ما در سال حدود ۲۰۰ هزار تن حبوبات وارد کشور می کنیم که مهمترین آنها عدس از کانادا و روسیه، نخود از اتیوپی و لوبیا از قزاقستان است چرا که هم قیمت ارزان تری دارد و هم برای وارد کننده سود بیشتری داشته و فروشش راحت تر است.

در بخش اصناف،پتانسیل ایجاد  یک میلیون شغل در سال ۹۶ وجود دارد/ سالیانه ۲۰۰ هزار تن حبوبات وارد کشور می شود / واردات ۱۵۰۰ قلم کالای فانتزی در حوزه مواد غذایی برای مصرف ۵ درصد از جمعیت کشور

اختصاصی قدس آنلاین- قاسمعلی حسنی عضو هیات مدیره اتحادیه بنکداران مواد غذایی در باره تحقق شعار سال ۹۶ مبنی بر اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال به قدس آنلاین گفت: ما برنامه ای داریم که اگر سه قوه قضاییه، مقننه و اجرایی پای کار بیایند فقط در بخش اصناف می توانیم چیزی حدود یک میلیون شغل برای سال ۹۶ ایجاد کنیم. وی در ادامه افزود: ما در اصناف پتانسیل ایجاد این یک میلیون شغل در سال ۹۶ را داریم به شرطی که هر سه قوه پای کار آمده و مجلس قوانین لازم را تصویب قوه قضاییه نظارت و قوه مجریه این قوانین را اجرا کند. حسنی خاطرنشان کرد: امروز در تمام انبارهای ما، خدمات شهری و فضای سبز، سرایدارها و... و. کارگران غیر مجاز خارجی مشغول به کار هستند در صورتیکه اگر دولت همت کند ما برنامه ای داریم که می توانیم برای سال ۹۶ یک میلیون شغل برای جوانان جویای کار ایرانی ایجاد کنیم.

عضو هیات مدیره اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به حضور نیروهای افغانی، پاکستانی و بنگلادشی در کشور بیان داشت: این جمله که جوانان ایرانی حاضر به انجام برخی کارها نیستند واقعیت ندارد و متاسفانه در حال حاضر شرایط به گونه ای که شغلی برای انجام حتی با دستمزدهای حداقلی و پایین وجود ندارد. از آنجا که کارگران غیرمجاز نیازی به پرداخت بیمه و مالیات ندارند و کارفرما هر زمان که بخواهد می تواند آن را از کار اخراج کنند به دنبال نیروی کار خارجی هستند.

وی با اشاره به وجود واردات در بحث مواد غذایی و حبوبات خاطرنشان کرد: ما در سال حدود ۲۰۰ هزار تن حبوبات وارد کشور می کنیم که مهمترین آنها عدس از کانادا و روسیه، نخود از اتیوپی و لوبیا از قزاقستان  است چرا که هم قیمت ارزان تری دارد و هم برای وارد کننده سود بیشتری داشته و فروشش راحت تر است. حسنی افزود: اگر ما یک برنامه ریزی داشته باشیم و به کشاورزان ایرانی فرصت دهیم می توانیم تمام نیاز کشور را در داخل تامین کنیم. البته متاسفانه این فرصت تاکنون در اختیار کشاورز ایرانی قرار نگرفته و به محض اینکه کالا یا محصولی کمی در بازار کم می شود سریع آن محصول را وارد می کنیم که این کار محصولات سال دیگر کشور را تحت شعاع قرار می دهد. وی  ادامه داد: اگر برنامه ای مدون در این زمینه داشته باشیم به عنوان یک کشور بزرگ با یک درصد از جمعیت جهان توانایی تامین مواد غذایی خودمان و صادرات را داریم.

این فعال صنفی تصریح کرد: ما در بخش مواد غذایی  واردات انواع تنقلات، شکلات ها، آبمیوه ها و... داریم در حالیکه پتانسیل تولید این محصولات به صورت کامل در داخل کشور وجود دارد. وی درباره دلایل این موضوع خاطرنشان کرد: ذائقه مردم رو به تغییر است و جذابیت کالاهای خارجی در کنار حمایت هایی که دولت های آن ها از صادرات انجام می دهند در کنار مشکل نوسانات نرخ ارز در ایران باعث شده است که ما نتوانیم برنامه ریزی دقیقی در صادرات داشته باشیم. حسنی در خاتمه تصریح کرد: اگر بخواهیم حوزه مواد غذایی را به صورت موردی بررسی کنیم حدود ۱۵۰۰ قلم و شاید کمی بیشتر کالای وارداتی در حوزه مواد غذایی وجود دارد که عمده آنها نیز فانتزی و برای مصرف حدود ۵ درصد از جمعیت کشور است.

برچسب‌ها