انگلیس شد و کار به جایی رسیده که آنها بیش از هر زمان دیگری از تضعیف ایران ناامید شده‌اند.

بسیاری از اندیشکده‌های آمریکایی معتقدند آمریکا و متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن نباید فقط به مطالعه و درک استراتژی و قدرت نفوذ ایران در منطقه توجه داشته باشند؛ بلکه باید یک راهبرد منسجم را برای مقابله با این کشور بیابند. با درنظر گرفتن قدرت نفوذ مذهبی، اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک هر دوطرف می‌توان به روشنی دریافت آمریکا و متحدانش راه را برای پیشرفت‌های بیشتر ایران باز گذاشته‌اند. 

تحلیلگران غربی معتقدند به واسطه همین بی‌توجهی آمریکا و متحدانش، ایران به شکل فزاینده‌ای در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته است.

راشاتودی در ادامه این گزارش نوشت: همکاری ایران،روسیه، سوریه، عراق و حزب‌الله به شکل‌گیری ائتلاف "۱+۴" منتهی شده که آمریکا را به شدت نگران کرده است.

براساس این گزارش، این ائتلاف چهارجانبه در آزادی شهر حلب سوریه نقش مهمی ایفا کرد. نیروهای شیعه در عراق نیز به پیروزی‌های زیادی در بسیاری از نبردها علیه داعش دست یافتند. در بحرین و یمن نیز می‌توان شاهد قدرت نفوذ این ائتلاف بود. سقوط موصل در عراق عاملی برای تحکیم قدرت ائتلاف 1+4 بود.

مناطق غرب موصل که هم‌اکنون در کنترل نیروهای عراقی تحت حمایت ایران قرار دارند، یکی از آخرین تکه‌های تکمیل کننده دایره نفوذ ایران از تهران تا مدیترانه است. در حقیقت یک پل زمینی از تهران تا مدیترانه کشیده شده که قدرت ایران را برابر هر محاصره‌ احتمالی در آینده افزایش می‌دهد. این موضوع یکی از مهمترین نگرانی‌های غرب است و به طور قابل توجهی قدرت مقابله غرب را در مواجهه با ایران تضعیف می‌کند.

به نظر می‌رسد آمریکا برای نبرد با داعش حدود ۵ هزار نیروی نظامی را به خاورمیانه اعزام کرده است و نیروهای عربستان، اردن و امارات متحده نیز آنها را همراهی می‌کنند؛ اما واقعیت این  است که هدف  آمریکا تقویت قوای نظامی برای رویارویی با ایران است.

این گزارش در ادامه می‌افزاید: استقرار نیروهای نظامی آمریکایی در عراق و سوریه فقط یک شروع برای تحقق این هدف است. جنگ‌طلبان در کابینه "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا، در سودای نابودی ایران هستند؛ اما می‌دانند در این راه با مشکلات متعددی از جمله متقاعد کردن روسیه مواجه‌اند. ماجرای سوریه به آمریکایی‌ها آموخت بدون رضایت مسکو، هرگونه تغییر نظام در منطقه واقعا کار دشواری است. آمریکایی‌ها به خوبی دریافته‌اند دلیلی وجود ندارد روسیه با آنها علیه ایران متحد شود. ایران دوست و متحد شماره یک روسیه در منطقه به شمار می‌آید و پشت کردن به آن برای مسکو یک خودکشی به شمار می‌آید.

یک مقام نظامی روسی و معاون موسسه تحقیقاتی "سی آی اس" در این باره گفت: سیاست کاخ سفید در این باره روشن است؛ برهم زدن روابط ایران-روسیه و یا روسیه-ترکیه موجب تقویت مواضع آمریکا در منطقه می‌شود.

باتوجه به اینکه منافع روسیه و ایران در منطقه هم‌راستا با یکدیگر قرار دارد، برهم خوردن دوستی تهران- مسکو بعید به نظر می‌رسد. 

راشاتودی در پایان نوشت: باید در مورد تحولات منطقه‌ای و تحرکات آمریکا در آن دقیق بود. اعزام نیروهای نظامی آمریکا به سوریه از سوی ترامپ با هدف نابودی داعش صورت نمی‌گیرد؛ بلکه سیاستی در جهت تضعیف ایران و در نهایت روسیه است.
 

برچسب‌ها