وام ازدواج معضلی است که هر از چند گاه، از سوی رسانه ها مطرح شده سپس به باد فراموشی سپرده می شود، مسائلی چون تقاضای بانک‌ها برای بیش از یک ضامن، کسر مبلغ زیادی از وام تحت عنوان کارمزد، بلوکه کردن درصدی از وام، تعیین شعبه نشدن جوان‌ها در بعضی استان‌ها و صف‌های طولانی مدت وام ازدواج مشکلاتی است که جوانان در دریافت وام ازدواج دارند.

پژویان: وام ۸۰ میلیونی ازدواج راهی برای افزایش منابع بانک ها است/ افزایش وام ازدواج؛ شو تبلیغاتی یا راهی برای حل مشکلات جوانان

قدس آنلاین -  یکی از دلایل به وجود آمدن این مشکلات را می توان تخلف بانک مرکزی در ارائه بخشنامه به بانک ها دانست چرا که طبق قانون، سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری و پس انداز به عنوان منبع اعطای وام ازدواج تعیین شده است که اختصاص آنها، می‌توانست به سرعت صف وام ازدواج را برچیند، اما بانک مرکزی طی بخشنامه ای تنها سپرده های قرض الحسنه پس انداز را به عنوان منبع اعطای وام ازدواج در نظر گرفت.

وام ازدواج از مشهورترین تسهیلات قرض‌الحسنه است که افزایش سقف آن به مبلغ ۱۰ میلیون تومان در بودجه سال گذشته واکنش‌های گوناگونی از مقامات بانکی را در پی داشت و کمبود منابع بهانه اصلی برای تعلل بانک‌ها در پرداخت این وام بود.

با این حال موضوع جدیدی که در بهمن ماه سال ۹۵ توسط مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران مطرح شد که بر اساس آن  افراد با پیش بینی زمان ازدواج در بانک افتتاح حساب کرده و برای کسب امتیاز بعد از۵ تا ۱۰ سال بین ۳۵ تا ۸۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه دریافت کنند.

در شرایط کنونی که وام های ۱۰ میلیون تومانی به جهت نبود منابع مورد نیاز با مشکل مواجه شده است، آیا طرح پرداخت وام ۸۰ میلیون تومانی منطقی است؟ یا تنها افزایش منابع بانکی مد نظر صاحبان طرح بوده است؟ آیا شرایط اقتصادی ایران طی چند سال آینده برای اقشار مختلف جامعه قابل لمس است؟

برای بررسی این موضوع ، با جمشید پژویان؛ اقتصاددان ایرانی، رئیس سابق شورای رقابت و استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه آزاد اسلامی به بحث نشستیم...

وی در درجه اول بحث وام ازدواج را یک سرگرمی و تبلیغات دانست، تصریح کرد: اینکه سپرده گذاشته شود و بعد از گذشت ۱۰ سال وام ازدواج تعلق بگیرد بدین معناست که یک فرد برای دریافت وام ازدواج ۸۰ میلیون تومانی باید از ۱۳ سالگی اقدام به سپرده گذاری کند تا در نهایت در سن ۲۳ سالگی موفق به اخذ آن شود؛ این در حالی است که نه میزان سپرده و به طبع آن میزان پرداخت وام، ملموس و شفاف نیست.

پژویان ادامه داد: وام ازدواج ۸۰ میلیونی در واقع جنبه های تبلیغاتی و مقداری جلب توجه را بدنبال دارد در عین حال به نظر می رسد جمع آوری منابع توسط بانک هدف اصلی این وام باشد.

وی در خصوص اینکه آیا ارزش پولی ۸۰ میلیون تومان طی ۱۰ سال آینده تغییر خواهد کرد یا خیر؟ عنوان کرد: این مسئله به نرخ تورم بستگی دارد شاید ۱۰ سال دیگر ارزش ریالی ۸۰ میلیون تومانی به میزان همان ۱۰ میلیون تومان یا کمی بیشتر و یا کمتر باشد.

این اقتصاددان ایرانی اظهار کرد: با توجه به اینکه سقف وام ۸۰ میلیون تومان اعلام شده است و در این مسئله عدم شفافیت وجود دارد، ممکن است که پس از گذشت زمان، مبلغی که به سپرده سرمایه گذاران اعطا می شود بسیار کمتر از ۸۰ میلیون باشد چرا که ساز و کار مشخصی برای وام مورد نظر تعیین نشده است.

وی همچنین عنوان کرد: اگر بتوان این وام را دارای ارزش خواند تنها برای نوجوانان کارآمد است و جوانان نمی توانند از آن بهره ببرند.

پژویان خاطر نشان کرد: اگر بتوان با مدل هایی، اقتصاد را پیش گویی کرد تنها ۳ یا ۴ سال آینده را می توان پیش بینی کرد به همین جهت منطقی به نظر نمی رسد که برای بیش از آن برنامه ریزی کرد.

این اقتصاددان کشورمان در پایان یادآور شد: پرداخت وام ازدواج در تمامی کشورها صورت می گیرد، این در حالی است که نرخ سود، نحوه پرداخت و درآمد بسیار متفاوت است، چرا که سطح درآمد در کشور ایران به نسبت کشورهای اروپایی بسیار پایین است؛ در عین حال به نظر می رسد چشم پوشی از دریافت وام های ازدواج و کم کردن هزینه های جانبی منطقی ترین راه برای جوانان به شمار می رود.

برچسب‌ها