ایلام- استان ایلام از دیرباز به واسطه همجواری با کشورعراق وقرار گرفتن در معرض مروجین مذهب شعیه و همین طور شرایط مساعد به عنوان خاستگاه مذهب شیعه مطرح بوده و وجود مقدس بیش از ۶۰ امامزاده در استان ایلام فرصتی مناسب برای توسعه گردشگری است.

ایلام سرزمین امامزادگان/سیاحت و زیارت ره توشه گردشگران

به گزارش قدس آنلاین، وجود تعداد ۶۰ امامزاده در این استان و سیل مشتقان و ارادتمندان به اهل بیت(ع) موجب شده تا هر ساله بنا بر آمار گارشناسان افزون بر دو میلیون زائر از این اماکن متبرکه بازدید کرده  و فرصت مغتنمی برای برای سیاحت و زیارت فراهم شود.

استان ایلام، جای گرفته در غربی ترین نقطه ایران زمین، تنها استانی مرزی است که تمامی مردمانش شیعه مذهب هستند و به همین جهت می توان در این استان بسیار امامزاده و بقعه یافت که در نزد مردمانش بسیار مورد تکریم و احترام هستند و لذا با توسعه زیرساخت های لازم جهت دسترسی به این امامزاده ها می توان گردشگر زیادی را به استان جذب کرد.

امامزاده علی صالح (ع) در صالح آباد

بدون شک مهمترین امامزاده سطح استان ایلام امامزاده علی صالح (ع) است که در بخش صالح آباد از توابع شهرستان مهران قرار دارد و این امامزاده نزد مردم استان به "خاص علی" مشهور است و جایگاه بسیار ویژه ای نزد مردم استان و حتی نقاط دیگر دارد.

بسیاری از زئران عراقی که از مرز مهران وارد کشور می شوند بدون شک از این امامزاده زیارت می کنند و شهر صالح آباد به دلیل حضور امامزاده علی صالح (ع) به قطب فرهنگی و معنوی استان تبدیل شده است.

در ایام نوروز نیز حجم زیادی از گردشگران و مسافران استان ایلام از این امامزاده بازدید و زیارت می کنند و هم اکنون نیز امکانات خوبی برای پذیرایی از زائران اندیشده شده است.

بدون شک شهر صالح آباد به دلیل وجود بارگاه امامزاده علی صالح (ع) قابلیت تبدیل شدن به قطب مذهبی و فرهنگی در کشور را دارد ولی به شرط آنکه مسئولان زیرساختهای لازم را در این شهر بیشتر کنند.

بقعه علی صالح در شهر صالح آباد از توابع شهرستان مهران واقع شده و در بین مردم استان ایلام به «خاص‌علی» مشهور است و امامزاده علی صالح فرزند عبیدالله الاعرج بن حسین اصغر بن امام زین العابدین(ع) است و تقدس این امامزاده تا حدی است که به دلیل کرامتهای بسیار به عنوان مهمترین زیارتگاه بین بقاع متبرکه استان و حتی در بین مردم غرب کشور جای دارد.

طبق سنگ نوشته‌ای که در دیوارهای بنای قدیمی امام‌زاده قرار داشته بنای مذکور در سال ۱۳۰۸ هـ . ق در زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار و به توفیق و اهتمام غلامرضا خان والی زاده، والی لرستان و پشتکوه و به معماری استاد حسین دزفولی تجدید بنا شده است و ضریح امامزاده با برخورداری از ۹ شبستان، یک گنبد، دو مناره و بهره گیری از آجرنما، کاشی کاری و مقرنس یکی از آثار برجسته معماری اسلامی در دوران صفوی و ماقبل آن است.

امام زاده سید ناصرالدین (ع)

امام زاده سید ناصرالدین(ع)، از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است، در ۱۶ کیلومتری غرب پهله زرین آباد، از توابع بخشداری زرین آباد دهلران قرار دارد، ساختمان این بارگاه متعلق به دوران قاجار بوده و این بقعه بر بالای تپه ای واقع شده است.

بنای این بقعه از زمان هولاکوخان مغول تقریبا ۶۸۰ سال پیش با مساحت ۲۲۵ مترمربع ساخته شده است.

زیارتگاه بابا سیف الدین

سید سیف الدین محمد ابن ابراهیم، معروف به (بابا سیف الدین)، در ۱۰ کیلومتری شهرستان دره شهر، در دهستان سرسبز ارمو واقع شده است.

شجره نامه این حضرت، از زبان ایت الله بروجردی بدین شرح است که «سید سیف الدین محمد»(ع) ، فرزند امامزاده ابراهیم ایاجوایی (ع)، فرزند امام موسی کاظم (ع) است که در راه سفر به سوی خراسان برای کمک به عموی خود امام رضا علیه السلام، توسط ماموران خلیفه عباسی به شهادت رسیده است.

عکس امامزاده ابراهیم قتال (ع) 102107

بقعه امامزاده شاه احمد

بقعه متبرکه امامزاده شاه احمد واقع در قلل کبیرکوه ایلام مرز بین سه استان لرستان، ایلام و خوزستان در عمق ۱۳ کیلومتری غرب جاده خرم آباد به پل دختر واقع شده است.

زائران و مشتاقان این امامزاده که بنا بر گفته مردم نسب وی به امام موسی کاظم(ع) می رسد، در ماههای اسفند تا خرداد از مکانی به نام پاعلم ۶۰ کیلومتری جنوب پل دختر از طریق جاده ای فرعی متعلق به شرکت نفت حدود ۵ کیلومتری جاده اصلی مسیر اختصاصی زیارت را آغاز و سپس با پای پیاده و عده ای از طریق راههای پرفراز و نشیب و کوهستانی پس از حدود ۴ تا ۵ ساعت پیاده روی در سنگلاخ ها و پرتگاههای خطرناک و پشت سر نهادن چندین کوه و دره به زیارت این بقعه مشرف می شوند.

امامزاده سید صلاح الدین محمد

امامزاده سید صلاح الدین محمد، در جنوب شهر آبدانان، بر روی تپه ای مشرف به قلعه باستانی پشت قلعه، از آثار باستانی دورة ساسانی و بین دو رودخانه شور آب که از رشته کوه کبیر کوه سرچشمه می گیره، واقع شده، ساخت بنای اصلی این بقعه، مربوط به قرون هفتم یا هشتم هجری در زمان سلجوقیانه و در سال ۱۳۷۲ با زیربنای ۵۰ متر مربع بازسازی شده است.

امامزاده ابراهیم قتال (ع)

مرقد مطهر امام زاده ابراهیم قتال (ع)، در استان ایلام و در محور جاده مهران - دهلران، بعد از روستای بیشه دراز، در ۴۵ کیلومتری غرب شهرستان دهلران قرار دارد، امامزاده ابراهیم قتال. از نوادگان محمد حنفی، از فرزندان حضرت علی علیه السلام است.

برچسب‌ها