اهواز- اگر به شادگان سفر کنید اولین چیزی که به ذهن تان خطور می کند شهر «ونیز» است که مردمانش با قایق جابجا می شوند چرا که سه شهر بزرگ شادگان، آبادان و ماهشهر در حاشیه این تالاب بوده و تعدادی روستا نیز در داخل و مجاورت آن قرار دارند که از نظر تاریخی برای تامین معاش وابسته به تالاب هستند.

نبرد انسان و طبیعت در تالاب شادگان/ کارون پا درمیانی می کند

به گزارش قدس آنلاین، در طول تاریخ زندگی مردمان ساکن در اطراف تالاب بین المللی شادگان به ویژه روستاهای «سراخیه» و «رگبه»با مشاغلی چون: شکار پرندگان، صید ماهی و ارائه سرویس‌های قایق سواری و گردش در تالاب برای گردشگران  به حیات آن وابسته بوده است.

پسابهای صنعتی بلای جان شادگان

تالاب بین‌المللی شادگان در جنوب غربی ایران و در جنوب شهر شادگان در استان خوزستان واقع شده‌است و رودخانه جراحی بزرگترین تامین کننده آب این تالاب است. این تالاب دارای تنوع زیستی غنی و جاذبه های گردشگری فراوان است که در سازمان بین المللی یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.

اما امروزه خشک سالی های پی در پی، استفاده بی رویه از منابع آبی برای کشاورزی، وجود آلاینده ها و پساب‌های شهری و صنعتی تبعات ناگواری را برای تالاب رقم زده و باعث شده این تالاب با وجود نعمت و ظرفیت های بی شمارش روی توسعه و احیا را بخود نبیند. 

سید محمدحسن فقیه، رییس اداره حفاظت محیط‌ زیست شادگان درباره آخرین وضعیت این تالاب مهم در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین می گوید: موضوع ورود آلاینده ها به شادگان بیشتر مربوط به پسابهای صنعتی است که آثار مخربی بر اکوسیستم طبیعی تالاب برجا گذاشته است. متأسفانه آب و فاضلاب شهرداری پس از حدودا ۳۰ سال که از احداث شبکه های فاضلاب می گذرد الزامی برای تصفیه فاضلاب نداشته و اقدامی در این زمینه نکرده است  و در حالی که فاضلاب با دبی ۱۰۰۰۰ متر مکعب در ماه به این تالاب وارد می شود، افقی برای کنترل این پسابها دیده نشده است.

وی با بیان اینکه آلایندگی این پسابها هم در مناطق روستایی و هم در تالاب تخلیه می شود اظهار داشت: این امر به صورت طبیعی بر اکوسیستم محیط شادگان اثر گذاشته است. وقتی اکوسیستم به هر دلیلی چه برای رفاه حال مردم یا ایجاد زیر ساخت ها و توسعه و یا به هر دلیلی دستکاری بشود و بهره برداری غیر معقول از طبیعت داشته باشیم، باید منتظر بروز مشکلاتش باشیم.

تالاب مرداب می شود

محمدحسن فقیه درباره تهدیدات زیست محیطی که متوجه این تالاب است گفت: تنها منبع تأمین کننده تالاب، آب رودخانه جراحی است و مقداری هم از منابع دیگر تأمین می شود. علاوه بر اینها آبهای آلوده هم وارد تالاب می شود که مشکلات زیست محیطی ایجاد کرده است. نیشکر علاوه بر شور بودن به دلیل استفاده از کودهای شیمیایی در مزارع و سموم آفات علفزار و آفات کشاورزی به تالاب وارد می شود و در طول سالهای متمادی به تدریج انباشت آلاینده ها بستر تالاب و آب را آلوده کرده است.لودگی ها آلودگی ها می افزاید.

وی افزود: بدیهی است این تنشها و فشارها و آلودگی ها که به تالاب وارد می شود و به مرور زمان هم تنوع زیستی را بهم زده و گونه های جانوری را نابود می کند و هم شاهد از بین رفتن تالاب خواهیم بود و رفته رفته به مرداب تبدیل می شود و حیات آن از بین می رود.

بدون شک وقتی به جای آب پاک پساب به تالاب بدهیم و زیستگاهها را تخریب بکنیم طبیعتا تبدیل به کانون گرد و غبار می شود که این هم خود آسیبهای زیادی به زیر ساخت ها و سلامت مردم وارد می کند و خودش به جای اینکه مشکلی را حل کند کانون ایجاد مشکل می شود.

ظرفیت های اشتغال زایی در شادگان

رییس اداره حفاظت محیط‌ زیست شادگان  همچنین به خبرنگار ما گفت: تالاب شادگان از دیرباز منبع تأمین کننده نیازهای اقتصادی مردم و شهرستانهای شادگان ، آبادان و خرمشهر و شهرهای اطراف بوده و در واقع آن را باید منبع تولید کننده ای بدانیم که روی زندگی اقتصادی و اجتماعی مردم زیادی تأثیر گذاشته و زنده بودن این تالاب خود به حل معضل بیکاری که مدتهاست دامنگر منطقه شده کمک می کند و معاش عده زیادی از مردم شهرهای مجاور را تأمین می کند.

وی درباره وجود ظرفیتهای اشتغالزایی در تالاب گفت: متأسفانه مسئولین یا از این ظرفیت ها غافل هستند و یا تغافل می کنند، در حالی که طبق مطالعات علمی صورت گرفته ، ثابت شده که تالابها منبع عظیمی از ظرفیت های اشتغال زایی و تأمین کننده معاش مردمان زیادی از ساکنان حواشی این تالابها هستند.

وی افزود: مراجعات مردمی زیادی درباره ورود و تخلیه فاضلابها در تالاب داشته ایم و به مسئولان هم منتقل شده اما علیرغم کلنگ زنی هایی هم درباره احداث تصفیه خانه انجام شده اما تا کنون در حد کار تبلیغاتی مانده و پروژه به بهانه بحث فاینانس و تحریم ها و ... به حال خود رها شده و اقدامی دراین زمینه صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه مسئولین تا کنون راه حل مشخصی برای حل مشکلات شادگان نداشته اند، گفت: هم اکنون روستاهای همجوار تالاب درگیر آلودگی ها هستند و با شروع فصل گرما بخصوص در ایام تابستان بوی تعفن شدیدی منطقه را آزار می دهد و معمولا وجو احشام و دامهای روستائیان هم بر شدت آلودگی ها می افزاید.

کارون به نجات شادگان می آید؟!

فقیه درباره انتقال آب از کارون به تالاب شادگان گفت: پیشنهاد هایی از قبل برای انتقال آب کارون به حوزه رودخانه جراحی که فقط ۲ ماه در سال آب در آن جریان دارد و در نهایت به تالاب شادگان می ریزد، مطرح بوده که نیازمند اعتبارات کلانی است و نماینده شهرستان در مجلس پیگیر این موضوع هستند و اگر این اتفاق بیفتد بازخورد مثبتی برای تالاب شادگان خواهد داشت و علاوه بر احیای کشاورزی در منطقه و تقویت تولیدات زراعی، به جای پسابها و فاضلابهای شهری و صنعتی و پسابهای نیشکر، آب پاک به تالاب وار خواهد شد. ولی این طرح فعلا در حد رایزنی و پیگیری است و اجرای آن منتظر اعتبار است.

متأسفانه مسئولین یا از این ظرفیت ها غافل هستند و یا تغافل می کنند، در حالی که طبق مطالعات علمی صورت گرفته ، ثایت شده که تالابها منبع عظیمی از ظرفیت های اشتغال زایی و تأمین کننده معاش مردمان زیادی از ساکنان حواشی این تالابها هستند.

یک دست صدا ندارد

بدون شک با توجه به موقعیت استراتژیک، اقتصادی و موقعیت تالاب بین المللی شادگان می توان گام موثری برای رونق بخشی اشتغالزایی در بخش های مختلف تالاب فراهم کرد. احمد سیاحی ، معاون عمرانی استانداری خوزستان هم درباره لزوم حفظ تالاب ها می گوید: اهمیت تالاب‌ها بر هیچکس پوشیده نیست و می‌توان در کنار احیای کارون یا حفاظت از دریاچه ارومیه به ۴ تالاب خوزستان نیز توجه کرد.

معاون عمرانی استانداری خوزستان بیان کرد: تالاب‌ها از نظر اقتصادی در ایجاد اشتغال می‌توانند سهم بسزایی داشته باشند. همچنین برخی تالاب‌ها از نظر مسایل امنیت داخلی و خارجی مانند تالاب هورالعظیم نقش مهمی ایفاد می‌کنند و

می‌توان در زمینه‌های اقتصادی و گردشگری از این منابع بهره‌مند شد، اما متاسفانه به دلیل بی‌توجهی به حال خود رها شده و رو به نابودی رفته‌اند.

وی همچنین عنوان کرد: حل مشکلات موجود تالاب‌ها و استفاده بهینه از آنها از دست یک سازمان بر نمی‌آید و باید همه سازمان‌های مربوطه همکاری‌های لازم را به عمل بیاورند.

برچسب‌ها