۳۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۸
کد خبر: 521483

در حالی دولت تدبیر و امید دستاوردهایی در حوزه تک‌رقمی شدن تورم، ثبات در بازار ارز، اجرایی شدن برجام، خرید هواپیما از غول‌های هواپیماسازی داشته، اما در سوی دیگر، هنوز نتوانسته بخش عمده‌ای از مشکلات اقتصادی کشور را حل کند.

فقط ۳ درصد ثروتمندان مالیات می‌دهند

  به گزارش «قدس آنلاین»،  گزارش‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر نه‌تنها مشکلات واحدهای تولیدی حل نشده، بلکه فشارهای بی‌حد  و حصر مالیاتی، نفس بسیاری از تولیدکنندگان را گرفته است.

آخرین آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی نشانگر آن است که از ابتدای فروردین سال گذشته تا پایان بهمن‌ماه ایرانی‌ها ۱۱۷۷ هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت کردند.

مالیات پرداختی در این دوره زمانی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی برابر با ۳۱.۱ درصد را نشان می‌دهد. در این میان سهم اشخاص حقوقی (شامل شرکت‌های دولتی و غیردولتی و بدهی‌های معوقه) در این مقطع زمانی به ۲۶ هزار و ۷۹۰ میلیارد تومان می‌رسد.

بر این اساس کارکنان بخش عمومی و خصوصی نیز در این دوره زمانی به ترتیب چهار هزار و ۷۴۰ میلیارد تومان و چهار هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت کردند. مالیات دریافتی از سرفصل مالیات بر درآمد در این گزارش برابر با ۱۳۳ هزار میلیارد تومان  براورد شده است.

دولت در این دوره زمانی ۲ هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان تحت عنوان مالیات بر ثروت دریافت کرده است. مالیات بر واردات نیز برابر با ۱۴ هزار ۲۸۰ میلیارد تومان و مالیات بر کالا و خدمات برابر با ۲۹ هزار و ۱۱۰۰ میلیارد تومان براورد شده است.

در حالی اقتصاد کشور در سال گذشته ۳۱.۱ درصد بیشتر مالیات پرداخت کرده است که بررسی‌ها نشان می‌دهد که فقط ۳ درصد ثروتمندان در کشور مالیات پرداخت می‌کنند؛ این موضوع را حتی مقامات رسمی دولت تایید می‌کنند. این نکته بیانگر آن است که  دریافت مالیات بیشتر، از محل جلوگیری از فرار مالیاتی نبوده، بلکه فشار بیشتر به کسبه خرد و تولیدکنندگان آمده است.

اسفندماه سال گذشته مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رییس‌جمهور گفته بود: فقط حدود ۳ درصد از دهک دهم جامعه مالیات  پرداخت می‌کند.

بنا به تاکید وی، اکنون در کشور می‌بایست به بازتوزیع مالیاتی توجه شود؛ به گونه‌ای که پرداخت مالیات برای افراد ثروتمند و کم‌درآمد متعادل و متوازن شود و  این چنین نشود که افراد ثروتمند نقشی در مالیات نداشته باشند.

نیلی همچنین به میزان درآمد دولت از منابع مالیاتی اشاره کرده و گفته بود: به طور متوسط ۴۰ درصد از مخارج دولت در ۴۰ سال گذشته از منابع مالیاتی بوده که این میزان در سال‌های اخیر به متوسط حدود ۴۶ و ۴۷ درصد افزایش یافته است.

وی متذکر شده بود: عدالت مالیاتی با اجرای بازتوزیع مالیاتی صورت می‌گیرد و اگر باز توزیعی به شکل صحیح اجرایی شود، درآمد مالیاتی از قشر پردرآمد ستانده می‌شود و منابع آن برای قشر کم درآمد صرف می‌شود.

در همین خصوص، داود چراغی، استادیار موسسه پژوهش‌های بازرگانی گفته است: مالیات در دنیا برای تامین مالی دولت بهترین راه است، اما وقتی شرایط به گونه‌ای باشد که با وضعیت جامعه همخوان نباشد، مشکلات فراوانی را ایجاد می‌کند.

هادی ابوی، دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران نیز عنوان کرده است: با شرایطی که کارگران در دشواری زندگی  می‌کنند، آیا مستحق پرداخت مالیات هستند؟

وی متذکر شده است: مالیات باید از افرادی کسر شود که حقوق نجومی دارند. رییس‌جمهور وعده رنگین شدن سفره کارگران را  داده بودند، این است رنگین شدن سفره کارگران!؟

محمدمهدی رییس‌زاده، مشاور اتاق بازرگانی ایران نیز گفته است: در مورد سیاست‌های پولی و مالی، ما در شرایط رکود داریم از تولید مالیات می‌گیریم.

منبع: افکار نیوز

برچسب‌ها