۲۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۶
کد خبر: 520936

در حالیکه برخی اخبار از حضور روزانه و پررنگ بسیاری از اعضای هیئت دولت در ستاد انتخاباتی روحانی حکایت دارد، اقدامات چند روز اخیر رئیس دستگاه دیپلماسی هم شائبه برانگیز شده است.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، تنها یک ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده و پس از پایان مهلت ثبت نام نامزدها، تنور رقابت داغ تر شده و رفته رفته فضای کشور آرایش انتخاباتی به خود می گیرد. در این میان عملکرد دولت و دولتی ها بیش از همیشه زیرذره بین افکار عمومی و رسانه ها قرار دارد. از سویی ملت بزرگ ایران در مقام ناظر، کارنامه چهارساله دولت تدبیر و امید و میزان موفقیت آن براساس شعارهای بهار ۹۲ روحانی را بررسی می کنند و از سوی دیگر رفتار انتخاباتی مقامات دولت که دو رکن اصلی آن یعنی رئیس جمهور و معاون اولش نامزد انتخابات شده اند را زیر نظر دارند تا میزان سربلندی آنها در عدم دخالت در فرآیند انتخابات را بسنجند. خصوصا که رئیس دولت از ابتدای کارش خود را حقوقدان معرفی کرده و مدام بر پایبندی به قانون تاکید دارد.

در حالیکه برخی اخبار از حضور روزانه و پررنگ بسیاری از اعضای هیئت دولت در ستاد روحانی حکایت دارد، اقدامات «محمد جواد ظریف» رئیس دستگاه دیپلماسی در روزهای اخیر هم شائبه برانگیز شده است.

ظریف که در ۳-۴ سال گذشته حضور افتان و خیزانی در فضای مجازی داشته و چند باری حضورش در فیسبوک به اوج رسیده و علی رغم وعده اش، دوباره افول کرده از ابتدای سال جاری صفحه رسمی خود را در اینستاگرام کلید زد و در آن به انعکاس فعالیتهای خود در حوزه ماموریتی اش(سیاست خارجی) و بازنشر برخی عکسهای قدیمی خود در همین حوزه پرداخت. اما از ابتدای هفته جاری و در حالیکه روحانی روز جمعه با ثبت نام در ستاد انتخابات کشور رسما نامزد ریاست جمهوری شد، گویا فعالیت های حقیقی و مجازی آقای وزیر هم رنگ و بوی انتخاباتی گرفته است.

در حالیکه سخنگوی وزارت خارجه امروز از عدم تغییر در برنامه های وزارت خارجه به مناسبت انتخابات خبر داد، ظریف هفته اش را با حضور در نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه شروع کرد تا در آنجا به زعم خودش در باب «پیشرفت‌های بسیار و گشایش‌های زیاد در فضای کسب و کار کشور» خطابه سر دهد و به روال همکارانش در کابینه تعریضی هم به دولت احمدی نژاد بزند و از «آسیب های جدی رویکردهای دولت قبل»، «گم شدن دکل نفتی» و «بر باد رفتن میلیاردها دلار توسط دلالان فرصت طلب» سخن بگوید.

وی ساعتی بعد هم در صفحه شخصی خود در اینستاگرام تاکید کرد: « نباید اجازه دهیم کسانی که دیروز این نابسامانی ها را در اقتصاد کشور ایجاد کردند امروز دستاوردهای برجام را کمرنگ جلوه دهند». توصیه ای که نمی توان رنگ و بوی انتخاباتی آنرا نادیده گرفت.

ظریف بعد از ظهر شنبه و در حالیکه روحانی هم همان روز از چند دستاورد دفاعی رونمایی کرده بود به نمایشگاه صنعت دفاعی رفت و از آن بازدید کرد. اقدامی که اگرچه دیرهنگام اما قابل تقدیر است خصوصا که این اقدام او عمل به سخن ۳ سال قبل رهبر معظم انقلاب است: «بنده گفتم یک تور نظامی برای مسئولین کشور قرار بدهید؛ بیایند یک خرده‌ای در محیطهای نظامی گردش کنند، حقایقی را، واقعیّاتی را ببینند، معلوماتشان نسبت به موجودیِ نظامی کشور بالا برود». و البته همین بالا رفتن اطلاعات هم در صفحه اینستاگرام او اثر خودش را نشان داد و ظریف که ۳ سال پیش گفته بود: « آیا فکر کردید آمریکا که می تواند با یک بمب تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیندازد از سیستم دفاعی ما می ترسد؟ » اینبار در صفحه اینستاگرامش نوشت: « بعدازظهر امروز بازدیدی سه ساعته از نمایشگاه دستاوردهای صنایع دفاعی کشور داشتم ... مردم ایران و فرزندان غیورشان در نیروهای مسلح و صنایع دفاع نشان داده اند که با خودباوری مثال زدنی در برابر فشار و تحریم خارجی، با اتکای بر توان و تلاش و دانش ملی، از جنگنده پیشرفته تا تانک و از پیشرفته ترین رادارها تا موثرترین سامانه های پدافندی را می سازند و با اقتدار از تمامیت ارضی ایران عزیز پاسداری می کنند».

طبیعی است اظهارنظر رئیس دستگاه دیپلماسی درباره نمایشگاهی که صبح رئیس جمهور در آن حضور یافته و اخبارش با بسامد بسیار در رسانه ملی منعکس شده، در دیده شدن بیشتر خبر دستاوردهایی که روحانی افتتاح کرد، موثر است.

اما نوار فعالیت های پرحجم «وزیر امور خارجه» در هفته جاری تنها محدود به حوزه «اقتصاد» و «دفاعی» محدود نماند و یک روز بعد (دیروز) ظریف در معیت رئیس دولت و جمع قابل توجهی از وزرای کابینه با هواپیمای اختصاصی ایرباس A۳۴۰-۳۰۰ راهی عسلویه شد تا اینبار در حوزه «انرژی» هم یاری رسان رئیس دولت یازدهم و نامزد ریاست دولت دوازدهم باشد. وی پس از افتتاح چند پروژه در پارس جنوبی در ادامه تغییر روال صفحه مجازی خود باز هم به اقدامات دولت پرداخت و نوشت: « افتتاح افتخار آفرین چندین فاز پارس جنوبی توسط جناب آقای دکتر روحانی که تولید گاز کشور را از میدان مشترک پس از سال ها عقب ماندگی معادل تولید همسایه جنوبی ساخت، نمود عزت ملی و موفقیت در پیگیری سیاست های اقتصاد مقاومتی است».

روحانی در تمام ۴ سال گذشته و از ابتدای حضور در رقابت های انتخاباتی محور سخنان خود را بر حل پرونده هسته ای قرار داد و در تمام این ۴ سال و بویژه پس از امضای توافق هسته ای، برجام و دستاوردهای کم فروغ آن نقل رایج هر سخنرانی رئیس دولت بوده است، در این شرایط طبیعتا حضور پررنگ محمد جواد ظریف بعنوان امضاکننده برجام در کنار روحانی در برنامه هایی که این روزها پرتعدادتر از همیشه شده و به مدد رسانه ملی در اوقات مختلف شبانه روز منعکس می شود، اهمیت داشته و اقدامی برنامه ریزی شده است. این حضور و مانور آنقدر اهمیت دارد که ظریف در آستانه سفر دوره ای به آسیای میانه، راهی عسلویه شود تا هواپیمای اختصاصی ایرباس A۳۲۱-۲۰۰ او مجبور شود ساعاتی بعد مسیری اضافه را از تهران تا عسلویه طی کرده و پس از سوار کردن رئیس دستگاه دیپلماسی از سواحل خلیج فارس راهی ساحل شرقی خزر شود.شاید باید آقای ظریف را به بازخوانی سخنانش در ۱۸ دی ماه ۹۴ توصیه کرد:« ضمن احترام به همه افراد، احزاب و جناح هایی که در چارچوب قانون برای حضور در انتخابات فعالیت می کنند تاکید می کنم من و وزارت امور خارجه به عنوان دستگاه حاکمیتی فراجناحی که مسئول پیگیری اهداف ملی در صحنه بین المللی است، طبق مقررات اساسنامه خود به هیچ وجه در مسائل داخلی دخالت نکرده و مجاز به همراهی یا مخالفت با افراد و احزاب و گروههای سیاسی در انتخابات نیستم»
 

برچسب‌ها