ایلام- سد «چم گردلان» ملکشاهی در استان ایلام به همراه همه زیبایی های اطراف آن از نقاط زیبای گردشگری شهرستان ملکشاهی به شمار می رود و پذیرای مسافران و گردشگران نوروزی است.

دریاچه سد چم گردلان در دامن جنگل های بلوط

به گزارش قدس آنلاین، سد چم گردلان در فاصله ۱۸ کیلومتری از مرکز شهرستان ملکشاهی قرار دارد و تامین کننده ی آب شرب شهر ایلام می باشد . دریاچه ی این سد به همراه درختان بلوط اطرافش و همین طور تپه های زیبای آن محیطی منحصر به فرد را به وجود آورده است . به لحاظ وجود جنگل های بلوط در حاشیه دریاچه جزو نادرترین دریاچه های پشت سد کشور است که جنگل آن را محصور نموده است ، در کلیه ی فصل های سال به خصوص بهار و تابستان مملو از جمعیتی است که به قصد گذراندن اوقات فراغت خود این محل زیبا را انتخاب می کنند.

موقعیت جغرافیایی

موقعیت جغرافیایی این دریاچه در پایین دست محل تلاقی دو رودخانه آفتاب و چاویز قرار دارد این دو رودخانه پس از بهم پیوستن رودخانه کنجانچم بوجود می‌آورند که این رودخانه در ادامه مسیر در محل در مهران با حوزه‌ای به مساحت ۴۸۰ کیلومتر مربع سالیانه بطور متوسط ۳۱۶۷ مترمکعب در ثانیه (۹/۱۱ میلیون مترمکعب در سال) آبدهی دارد.

راه های دسترسی

این سد از طرف شرق به شهر «مهر» و روستای «اما»از شهرستان ملکشاهی و از طرف غرب به روستاهای ماربره و کان گنبد از بخش صالح آباد و از طرف جنوب به ارتفاعات«ویژدرون» ملکشاهی و از طرف شمال به روستای گل گل علیا از توابع شهرستان ملکشاهی محدود می گردد که مساحت حوزه آبی سد آن در حال حاضر در سطح تراز ۹۲۰ متر برابر با ۲۵۵ هکتار می باشد.

ویژگیهای سد چم گردلان

این سد در بین ارتفاعات«ویژدرون»و«شاه نخجیر» قرار گرفته که پیدایش و شکل گیری «ویژدرون» به اوایل دوران دوم زمین شناسی با تریاس بالایی بر می‌گردد. در محدوده‌ی سد وضعیت ارتفاعات بین ۶۰۰ تا ۱۸۰۰ متر از سطح دریان متغیر بوده و متوسط بارندگی در آن ۶۸۵ میلی‌متر است. وضعیت آب و هوای آن معتدل و در برخی ارتفاعات اطراف ییلاقی  می باشد.

برچسب‌ها