رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران، از سرگیجه به عنوان یکی از علامت‌های شایع در بعضی از بیماری‌های دستگاه شنوایی و تعادل به ویژه در سالمندان نام برد و گفت: یکی از علل مراجعه افراد سالمند به مراکز درمانی کشور، سرگیجه است.

سرگیجه یکی از عوارض دوران سالمندی/ بعضی از حملات سرگیجه را می توان بدون دارو درمان کرد

به گزارش «قدس آنلاین»  ‌بهرام جلائی در آستانه برگزاری شانزدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران، اظهارداشت: یکی از محورهای مهم که در اولین روز کنگره با دعوت از دکتر «کامران برین» از دانشگاه اوهایو امریکا مورد بحث قرار می گیرد، عدم تعادل است.

رئیس شانزدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران، افزود: تعادل بدن انسان به سه دستگاه بینایی، دستگاه حس عمقی و دستگاه تعادل که در سیستم شنوایی است، بستگی دارد که در حرکت های مستقیم رو به بالا یا پایین و در حرکت های جلو و عقب و همچنین در حرکتهای چرخشی این دستگاه دارای گیرنده هایی است که می تواند وضعیت بدن ما را در شرایط خاص تنظیم کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: مهمترین بخش در امر تعادل دستگاه تعادل است که در گوش داخلی قرار دارد و در صورت بروز هر عارضه ای در دستگاه شنوایی ممکن است این بخش دچار مشکل شود.

جلائی، عواملی که باعث اختلال در سیستم شنوایی و دستگاه تعادل می شود را بیماری های عفونی، واگیردار، مصرف داروهای اتو توکسیک که بسیار خطرناک هستند و برای گیرنده های حسی و به خصوص دستگاه شنوایی ایجاد مسمومیت می کنند، عنوان کرد و گفت: همچنین بعضی از آنتی بیوتیک ها باید حتما توسط پزشک تجویز و استفاده شود تا اثرات سوء کمتر باشد.

وی اظهارداشت: زمانی که دستگاه تعادل دچار مشکل می شود مهمترین علائمی که ما دریافت می کنیم حالت سرگیجه است و سرگیجه به گونه ای در فرد ظاهر می شود که فرد احساس می کند خودش در حال چرخش است یا محیط اطراف می چرخد.

رئیس شانزدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران افزود: متخصصانی که در این زمینه مسئول هستند متخصص گوش و حلق و بینی است که مسئول تشخیص نوع ضایعه و متخصص شنوایی شناس که با انجام آزمون های شنوایی کمک به تشخیص بهتر این عارضه می کند و این دو تخصص تنها می توانند در مورد سرگیجه و درگیری سیستم شنوایی و تعادلی اظهار نظر کنند.

وی ادامه داد: سرگیجه علائم متعددی دارد اما مهمترین آن به دلیل تغییرات جابجایی بلورهای «کربنات کلسیم» در دستگاه تعادل است و وقتی این گیرنده ها دچار مشکل می شود می توان با چند مانور به راحتی سرگیجه را کاهش داد و تنها با تشخیص اینکه کدام بخش از دستگاه تعادل درگیر شده و کدام قسمت اختلال دارد به واسطه آزمون های شنوایی شناسی و به سادگی بعد از چند تمرین توانبخشی، بدون نیاز به هیچ دارو یا جراحی می توان سرگیجه را کاهش داد.

جلائی اظهار داشت: یکی از علامت‌هایی شایع بیماری هایی که بیشتر در نزد سالمندان مشاهده می شود، سرگیجه است و در بسیاری از بیمارستان ها و کلینیک های شنوایی ما شاهد مراجعه بسیاری از افراد سالمند هستیم و غالبا سرگیجه خوش خیم، یکی از مواردی است که معمولا به دلیل شکننده بودن، بلورهای کربنات کلسیم و حرکت آنها از جایگاه شان و قرار گرفتن آنها در جای دیگری از دستگاه تعادل که باعث تحریک گیرنده های آن قسمت می شود و فرد وقتی سرش را تکان می دهد بلافاصله دچار سرگیجه می شود.

وی ادامه داد: این موارد تنها با یکسری توانبخشی درمان می شود و بسیاری از مراجعین ما بدون دریافت دارو می توانند از مشکل سرگیجه رهایی پیدا کنند ولی متاسفانه چون تعداد کلینیک های ما زیاد نیست که بتوانند بیماران را پوشش دهند.

جلائی افزود: همین کمبود کلینیک شنوایی در کشور، باعث می شود در بعضی موارد پزشک عمومی برای کنترل سرگیجه، دارو تجویز کند که این راهش نیست و ما باید کلینیک هایی داشته باشیم تا بتوان جوابگوی این قبیل بیماران بود.

رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران، بر ضرورت ارتقای سطح آگاهی مردم تاکید کرد و گفت: باید بتوانیم عوامل خطر را به جامعه سالمند بیشتر بشناسانیم زیرا این عارضه بسیار آزار دهنده و باعث مختل شدن فعالیت روزانه فرد  می شود.

شانزدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران از ۱۹ تا ۲۱ اردیبهشت ۹۶ در هتل المپیک تهران برگزار می شود.

برچسب‌ها