نماینده مردم کرمان و راور گفت: وزارت خارجه در عرصه اقتصادی همانند فعالیت های سیاسی و امنیتی ورود جدی داشته باشد.

وزارت خارجه در عرصه اقتصادی به صورت جدی ورود کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، محمدرضا پور ابراهیمی پیش از ظهر پنج شنبه در اولین جلسه شورای روابط خارجی استان کرمان با موضوع سیاست خارجی و اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: امروز یکی از موضوعاتی که در حوزه ماموریت های وزارت خارجی به عنوان یک الویت مطرح می شود، افزایش دیپلماسی اقتصادی است.

وی افزود: طول سال های بعد از انقلاب به دلیل شرایط جامعه بعد از پشت سر گذشتن بحران جنگ ماموریت های وزارت خارجه در قالب امنیتی و سیاسی پیگیری شده است.

پور ابراهیمی با اشاره به اینکه گزارش عملکرد وزارت خارجه نشان دهنده این است که در حوزه ظرفیت تولید اقتصادی فعالیت چشمگیری نداشته است، گفت: البته این موضوع ارتباطی با ساختار امروز وزارت خارجه ندارد و مربوط به عملکردش در طول بیش از سی سال است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از دوره قبل به دلیل اهمیت موضوع در مجلس شورای اسلامی رجوع کرده ایم تا وزارت خارجه در عرصه اقتصادی همانند فعالیت های خوب سیاسی و امنیتی ورود جدی داشته باشد.

وی با بیان اینکه در مرکز پژوهش به وضعیت فعالیت وزرات خارجه کشورها در بخش اقتصادی  پرداختیم، گفت: بررسی ما بیانگر این بود امروزه در خیلی از کشورها ماموریت اصلی حوزه امور خارجه در این کشورها ماموریت اقتصادی است در کنار ماموریت های اقتصادی  سایر ماموریت ها انجام می شود به طور مثال در کشورهایی مثل هند، آلمان و آمریکا اساس حرکتشان رویکرد و رفتار اقتصادی است و عمدتا در این حوزه تصمیمات مهمی گرفته شده است جایگاه دیپلماسی اقتصادی مهم ترین موضوعی بود که در کشورها پیگیری شده است.

پور ابراهیمی ادامه داد: نتیجه گزاراش و مطالعات انجام شده این بود که منجر به تحولات ساختاری دیپلماسی اقتصادی شد و در دولت جدید با این رویکرد در دستور کار وزارت خارجه قرار گرفت.

وی با تاکید به اینکه در آلمان کسانی که به عنوان سفیر به کشورهای دیگر می روند افرادی هستند که از اتاق بازرگانی انتخاب می شوند، عنوان کرد: نقش اتاق بازرگانی به عنوان رابطان اصلی که در حوزه ماموریت های خارج از کشور نقش اصلی و اساسی است این در حالی است که در آمریکا شورای که افراد به عنوان دیپلمات انتخاب می شوند نقش اساسی و محوری را در بخش خصوصی دارند و فعالان اقتصادی کشورشان هستند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه اتفاقات مثبتی بود که شکل گرفت اما واقعیت هایی است که در وزارت خارجه وجود دارد این در حالی است که گلایه های مقام معظم رهبری در سال گذشته این بود که امروز یک فعال اقتصادی می رود به خارج از کشور باید  سفارت پشت و پناهش باشد در ماموریت های اقتصادی باید سفیر ما در خارج از کشور در کنار فعال اقتصادی قرار گیرد.

 رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: سفرا در حوزه اقتصادی اشراف ندارند این در حالی است که ما در این جنگ اقتصادی و شرایط کنونی نیازمند یک تحولات اقتصادی هستیم.

وی با تاکید به اینکه خوشبختانه در دو سال اخیر اتفاقات خوبی افتاده، وزارت امور خارجه در مسیر اقتصادی حرکت خوبی شروع کرده و گزارشات خوبی ارائه داده است، افزود: به واسطه همین حرکت و مطالبه که وزارت امور خارجه داشت احکامی را در برنامه ششم توسعه در راستای  تحولات ساختاری در بخش اقتصادی قرار داده ایم.

نماینده مردم کرمان و راور گفت: ما در مجلس آماده ایم تا به مطالبات اقتصادی وزارت امور خارجه کمک کنیم  و خوشحالیم تحولات خوبی این اقدامات شکل گرفته است.

وی با اشاره به اینکه کرمان هفتمین استان در ایجاد امکان صدور ویزای روادید به طور مستقیم است، اظهار کرد: اتاق بازرگانی استان کرمان یکی از فعال ترین اتاق ها در کشور است ظرفیت بسیار مناسب و خوبی دارد و این نشان از دوراندیشی و نگاه  تخصصی در حوزه اقتصادی است باید این ظرفیت های توسط بخش خصوصی به کار گرفته شود تا آثارش را در ماه های آینده ببینیم.

پور ابراهیمی از ظرفیت گردشگری استان کرمان به بیش از 10 برابر خبر داد و گفت:  حدود 50 هزار گردشگر خارجی سال گذشته به کرمان آمده اند.

پور ابرهیمی خواستار ساماندهی تشکل های بخش خصوصی در دو حوزه سلامت و گردشگری شد و گفت: تشکل های بخش خصوصی یک هماهنگی ایجاد کنند و اتاق بازرگانی این امر را در دستور کار خود قرار دهد.

وی افزود: حوزه سلامت با سرمایه گذاری خوبی که در بیمارستان های بخش خصوصی ایجاد شده است اقدامات مثبتی در استان در سال های اخیر شکل گرفته است به گونه ای که پایین بودن هزینه درمان در ایران در مقایسه با کشور های دیگر مزیت فوق العاده ای ایجاد کرده است.

نماینده مردم کرمان و راور عنوان کرد: اصلی ترین موتور محرکه تحول در بحث گردشگری و سلامت بخش خصوصی است و باید دستگاه های اجرایی با آنها همکاری لازم را داشته باشند تا شاهد تحولات عظیمی در دو بخش گردشگری و سلامت باشیم.

برچسب‌ها